H Σίλικον Βάλεϊ αρχίζει να μιλάει... ανθρώπινα

Οι τεχνολογικοί κολοσσοί αρχίζουν να κατανοούν πως πρέπει να δείξουν μεγαλύτερη κοινωνική ευαισθησία. Η αλλαγή ρητορικής και τα μηνύματα μεταμέλειας. Ποιες είναι οι ευθύνες των πολιτών.

H Σίλικον Βάλεϊ αρχίζει να μιλάει... ανθρώπινα
  • του John Thornhill

Η Σίλικον Βάλεϊ δοκιμάζει μια νέα υπηρεσία: να μιλάει ανθρώπινα. Όπως κάθε πρώιμη δοκιμή ενός τεχνολογικού προϊόντος, εμφανίζει ατέλειες. Αλλά αν τα πρώτα τεστ είναι ελπιδοφόρα, μπορεί να επιταχύνει την εξέλιξη και να οδηγήσει σε μια κανονική κυκλοφορία.

Αυτό που προξενεί εντύπωση σε όποιον γνωρίζει καλά την Σίλικον Βάλει είναι το πόσο έχει αλλάξει η ρητορική στην τεχνολογική βιομηχανία την τελευταία χρονιά. Ένα νέο «σύννεφο λέξεων» φαίνεται να έχει κάτσει πάνω από το Πάλο Άλτο, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τους όρους: ευθύνη, ιδιωτικότητα, ανισότητα και προκατάληψη.

Θα ήταν ανησυχητικό αν δεν συνέβαινε αυτό, δεδομένης της δημόσιας κατακραυγής κατά των τεσσάρων μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών. Σεξουαλική παρενόχληση, στρέβλωση της δημοκρατίας, αλγοριθμικές διακρίσεις και παραβίαση της ιδιωτικότητας είναι μερικές μόνο από τις κατηγορίες που ακούγονται τελευταία κατά της Σίλικον Βάλεϊ.

Σε συνέδριο προγραμματιστών της Google την περασμένη εβδομάδα, ο CEO της εταιρείας, Σουντάρ Πιτσάι, ήταν ο τελευταίος ηγέτης τεχνολογικής εταιρείας που προσπάθησε να μιλήσει ανθρώπινα, αν και η όλη ενέργεια φάνηκε τυπική. Αναγνωρίζοντας ότι η τεχνολογική βιομηχανία μπορεί να παραμείνει σε επιφυλακή για τον «πραγματικό και σημαντικό» αντίκτυπο των εφευρέσεων της, τόνισε: «Αισθανόμαστε μεγάλη ευθύνη για το πώς θα το επιτύχουμε αυτό».

Το ερώτημα είναι αν αυτή η αλλαγή τόνου είναι απλώς μια τακτική επίδειξη ταπεινότητας με στόχο την μετατόπιση της κοινής γνώμης ή η ένδειξη μιας πιο ριζικής αναθεώρησης. Τα στοιχεία που συγκέντρωσα μετά από μια εβδομάδα συνεντεύξεων είναι αναγκαστικά αποσπασματικά. Αλλά η εντύπωση που αποκόμισα είναι η εξής: πιθανότατα και τα δύο.

Ο Τιμ Οράιλι, συγγραφέας και επιχειρηματίας, υποστηρίζει ότι τα στελέχη του Facebook και άλλων τεχνολογικών κολοσσών έχουν θορυβηθεί από τις πρόσφατες αντιπαραθέσεις, ακόμα και αν δεν είναι ακόμα βέβαιοι πως πρέπει να αντιδράσουν. «Σας διαβεβαιώνω πως δίνουν μεγάλη μάχη για να αντιδράσουν σωστά» σημειώνει. «Έχουμε κατασκευάσει έναν πύραυλο που πήγε πιο γρήγορα από όσο αντέχαμε. Εστιάσαμε σε λάθος πράγματα. Χρειαζόμαστε πιο ουσιαστική επαφή με την κοινωνία».

Η Σίλικον Βάλεϊ φαίνεται επίσης πως έχει πάρει το μήνυμα της κοινωνίας ότι πρέπει να αποδέχεται περισσότερο την διαφορετικότητα, τόσο όσον αφορά το φύλο όσο και τη φυλή. «Υπάρχει αναγνώριση πως τα πράγματα πρέπει να αλλάξουν, αλλά θα είναι πολύ δύσκολο να γίνει αυτό» λέει η Τζέσικα Λέσιν, συντάκτρια στον ιστότοπο The Information.

H τελευταία τάση στο πανεπιστήμιο Stanford είναι υπέρ μιας μεγαλύτερης κοινωνικής ευαισθησίας. Σύμφωνα με έναν καθηγητή της επιστήμης των υπολογιστών, οι καλύτεροι φοιτητές του ενδιαφέρονται πλέον περισσότερο στην αντιμετώπιση «δύσκολων προβλημάτων» όπως οι αλγοριθμικές διακρίσεις και η υγεία, παρά η ανακάλυψη καλύτερων τρόπων πώλησης διαφημίσεων για το Google ή το Facebook.

Αλλά ακόμα και αν η Σίλικον Βάλεϊ λαμβάνει επιτέλους υπόψη τις πληροφορίες που παίρνει από την κοινωνία, δεν υπάρχει εγγύηση για το ποιο θα είναι το αποτέλεσμα. Όπως εξηγεί ένας επενδυτής, η νοοτροπία που έχουν πολλοί ιδρυτές εταιρειών στη Σίλικον Βάλεϊ είναι πως η φύση τους έχει προικίσει με μια μοναδική ικανότητα κρίσης και ότι μπορούν να βρουν τις δικές τους λύσεις.

«Οι επιχειρηματίες αυτοί πιστεύουν πως όλοι οι άλλοι είναι τρελοί, διαφορετικά δεν θα έκαναν αυτό που κάνουν» σημειώνει ο επενδυτής. Σε μια κυνική παραδοχή, υποστηρίζει πως ο τρόπος σκέψης μπορεί να είναι ο ακόλουθος: «Πρέπει να καταλάβουμε τους ανθρώπους καλύτερα για να είμαστε σε θέση να τους ελέγχουμε καλύτερα».

Με βάση την άποψη αυτή, η τάση της βιομηχανίας να μιλάει ανθρώπινα είναι τόσο αυθεντική όσο και η τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης Duplex AI που παρουσίασε η Google την προηγούμενη εβδομάδα, που είναι σε θέση να συμμετέχει σε μια απλή συζήτηση και να κάνει κράτηση σε εστιατόρια. Η Σίλικον Βάλει μπορεί να δείχνει ότι ενδιαφέρεται για τους ανθρώπους, αλλά δεν καταλαβαίνει πραγματικά ποιες είναι οι ανάγκες τους ούτε μπορεί να εσωτερικεύσει τις αξίες τους.

Ωστόσο, ένας από τους κορυφαίους επιχειρηματίες στον χώρο της τεχνολογίας, είναι πεπεισμένος ότι η τεχνολογική βιομηχανία αλλάζει προς το καλύτερο καθώς διευρύνει την κοινωνική της βάση. «Ο ανθρώπινος παράγοντας ενισχύεται» ισχυρίζεται. «Η τεχνολογική βιομηχανία γίνεται πιο ανθρώπινη και αυτό οδηγεί όπως είναι φυσικό να μιλάνε περισσότεροι με πιο ανθρώπινο τρόπο» προσθέτει.

Το πιο ασφαλές συμπέρασμα είναι πως η Σίλικον Βάλεϊ, όπως τα chat bots που δημιουργεί, θα γίνει ακόμα καλύτερη στο να μιλάει ανθρώπινα. Η κοινωνία είναι ένας σημαντικός νέος παράγοντας που θα ενσωματώνεται όλο και περισσότερο στον αλγόριθμο.

Ο ίδιος προβλέπει ότι το ανθρώπινος παράγοντας στην τεχνολογική βιομηχανία μπορεί να αυξηθεί από το 5% στο 20%, με το υπόλοιπο ποσοστό να παραμένει μια λειτουργία τύπου chat bot. «Αλλά 80% chat bot δεν είναι τόσο κακό αποτέλεσμα» ισχυρίζεται, εφόσον έχει την ίδια λειτουργία.

Το επόμενο βήμα είναι η Σίλικον Βάλει να αρχίσει να συμπεριφέρεται και πιο ανθρώπινα. Τόσο ως καταναλωτές, όσο και ως πολίτες, μπορούμε να ενθαρρύνουμε την διαδικασία με τις κατάλληλες αντιδράσεις. Πρέπει να ανταμείβουμε την τεχνολογική βιομηχανία όταν συμπεριφέρεται σωστά, να την τιμωρούμε όταν συμπεριφέρεται λάθος και να συνεχίζουμε να την κατευθύνουμε προς τη σωστή κατεύθυνση.


Copyright The Financial Times Limited 2017. All rights reserved.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus