Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενέργεια: Μπλόκο σε «πράσινες» επενδύσεις 40 εκατ.

Γνωμάτευση του ΥΠΟΙΚ χαρακτηρίζει τα βιορευστά ως καύσιμα κίνησης και επιβάλλει ειδικό φόρο κατανάλωσης. Ωστόσο η ευρωπαική νομοθεσία κάνει σαφή διαχωρισμό. Στην αναμονή επενδύσεις 40 εκατ.

  • Του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Ενέργεια: Μπλόκο σε «πράσινες» επενδύσεις 40 εκατ.

Στο περίμενε θα βρίσκονται επενδύσεις αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων, μέχρι το υπουργείο Οικονομικών να κατανοήσει ότι στα βιοκαύσιμα που χρησιμοποιούνται για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας (βιορευστά), δεν επιβάλλεται ειδικός φόρος κατανάλωσης.

Πρόκειται για μία ακόμη περίπτωση, όπου η περίπλοκη τελωνειακή νομοθεσία και η πολυνομία, φρενάρουν επενδύσεις, θέσεις εργασίας και έσοδα για το Δημόσιο.

Όπως αναφέρουν στο Euro2day.gr επενδυτές που έχουν λάβει άδειες για μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με χρήση βιορευστών (η κατηγορία περιλαμβάνει βιοκαύσιμα και υποβαθμισμένα φυτικά έλαια, τηγανέλαια κ.λπ.), η ΓΓ Δημοσίων Εσόδων του υπ. Οικονομικών με γνωμάτευσή της χαρακτηρίζει τα βιοκαύσιμα και τα βιορευστά ως καύσιμα κίνησης, ακόμη και όταν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν σε εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Ωστόσο η νομοθεσία της ΕΕ και η εθνική νομοθεσία και συγκεκριμένα Οδηγία 2003/96/ΕΚ, προβλέπει σαφώς ότι Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης εφαρμόζεται στα ενεργειακά προϊόντα για κίνηση και θέρμανση, και μόνον, ενώ ο Νόμος 4062/2012 στο άρθρο 15, κάνει σαφή διαχωρισμό μεταξύ των βιοκαυσίμων, τα οποία προορίζονται για κίνηση και των βιορευστών.

Επιπλέον ο ισχύων κώδικας φορολόγησης της ΕΕ, αναφορικά με τους βασικούς κανόνες που ισχύουν στην επιβολή των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, προβλέπει σαφή διαχωρισμό μεταξύ των ενεργειακών προϊόντων, όταν αυτά δεν προορίζονται για κίνηση και θέρμανση. Καταληκτικά, η επιβολή ΕΦΚ στα ενεργειακά προϊόντα που χαρακτηρίζονται ως βιορευστά (ανανεώσιμα, προοριζόμενα για ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ), θα αποτελέσει κατάφορη παραβίαση της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, για τον επιπρόσθετο λόγο της επιβολής διπλής φορολόγησης, τόσο στην πρώτη ύλη όσο και στο παραγόμενο ενεργειακό προϊόν (ηλεκτρισμό).

Από τα παραπάνω προκύπτει για ακόμη μια φορά η έλλειψη συντονισμού και συνεννόησης μεταξύ των υπουργείων, καθώς οι προτάσεις του ΥΠΕΚΑ που γίνονται νόμοι του Ελληνικού Κράτους, αγνοούνται, ή ερμηνεύονται κατά το δοκούν από τις υπηρεσίες άλλων υπουργείων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θεωρείται ότι η υπόθεση θα λήξει, όταν κάποια στιγμή οι αρμόδιες υπηρεσίες των δύο υπουργείων θα βρουν τον καιρό να συντονιστούν και να καταλήξουν σε τροπολογία που θα κατατεθεί στη Βουλή και θα βάζει τα πράγματα στη θέση τους.

Έως ότου όμως ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία και η εμπειρία δείχνει ότι η τακτοποίηση παρόμοιων θεμάτων τραβάει πολλούς μήνες, κεφάλαια έτοιμα για επένδυση θα παραμένουν ανενεργά, ενώ μεγάλες ποσότητες χρησιμοποιημένων φυτικών λαδιών θα συνεχίσουν να μολύνουν τον υδροφόρο ορίζοντα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέγει συνεχώς το Πανεπιστήμιο Πατρών, στην Ελλάδα καταναλώνονται περίπου 300.000 τόνοι σπορέλαιου και 170.000 τόνοι ελαιόλαδου. Η μισή από αυτή την ποσότητα καταλήγει στον υδροφόρο ορίζοντα, μολύνοντας τον. Ειδικότερα και σε ότι αφορά στη χρήση των βιορευστών για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, σημειώνεται ότι μπορούν να αξιοποιηθούν μεγάλες ποσότητες υποβαθμισμένων φυτικών λαδιών που προέρχονται από καλλιέργειες καλαμποκιού, ηλίανθου και βαμβακιού τα οποία δεν μπορούν να διατεθούν ως βρώσιμα.

Οι επενδύσεις

Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, στη Βόρεια Ελλάδα προγραμματίζονται περίπου 35 έργα, συνολικής ισχύος 15 MW. Στην Αττική και Θεσσαλία έργα με εγκατεστημένη ισχύ περίπου 10 MW και σε Ρόδο και Κρήτη περίπου 7MW. Η συνολική εκτιμώμενη ισχύς, των έργων ηλεκτροπαραγωγής με χρήση βιορευστών, είναι 30 - 35 MW, και ύψος των επενδύσεων ανέρχεται σε 40 εκατομμύρια ευρώ.

Για τη λειτουργία των εργοστασίων θα απαιτηθούν ποσότητες 47.000 - 55.000 τόνων το χρόνο, όταν τα απορριπτόμενα έλαια ανέρχονται ήδη σε 225.000 τόνους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v