Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κινητή τηλεφωνία: Επενδύσεις 150 εκατ. ευρώ κόλλησαν στις αδειοδοτήσεις

Χωρίς άδεια παραμένουν περίπου 4.000 κεραίες κινητής τηλεφωνίας, ενώ τα πρόστιμα πέφτουν βροχή. Οι εταιρείες του κλάδου ζητούν άμεση ψήφιση του σχεδίου νόμου του ΥΠΟΜΕΔΙ που ρυθμίζει θέματα του κλάδου.

Κινητή τηλεφωνία: Επενδύσεις 150 εκατ. ευρώ κόλλησαν στις αδειοδοτήσεις

Σημαντικά ποσά που προσεγγίζουν το 1,5 δισ. ευρώ έχει εισπράξει το ελληνικό δημόσιο από τη διάθεση του φάσματος στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Φαίνεται όμως ότι το κράτος εξαντλεί τη φροντίδα του για τον κλάδο στη διεξαγωγή των διαγωνισμών για την κατανομή του φάσματος. Στα 20 και πλέον χρόνια παρουσίας της κινητής τηλεφωνίας στην ελληνική αγορά η Πολιτεία δεν έχει φροντίσει να αντιμετωπίσει τις παθογένειες που αντιμετωπίζει ο χώρος, με σοβαρότερο πρόβλημα αυτό της αδειοδότησης των κεραιών, που παραμένει ακόμη σε εκκρεμότητα.

Ο τελευταίος διαγωνισμός της ΕΕΤΤ με τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων στις φασματικές περιοχές των 800 και των 2.600 MHz στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει 381,1 εκατ. ευρώ, ποσό που για τα δεδομένα του συγκεκριμένου φορέα αποτελεί πολύ μεγάλη επιτυχία.

Την ίδια ώρα η ΕΕΤΤ αναμένει να εισπράξει τα 900.000 ευρώ προστίμων που «μοίρασε» μία εβδομάδα πριν από τη διενέργεια του διαγωνισμού στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας για σταθμούς βάσης (κεραίες) οι οποίοι δεν διαθέτουν άδειες. Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν ότι οι κεραίες στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα υπάρχουν για δέκα ή και περισσότερα χρόνια, χωρίς όμως όλο αυτό το διάστημα να έχουν πάρει άδεια.

Το πρόβλημα της αδειοδότησης των σταθμών βάσης παραμένει οξύτατο, αφού οι προσπάθειες που κατά καιρούς έγιναν για την αντιμετώπισή του ποτέ δεν ολοκληρώθηκαν. Σήμερα υπολογίζεται ότι από τις συνολικά 11.500 κεραίες περίπου 4.000 παραμένουν ακόμη χωρίς να έχουν λάβει άδεια.

Ρυθμίσεις σε δύο κατευθύνσεις

Στις αρχές του χρόνου το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έφερε στη Βουλή σχέδιο νόμου με το οποίο θα ρύθμιζε το θέμα των κεραιών κινητής τηλεφωνίας. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποσύρθηκε για λόγους που έχουν να κάνουν με την κοινοβουλευτική διαδικασία, αφού εισήχθη κατευθείαν στην ολομέλεια, χωρίς προηγουμένως να περάσει από τις αρμόδιες επιτροπές. Παρότι όμως έχουν παρέλθει 10 μήνες από τότε παραμένει ακόμη σχέδιο χωρίς να είναι ακόμη γνωστό πότε θα γίνει νόμος.

Οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου κινούνται σε δύο γενικές κατηγορίες. Κατ' αρχάς καθίσταται ευκολότερη η αναβάθμιση ενός κεραιοσυστήματος. Πρόκειται για ζήτημα κρίσιμο, καθώς οι εταιρείες πλέον, κατά κύριο λόγο, αναβαθμίζουν παλαιότερες εγκαταστάσεις, ενώ οι νέες κατασκευές είναι πολύ λίγες και υπολογίζεται ότι δεν ξεπερνούν τις 100 κάθε χρόνο και για τις τρεις εταιρείες.

Επιπλέον μια δεύτερη κατηγορία ρυθμίσεων περιλαμβάνει βελτιώσεις που αφορούν πολεοδομικά θέματα, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι οι πολεοδομίες με ιδιαίτερη δυσκολία χορηγούν άδειες.

Το ζήτημα είναι ότι δεν αρκεί η ψήφιση του νόμου για να λυθούν τα χρονίζοντα προβλήματα, αφού απαιτούνται μια σειρά κοινές υπουργικές αποφάσεις και κανονισμούς ώστε ο νόμος να λειτουργήσει στην πράξη.

Οι πολεοδομίες το μεγάλο αγκάθι

Η επίλυση του προβλήματος και η δημιουργία ενός πιο ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος τώρα γίνεται περισσότερο επιτακτική από κάθε άλλη φορά, την ώρα που οι εταιρείες έχουν καταρτίσει τα επιχειρησιακά τους πλάνα προκειμένου να αξιοποιήσουν το επιπλέον φάσμα που απέκτησαν στον πρόσφατο διαγωνισμό. Η έναρξη της αξιοποίησης του φάσματος τοποθετείται χρονικά τον Μάρτιο του 2015, οπότε και το φάσμα θα έχει αποδοθεί στις εταιρείες.

Με αυτό το δεδομένο οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ζητούν να προχωρήσει αμέσως η ψήφιση του σχεδίου νόμου που περιέχει καίριες ρυθμίσεις και απλοποιεί τις διαδικασίες αδειοδότησης.

Ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας κ. Στεφανόπουλος αναφερόμενος στο θέμα τόνισε χαρακτηριστικά ότι «οι εταιρείες επενδύουν σε υποδομές και η Πολιτεία οφείλει νομοθετικά να τις προστατεύει και όχι να τις καθυστερεί, γιατί η Δημόσια Διοίκηση -ιδίως κάποιες πολεοδομίες- αρνούνται να εφαρμόσουν το νόμο».

Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι οι υπολογισμοί αναφέρουν ότι την τελευταία πενταετία, αν τα προβλήματα που σχετίζονται με τις άδειες των σταθμών βάσης είχαν επιλυθεί, οι τρεις πάροχοι θα είχαν κάνει επιπλέον επενδύσεις ύψους 150 εκατομμυρίων, τα οποία θα είχαν προστεθεί στα περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ που επενδύονται κάθε χρόνο στον κλάδο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v