Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα σκαριά νέα έργα ΣΔΙΤ ενός δισ. ευρώ

Σε συζητήσεις με την ΕΤΕπ και την EBRD βρίσκονται στο υπουργείο Οικονομίας, με στόχο την πιθανή συμμετοχή των δύο τραπεζών σε νέα έργα με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Τι θα γίνει με το πακέτο Γιούνκερ.

Στα σκαριά νέα έργα ΣΔΙΤ ενός δισ. ευρώ

Νέα έργα με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), συνολικού ύψους περί το ένα δισ. ευρώ, εξετάζουν στο υπουργείο Οικονομίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη υπάρξει οι πρώτες συζητήσεις της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) για την πιθανότητα χρηματοδότησης έργων όπως ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), έργων οδοφωτισμού (υπάρχει πλήθος αιτημάτων από δήμους) καθώς και κατασκευής νέων σχολείων (ήδη προωθείται η κατασκευή σχολείων στην Αττική μέσω ΣΔΙΤ και το μοντέλο θεωρείται δοκιμασμένο), καθώς και έργα ενεργειακής εξοικονόμησης. Τον κατάλογο των πιθανών έργων συμπληρώνουν έργα τεχνολογικής αναβάθμισης του δημοσίου κ.λπ. 

Στην αγορά επισημαίνουν πως η προώθηση των ΣΔΙΤ αποτελεί μονόδρομο, ανεξάρτητα από το εκλογικό αποτέλεσμα, αφού δεν υπάρχουν επαρκή κεφάλαια από το νέο ΕΣΠΑ.

Προσθέτουν πως και το λεγόμενο «πακέτο Γιούνκερ» χρηματοδοτεί μόνο ιδιωτικά έργα ή έργα ΣΔΙΤ και επισημαίνουν πως στο υπουργείο Οικονομίας θα απευθύνουν σύντομα «δημόσια πρόσκληση σε Περιφέρειες και Υπουργεία για την αποστολή αρχικών προτάσεων έργων υψηλής προτεραιότητας». Στη συνέχεια θα γίνει αξιολόγηση της ωριμότητας των έργων αυτών, ώστε να υπάρξει προτεραιότητα από τη Διυπουργική Επιτροπή σε αυτά που μπορούν άμεσα να δημοπρατηθούν.

Στο υπουργείο προωθούν επίσης τη δημιουργία ενός νέου χρηματοδοτικού εργαλείου, κατά το πρότυπο του Jessica, στο οποίο θα τοποθετηθούν κοινοτικά κονδύλια 200 εκατ. ευρώ, με στόχο να ενεργοποιηθούν, μέσω μόχλευσης ιδιωτικών κεφαλαίων ή πόρων από ΕΤΕπ ή EBRD, περί τα 500 εκατ. για έργα μικρής και μεσαίας κλίμακας σε τομείς όπως έργα ενεργειακής αναβάθμισης, περιβάλλοντος, επιχειρηματικών πάρκων, ΣΔΙΤ κοινωνικών υποδομών, τουριστικών λιμένων, Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), αστικής ανάπτυξης κ.λπ.

Η στροφή προς τα ΣΔΙΤ δεν συνδέεται μόνο με την οικονομική στενότητα του δημοσίου και τα ελάχιστα περιθώρια αξιοποίησης του νέου ΕΣΠΑ. Συνδέεται και με το γεγονός πως τα 8 εν εξελίξει έργα ΣΔΙΤ προχωρούν κανονικά και δεν επηρεάστηκαν από τις αναταράξεις στην ελληνική οικονομία το τελευταίο διάστημα. Επιπλέον, έχει γίνει συνείδηση στην αγορά πως «το νομικό πλαίσιο που διέπει τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα είναι σταθερό, ολοκληρωμένο, διαφανές, απλό και ευέλικτο και έχει θετικά αποτελέσματα».

Προτεραιότητα του υπουργείου είναι η ολοκλήρωση των συγκεκριμένων έργων, συνολικού ύψους 750 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για: 

- 2 έργα για την υλοποίηση και διαχείριση 24 δημόσιων σχολικών μονάδων στην Αττική

- 1 έργο για την υλοποίηση συστήματος τηλεματικής για την πληροφόρηση επιβατών στις αστικές συγκοινωνίες Αττικής

- 1 έργο για την υλοποίηση συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες Αττικής

- 3 έργα για την υλοποίηση ευρυζωνικού δικτύου σε απομακρυσμένες περιοχές στο σύνολο της χώρας

- 1 έργο για την υλοποίηση υποδομών του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v