Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποιοι κλάδοι ποντάρουν στην... ανανέωση!

Παράγοντες της αγοράς αισιοδοξούν πως η κατανάλωση στην Ελλάδα μπορεί να αυξηθεί σημαντικά, επειδή ο κύκλος ζωής πολλών προϊόντων τείνει να φτάσει προς το τέλος του. Πώς αποτιμούν τις εξελίξεις στελέχη της αγοράς.

Ποιοι κλάδοι ποντάρουν στην... ανανέωση!

«Δεν μπορεί κάποιος να φανταστεί το πόσο πολύ έχει περιοριστεί η ζήτηση για ενδύματα κατά τα τελευταία χρόνια και έτσι είναι φυσικό να αισιοδοξούμε φέτος για αυξημένες πωλήσεις» δηλώνει στο Euro2day.gr ο πρόεδρος της Εριουργίας Τρία Άλφα κ. Μηνάς Εφραίμογλου, συμπληρώνοντας: «O κόσμος έχει πλέον ανάγκη από νέα ρούχα, γιατί τα παλιά του φθάρηκαν και πάλιωσαν. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις κρατικές προμήθειες για τις ένστολες ομάδες. Ήταν τόσο χαμηλές κατά τα τελευταία χρόνια, έτσι ώστε να αναμένεται πως κάτι θα κινηθεί και σ' αυτό το μέτωπο».

Προς την ίδια κατεύθυνση είναι και οι εκτιμήσεις άλλου γνωστού παράγοντα της αγοράς: «Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του ανδρικού ρούχου, όπου πολλοί καταναλωτές προχώρησαν κατά την περίοδο 2010-2015 σε έναν δραστικό περιορισμό των αγορών τους. Το αποτέλεσμα είναι πως σήμερα, έξι χρόνια αργότερα, έχουν μείνει κατά κύριο λόγο με φθαρμένα ρούχα που θα πρέπει να ανανεώσουν με καινούρια. Γι' αυτό άλλωστε έχουμε αρχίσει να παρατηρούμε κάποια αυξημένη κινητικότητα στο φτηνό ρούχο».

Η κατάσταση όμως αυτή δεν αφορά μόνο στην αγορά της ένδυσης. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων έχουν μειωθεί περίπου κατά 70%-75% κατά τη διάρκεια της κρίσης και η μέση ηλικία του κυκλοφορούντος στόλου αυτοκινήτων έχει αυξηθεί σημαντικά. Το γεγονός μάλιστα ότι η αγορά του αυτοκινήτου ανέκτησε ως ένα μικρό βαθμό κατά τα δύο τελευταία χρόνια (2014-2015) τις απώλειες της περιόδου 2009-2013, οφείλεται κυρίως στην αυξημένη ζήτηση των οχημάτων λόγω τουρισμού (Rent A Car) και πολύ λιγότερο στην αναγκαστική ανανέωση του παλαιού στόλου από τα νοικοκυριά.

Ανάλογη κατάσταση επικρατεί και στον χώρο των οικιακών και των ηλεκτρικών συσκευών, με ενδεικτικές να είναι οι δηλώσεις τόσο του προέδρου της Ηλεκτρονικής κ. Γιάννη Στρούτση, όσο και του διευθύνοντος συμβούλου της Fourlis κ. Απόστολου Πεταλά, ότι οι εγχώριες καταναλώσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ στους δύο αυτούς κλάδους είναι πολύ χαμηλότερες σε σχέση με την Ευρώπη. «Πολλές ηλεκτρικές συσκευές στα σπίτια των νοικοκυριών έχουν υπερβεί τα βιολογικά τους όρια και δεν θα αργήσει η στιγμή που θα σταματήσουν να δουλεύουν», υποστηρίζει στέλεχος της αγοράς.

Παρόμοια μηνύματα έρχονται και από την αγορά των κλιματιστικών. Σε παλαιότερη δήλωσή του ο κ. Γιώργος Δημητρίου (πρόεδρος της φερώνυμης εισηγμένης εταιρείας) είχε αναφερθεί στις θετικές μακροπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς κλιματιστικών, καθώς από τα επόμενα χρόνια θα αρχίσει να αυξάνεται ολοένα και περισσότερο η υποχρεωτική αντικατάσταση παλαιών κλιματιστικών. Συγκεκριμένα, ενώ οι αντικαταστάσεις κλιματιστικών προ πενταετίας αποτελούσαν περίπου το 7% των συνολικών πωλήσεων, πρόπερσι το ποσοστό αυτό κυμάνθηκε πάνω από το 15% και μετά το 2017 πιθανολογείται ότι θα αρχίσει να γίνεται σαφώς μεγαλύτερο.

Πολλή κουβέντα επίσης έχει γίνει και για τους πεπαλαιωμένους ανελκυστήρες των παλαιών πολυκατοικιών και για τα «ΚΤΕΟ» που θα έπρεπε να γίνουν. Το θέμα αναβάλλεται και το ερώτημα είναι ως πότε.

Γενικότερα, από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης το 2009, κάποιοι πίστευαν (π.χ. τα στελέχη της πάλαι ποτέ Sprider) πως οι καταναλωτές θα στρέφονταν προς προϊόντα χαμηλότερων τιμών. Κάτι τέτοιο όμως έγινε μόνο ως ένα βαθμό, καθώς μεγάλο μέρος των πελατών επέλεξε να διακόψει εντελώς τις αγορές του για μια σειρά από προϊόντα, με αποτέλεσμα να επιμηκυνθεί όλα αυτά τα χρόνια η μέση ηλικία τους και να έχει φτάσει στα όριά της...

Βέβαια, όλοι αντιλαμβάνονται πως το μεγάλο εμπόδιο που θα πρέπει να ξεπεραστεί είναι το ολοένα και μειούμενο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, ιδίως μετά και τα μέτρα που είτε ελήφθησαν κατά το δεύτερο μισό του 2015, είτε αναμένεται να επιβληθούν μέσα στους επόμενους μήνες.

Οι παράγοντες της αγοράς, από την πλευρά τους, αντιλαμβάνονται τη σημασία του προαναφερόμενου παράγοντα, ωστόσο αφήνουν ανοιχτά κάποια περιθώρια αισιοδοξίας, καθώς: α) Ως ένα βαθμό, η μείωση της κατανάλωσης δεν οφείλεται στην έλλειψη εισοδήματος αλλά στην αρνητική ψυχολογία και β) Τυχόν άρση της αβεβαιότητας και σταθεροποίηση της οικονομίας θα μπορούσε να επηρεάσει θετικά τη συμπεριφορά των καταναλωτών.

ΥΓ: Το «πάλιωσε το σακάκι μου» γράφτηκε από τον Βασίλη Τσιτσάνη το 1948. Προφανώς, οι παράγοντες της αγοράς δεν επιθυμούν να επιβεβαιωθεί ο στίχος του μεγάλου αυτού τραγουδιού, γιατί τελικά ο ήρωας του τραγουδιού δεν μπόρεσε να αγοράσει καινούργιο σακάκι...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v