Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στην Αθήνα μέσω Τιράνων έρχονται(;) οι Κινέζοι για το «Ελ. Βενιζέλος»

Η συμφωνία της καναδικής PSP, που ελέγχει την «Αερολιμήν Αθηνών», για πώληση του αεροδρομίου των Τιράνων σε κινεζικούς ομίλους φουντώνει τα σενάρια για τις επιδιώξεις του Πεκίνου.

Στην Αθήνα μέσω Τιράνων έρχονται(;) οι Κινέζοι για το «Ελ. Βενιζέλος»

Ο Mike Poon, ιδρυτής και πρόεδρος του κινεζικού επενδυτικού ομίλου Friedmann Pacific Asset Management (FPAM), δήλωνε επί μήνες πως θέλει να αγοράσει το αεροδρόμιο της Αθήνας και είχε μάλιστα συναντηθεί με τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Υπήρξε ακόμα και η παρέμβαση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), με στόχο να ματαιωθεί συνέντευξη που πραγματοποίησε στην Αθήνα για να παρουσιάσει τα σχέδιά του για το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Ο κ. Poon φαίνεται πως επιμένει, όπως δείχνει και η ανακοίνωση της FPAM την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με την οποία η κοινοπραξία της επενδυτικής εταιρείας με έναν άλλο κινεζικό επενδυτικό κολοσσό, την China Everbright, συμφώνησε με τους Καναδούς την εξαγορά της εταιρείας διαχείρισης του αεροδρομίου των Τιράνων (Tirana International Airport - TIA).

Το αεροδρόμιο της γειτονικής χώρας, μαζί με το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τα αεροδρόμια Βουδαπέστης, Ντίσελντορφ και Αμβούργου, ελέγχονται από την AviAlliance, βασικός μέτοχος της οποίας είναι από τις αρχές του 2013 η καναδική PSP. Οι Καναδοί είχαν αγοράσει τη θυγατρική του γερμανικού κατασκευαστικού ομίλου Hochtief στη διαχείριση αεροδρομίων, την οποία και μετονόμασαν σε AviAlliance.

Η ανακοίνωση των κινεζικών ομίλων για το αεροδρόμιο των Τιράνων (επίσημη ανακοίνωση των Καναδών δεν υπάρχει!) προκαλεί έντονη συζήτηση στην Αθήνα, ειδικά από όσους παρακολουθούν τις κινήσεις τους και σε άλλα μέτωπα όπως η διαχείριση λιμένων, οι σιδηρόδρομοι κ.λπ.

Ηδη τα σενάρια στην αεροπορική αγορά δίνουν και παίρνουν, με τη μία πλευρά να υποστηρίζει πως για να ησυχάσουν από το στενό μαρκάρισμα του κ. Poon για την απόκτηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» οι Καναδοί του πωλούν το αεροδρόμιο των Τιράνων. Η άλλη πλευρά θεωρεί πως η συμφωνία για το διεθνές αεροδρόμιο της Αλβανίας είναι προάγγελος περαιτέρω εξελίξεων και στην Αθήνα.

Το ενδιαφέρον της υπόθεσης, πάντως, είναι πως δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση από την πλευρά των πωλητών, αν και έχουν εκδοθεί δύο ανακοινώσεις από τα δύο μέλη της κινεζικής κοινοπραξίας που δηλώνουν πως αποκτούν το αεροδρόμιο των Τιράνων.

Σημειώνεται πως η AviAlliance ελέγχει το 47% της εταιρείας διαχείρισης του αεροδρομίου της αλβανικής πρωτεύουσας, ενώ το 31,7% κατέχει η γερμανική DEG (θυγατρική της κρατικής επενδυτικής τράπεζας της Γερμανίας KfW) και το 21,3% το αμερικανικών συμφερόντων Albanian-American Enterprise Fund (AAEF).

Οι Κινέζοι είχαν πραγματοποιήσει σειρά επαφών επί πενταετία στην Αθήνα, με στόχο να αποκτήσουν την «Αερολιμήν Αθηνών» που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Σπάτων. Η FPAM και η Shenzen Airport (διαχειρίζεται το 5ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κίνας) είχαν καταθέσει πρόταση για εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου που κατέχουν το ελληνικό δημόσιο (25%) και το ΤΑΙΠΕΔ (30%) στην «Αερολιμήν Αθηνών» τον Μάιο του 2010, επί κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου. Από τότε έχουν συναντηθεί πολλές φορές με στελέχη της ελληνικής κυβέρνησης και διοικήσεις του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).

Μάλιστα υπήρξε και παρέμβαση του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να ματαιωθεί συνέντευξη Τύπου που πραγματοποίησαν στην Αθήνα προ διετίας, κατά την οποία παρουσίασαν το σχέδιο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Στο ΤΑΙΠΕΔ είχαν γίνει δέκτες πιέσεων από την PSP, η οποία θεωρούσε πως πρέπει να έχει τον πρώτο λόγο σε κάθε μετοχική αλλαγή, όπως εξάλλου προβλέπει και συμφωνία μετόχων.

Ακολούθησε η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει πρώτα σε επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου (λήγει το 2026) κατά 20 χρόνια και στη συνέχεια να εξεταστεί η πώληση του ποσοστού. Ηδη, μάλιστα, έχουν πραγματοποιηθεί οι πρώτες επαφές του Ταμείου με στελέχη της «Αερολιμήν Αθηνών».

Η ανακοίνωση των Κινέζων για το αεροδρόμιο των Τιράνων, πάντως, δίνει τροφή τόσο για τη στάση των Καναδών, όσο και για την επιμονή του Πεκίνου. Η FPAM, η οποία διαχειρίζεται περί το 1,9 δισ. δολάρια, ήταν μέλος της κοινοπραξίας που τον περασμένο Δεκέμβριο απέκτησε το 49,99% της εταιρείας διαχείρισης του αεροδρομίου της Τουλούζης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v