Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τράπεζες: Tax free οι μεταβιβάσεις δανείων

Σημαντικές αλλαγές στο νόμο Σταθάκη προβλέπει το draft της συμφωνίας. Χωρίς φόρους οι μεταβιβάσεις δανείων. Χαμηλότερο ιδρυτικό κεφάλαιο για εταιρείες διαχείρισης. Απαλείφονται διατάξεις που επηρεάζουν τιτλοποιήσεις, leasing και factoring.

Τράπεζες: Tax free οι μεταβιβάσεις δανείων

Χωρίς πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις θα διενεργείται η μεταβίβαση χαρτοφυλακίων δανείων από τις τράπεζες σε αδειοδοτημένες εταιρείες, όπως προβλέπει το προσχέδιο συμφωνίας μεταξύ κυβέρνησης και Θεσμών.

Το προσχέδιο της συμφωνίας περιλαμβάνει στις προαπαιτούμενες ενέργειες για την εκταμίευση δόσης την τροποποίηση του νόμου Σταθάκη για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ν. 4354/2015).

Πρόκειται για σειρά αλλαγών, οι περισσότερες εκ των οποίων προτάθηκαν από τις τράπεζες, και αποσκοπούν στην εξάλειψη εμποδίων ώστε να λειτουργήσει μια αποτελεσματική δευτερογενής αγορά και να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (Non Performing Exposures NPEs).

Η σημαντικότερη τροποποίηση που επέρχεται είναι ήδη γνωστή. Θα επιτραπεί, άμεσα, η πώληση ενήμερων δανείων, μαζί με μη εξυπηρετούμενα (σ.σ χαρτοφυλάκια δανείων με ενήμερα και μη εξυπηρετούμενα δάνεια). Τα μόνα δάνεια που εξαιρούνται από την απελευθέρωση των πωλήσεων είναι όσα βαρύνονται από υποθήκη σε πρώτη κατοικία, η αντικειμενική αξία της οποίας είναι κάτω από 140 χιλ. ευρώ. Η προστασία για τα παραπάνω δάνεια ισχύει ως το τέλος του 2017.

Σημαντικές, όμως, είναι αλλαγές και στο φορολογικό καθεστώς. Με βάση τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου Σταθάκη όταν η μεταβίβαση απαιτήσεων δεν διενεργείται από τράπεζα σε τράπεζα υπάγεται σε τέλος χαρτοσήμου 2,4% επί της αξίας του μεταβιβαζόμενου χαρτοφυλακίου.

Σύμφωνα με το προσχέδιο το φορολογικό καθεστώς, που θα ισχύσει για τις εταιρείες διαχείρισης/απόκτησης δανείων, θα πρέπει να είναι σύμφωνο με τους κανόνες της ΕΕ και τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, αντιγράφοντας όπου είναι δυνατόν τον ισχύοντα νόμο περί τιτλοποιήσεων (3156/2003), ο οποίος δεν προβλέπει την επιβολή φόρων ή τέλους επί της αξίας της μεταβίβασης. 

Όπως έγραψε η στήλη Χαμαιλέων η Ελληνική Ένωση Τραπεζών στις παρατηρήσεις της για το νομοσχέδιο Σταθάκη είχε επισημάνει ότι, κατά τα πρότυπα του ισχύοντος νόμου περί τιτλοποιήσεων, η οποιαδήποτε μεταβίβαση απαιτήσεων από τράπεζα σε αδειοδοτημένη εταιρεία χαρτοφυλακίου, αφενός δεν πρέπει να καταργεί το χαρακτήρα της απαίτησης ως προερχόμενης από δανεισμό, και αφετέρου πρέπει να απαλλάσσεται από οποιοδήποτε άμεσο ή έμμεσο φόρο, τέλος, εισφορά κ.ά.

Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση δεσμεύεται, βάσει του προσχεδίου, να τροποποιήσει το υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς, ώστε οι διαγραφές χρεών ως αποτέλεσμα συμφωνιών αναδιάρθρωσης να μην θεωρούνται φορολογητέο εισόδημα του δανειολήπτη. Η ρύθμιση θα πρέπει να ισχύσει για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και να ενθαρρύνει τους δανειολήπτες για εξωδικαστικούς συμβιβασμούς.

Χαμηλότερο ιδρυτικό κεφάλαιο για εταιρείες διαχείρισης

Επίσης, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να δραστηριοποιούνται στη διαχείριση/αγορά μη εξυπηρετούμενων δανείων εταιρείες που έχουν συσταθεί και αδειοδοτηθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και στα άλλα κράτη με τα οποία υπάρχουν συμφωνίες συνεργασίας.

Το καθεστώς χορήγησης αδειών για τις εταιρείες διαχείρισης θα πρέπει να βασίζεται στην αρχή της αναλογικότητας, χωρίς να επιβάλλονται αδικαιολόγητοι περιορισμοί. Στο σημείο αυτό το draft αναφέρει ότι δεν πρέπει να υπάρξουν υπερβολικές κεφαλαιακές απαιτήσεις για τις εταιρείες διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων, υπονοώντας τη ρύθμιση που επιβάλει ιδρυτικό κεφάλαιο 4,5 εκατ. ευρώ για τις εταιρείες που θα έχουν δυνατότητα αναχρηματοδότησης δανείων.

Όπως έχει γράψει το Euro2day.gr η ΕΕΤ είχε επισημάνει στις παρατηρήσεις της ως «αναιτιολόγητη δυσαναλογία» το να επιβάλλεται για εταιρεία διαχείρισης, που θα αναχρηματοδοτεί δάνεια, ελάχιστο ιδρυτικό κεφάλαιο 4,5 εκατ. ευρώ, την ώρα που για τις εταιρείες που αγοράζουν δάνεια το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο ορίζεται σε 100 χιλ ευρώ.

Το προσχέδιο ορίζει επίσης ότι θα πρέπει να απαλειφθούν από το νόμο Σταθάκη διατάξεις που είναι αντικρουόμενες με το προυπάρχον θεσμικό πλαίσιο για τιτλοποιήσεις, leasing και factoring.

Τέλος, ορίζει ότι το ρυθμιστικό και εποπτικό πλαίσιο που εξειδικεύει το νόμο περί διαχείρισης NPLs θα πρέπει να είναι απλό και λειτουργικό, ώστε να δημιουργηθεί μια αποτελεσματική δευτερογενής αγορά μη εξυπηρετούμενων δανείων (Non Performing Loans NPLs).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v