Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γ. Περιστέρης: Μόνο με επενδύσεις σε υποδομές θα μπει φρέσκο χρήμα

Στήριξη στις ελληνικές επιχειρήσεις και προώθηση των έργων υποδομών ώστε να «αναστηθεί» η οικονομία, ζήτησε ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Καθοριστικές οι επενδύσεις σε υποδομές. Ισότιμη μεταχείριση με τους ξένους διεκδικούν οι εγχώριοι κατασκευαστές.

Γ. Περιστέρης: Μόνο με επενδύσεις σε υποδομές θα μπει φρέσκο χρήμα

«Οι επενδύσεις στις υποδομές είναι, ρεαλιστικά μιλώντας, ο μόνος τρόπος για να μπει άμεσα φρέσκο χρήμα στην ελληνική οικονομία» υποστήριξε χθες ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης.

Κατά τη διάρκεια του «1ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών», ο κ. Περιστέρης επανέλαβε πως ταυτόχρονα «οι ελληνικές εταιρείες οφείλουν να επιδείξουν έναν νέο επενδυτικό πατριωτισμό, με κυρίαρχο στόχο την καταπολέμηση της μάστιγας της ανεργίας». Πρόσθεσε, όμως, πως «ο επενδυτικός πατριωτισμός, για τον οποίο μίλησα, έχει δύο όψεις. Η μία είναι να δείχνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές της. Η άλλη, εξίσου σημαντική, είναι να δείχνει και το ελληνικό κράτος εμπιστοσύνη στις ελληνικές επιχειρήσεις».

«Ακόμα και με όρους οικονομικούς, όμως, διεθνείς μελέτες, όπως π.χ. της World Bank, έχουν δείξει ότι σε περιόδους κρίσης, οι πρώτοι που εμπιστεύονται τη χώρα είναι οι ντόπιοι επενδυτές και μετά ακολουθούν οι ξένοι» επισήμανε ο Γ. Περιστέρης.

Κατά τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, «οι επενδύσεις στις υποδομές είναι ο μόνος τρόπος για να μπει άμεσα φρέσκο χρήμα στην ελληνική οικονομία». Επικαλέστηκε πρόσφατη μελέτη της εταιρείας συμβούλων PwC (Μάρτιος 2017), σύμφωνα με την οποία τα 69 έργα υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη ή σχεδιασμό αφορούν επενδυτική δαπάνη 21 δισ. ευρώ. Όπως είπε, «οι επενδύσεις αυτές προβλέπεται να προχωρήσουν κυρίως με ιδιωτική χρηματοδότηση, μια που το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είναι σε απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα για μια χώρα σε ύφεση και δυστυχώς δεν προβλέπεται να αυξηθεί».

Πρόκειται, συνέχισε ο κ. Περιστέρης, για υποδομές που είναι καθοριστικές για την οικονομική ανάκαμψη, πρώτον «γιατί οι επενδύσεις σε υποδομές έχουν πολύ μεγάλο πολλαπλασιαστή. Η PWC μιλά για 1,8, που πάει να πει ότι θα μας προσφέρουν 20 μονάδες στο ΑΕΠ στην επόμενη πενταετία, ενώ για κάθε ευρώ που επενδύεται στις υποδομές, σχεδόν το μισό επιστρέφει άμεσα -από την πρώτη μέρα- στα κρατικά ταμεία». Δεύτερον, επειδή «προσελκύουν ακόμα και σήμερα -παρά τις τεράστιες δυσκολίες της ελληνικής οικονομίας- σοβαρό επιχειρηματικό ενδιαφέρον, αλλά και ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτικών τραπεζών. Αυτό συμβαίνει γιατί η απόδοσή τους εκτείνεται σε διάστημα δεκαετιών και δεν επηρεάζονται τόσο από την τρέχουσα συγκυρία».

Συνεπώς, «με δεδομένη την κατάσταση της ελληνικής αγοράς, την κατάσταση των ελληνικών τραπεζών και τη δυσκολία ανάκαμψης του καταναλωτικού τομέα της οικονομίας, οι επενδύσεις στις υποδομές είναι, ρεαλιστικά μιλώντας, ο μόνος τρόπος για να μπει άμεσα φρέσκο χρήμα στην ελληνική οικονομία».

Πρωταγωνιστές οι ελληνικές επιχειρήσεις

«Πρωταγωνιστές στις νέες επενδύσεις σε υποδομές θα είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις και το μόνο που ζητούν είναι ισότιμη αντιμετώπιση» είπε ο κ. Περιστέρης. «Όπως έμπρακτα αποδείξαμε στην περίπτωση της μεγάλης επένδυσης στο Καστέλι, πρωταγωνιστές στις νέες μεγάλες επενδύσεις υποδομών είναι οι μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις. Όσες είναι σήμερα ζωντανές, έχουν άλλωστε επιδείξει απίστευτη αντοχή. Άντεξαν στη μακρότερη και πιο βίαιη ύφεση σε οικονομία της Δύσης μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Άντεξαν capital controls, ραγδαία αύξηση της φορολογίας, πανάκριβα επιτόκια. Έχουν βαθιά γνώση των συγκεκριμένων επενδύσεων σε υποδομές και γνωρίζουν πώς να πλοηγήσουν τις επενδύσεις τους στους μαιάνδρους της δύσκολης και βαλτωμένης ελληνικής γραφειοκρατίας».

Τι ζητούν; «Κάτι πολύ απλό. Ισότιμη μεταχείριση. Ισότιμη μεταχείριση τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη φορολογία και την πληρωμή των υποχρεώσεων του κράτους, όπως π.χ. επιστροφές ΦΠΑ. Το ελληνικό κράτος ίσως δεν μπορεί να κάνει πολλά για το ύψος των επιτοκίων και την ευκολία πρόσβασης των εταιρειών σε κεφάλαια, αλλά ας κάνει τουλάχιστον αυτά που μπορεί».

Ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέφερε και δύο παραδείγματα για το πώς αντιδρούν αλλοδαπές εταιρείες σε περιόδους κρίσης, σε αντίθεση με αρκετές ελληνικές. Όπως είπε, «τη διετία 2009-2010, που τα έργα στους αυτοκινητόδρομους βρέθηκαν λόγω της κρίσης στον «αέρα», οι ξένες εταιρείες που συμμετείχαν στα έργα ζητούσαν επίμονα να βγουν τα λεφτά των συμβάσεων στο εξωτερικό και να σταματήσουν τα έργα με την καταγγελία των συμβάσεων. Εμείς δεν το δεχθήκαμε ποτέ, δεν βγάλαμε ούτε ένα ευρώ εκτός Ελλάδας κι ολοκληρώσαμε μόνοι μας τα έργα. Δεύτερο παράδειγμα, οι ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνταν στην αγορά της ενέργειας στη χώρα μας σταμάτησαν με το ξέσπασμα της κρίσης κάθε επενδυτική δραστηριότητα στην Ελλάδα».

«Με ορθολογικά κριτήρια, και στα δύο παραδείγματα, οι ξένες εταιρείες φαίνεται να λειτούργησαν για τη διασφάλιση των συμφερόντων τους» είπε ο κ. Περιστέρης. Ωστόσο, «εμείς κι άλλες ελληνικές εταιρείες δεν πράξαμε ανάλογα, αλλά υπερασπιστήκαμε την εγχώρια οικονομία και τους χιλιάδες εργαζόμενούς μας, τους οποίους θέλαμε να συνεχίσουμε να τους κοιτάμε κάθε μέρα στα μάτια».

Οι επενδύσεις του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Στα χρόνια της κρίσης, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ήταν «από τους ελάχιστους στην Ελλάδα που αποδείξαμε έμπρακτα την εμπιστοσύνη μας στη χώρα, επενδύοντας πάνω από 1,5 δισ. ευρώ. Ο επενδυτικός πατριωτισμός που δείξαμε είχε και στέρεη οικονομική λογική» είπε ο επικεφαλής του ομίλου.

«Με τον τρόπο αυτό θεωρούμε ότι βρισκόμαστε στην κατάλληλη θέση για να είμαστε πρωταγωνιστές στην επενδυτική ανάκαμψη που πιστεύουμε ότι θα έρθει στα επόμενα χρόνια. Διαθέτουμε το αναγκαίο μέγεθος, εξαιρετική αποτελεσματικότητα στις δραστηριότητές μας και μια μεγάλη βεντάλια δραστηριοτήτων και συμμαχιών, που μας επιτρέπουν να επενδύσουμε ταυτόχρονα σε πολλούς διαφορετικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Είμαστε ο μεγαλύτερος ελληνικός όμιλος στις ανανεώσιμες πηγές, όπου μέχρι τα τέλη του 2017 θα φτάσουμε τα 1.000 MW εγκατεστημένης ισχύος, έχουμε αναλάβει ή πρόκειται να αναλάβουμε πολύ μεγάλα έργα και παραχωρήσεις στην ενέργεια (Πτολεμαΐδα), στους αυτοκινητόδρομους, στα αεροδρόμια (Καστέλι), στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ διαθέτουμε αυξημένη εξωστρέφεια με παρουσία σε 15 χώρες στο εξωτερικό. Το σημαντικότερο είναι ότι έχουμε οικοδομήσει σημαντικές συμμαχίες τόσο στη μετοχική μας σύνθεση (York Capital Management), όσο κι από πλευράς στρατηγικών εταίρων (ENGIE και Qatar Petroleum στα θερμοηλεκτρικά, αλλά και η ινδική GMR, στο αεροδρόμιο του Καστελίου)».

Καθοριστικές οι ενεργειακές υποδομές

Από τα 21 δισ. ευρώ δυνητικές επενδύσεις σε υποδομές μέχρι το 2022, το 42% αφορά την ενέργεια. Πρόκειται για επενδύσεις καθοριστικές και για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και για τη γεωστρατηγική μας θέση, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Εξήγησε πως «αν προχωρήσει η πλήρης διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου και της Κρήτης με το Ελληνικό και Ευρωπαϊκό δίκτυο, θα δημιουργηθεί η δυνατότητα για μια μόνιμη μείωση στην τιμή του ρεύματος, που είναι καθοριστική για τη συνολική ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Κάθε χρόνο, οι καταναλωτές ρεύματος πληρώνουν περίπου 700 εκατ. ευρώ ΥΚΩ (σ.σ. Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας), δηλαδή το κόστος του μαζούτ για τη ρευματοδότηση των νησιών, τα οποία γίνονται καπνός και ρύποι. Με ένα κόστος που αντιστοιχεί σε αυτό μιας τετραετίας ΥΚΩ, θα μπορούσαν να έχουν διασυνδεθεί τα νησιά με τις μεγαλύτερες καταναλώσεις. Ταυτόχρονα θα δημιουργούνταν οι δυνατότητες για τη στρατηγική εκμετάλλευση του πολύ μεγάλου δυναμικού ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ στο νησιωτικό χώρο του Αιγαίου (χερσαίο & υπεράκτιο), που ξεπερνά τα 10.000 MW και το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει το πεδίο για την επόμενη γενιά μεγάλων επενδύσεων στη χώρα».

Σ’ αυτά μπορούν να προστεθούν «και οι επενδύσεις σε αντλησιοταμιεύσεις -εμείς προωθούμε ήδη δύο τέτοιες μεγάλες επενδύσεις στην Αιτωλοακαρνανία και την Κρήτη. Πρόκειται για ευρωπαϊκή προτεραιότητα, καθώς η αποθήκευση ενέργειας επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση της ενεργειακής επανάστασης που συντελείται παγκοσμίως από τη ραγδαία άνοδο των ΑΠΕ. Θα ήταν παρανοϊκό να μην επενδύσουμε σε αυτά τα έργα και να προχωρήσουμε σε εισαγωγές μπαταριών από διάφορες χώρες του εξωτερικού. Όπως και η διέλευση των αγωγών, έτσι και η αποθήκευση ενέργειας δεν έχει μόνο οικονομική αλλά και γεωστρατηγική σημασία».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v