Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Παίρνει μπροστά το Ταμείο Υποδομών

Κίνητρα για τη γρήγορη αξιοποίηση των 450 εκατ. ευρώ του Ταμείου Υποδομών από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Τι προβλέπει η προκήρυξη για την επιλογή των τριών διαχειριστών του νέου ταμείου. Το παράδειγμα του Jessica.

Παίρνει μπροστά το Ταμείο Υποδομών

Με στόχο τη διάθεση κεφαλαίων από το ΕΣΠΑ, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) συνολικού ύψους 450 εκατ. ευρώ, τα οποία μέσω μόχλευσης (δανείων κ.λπ.) μπορούν να φτάσουν και το ένα δισ. ευρώ, η ΕΤΕπ δημοσίευσε την πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος για τους τρεις διαχειριστές του ελληνικού Ταμείου Υποδομών.

Το Ταμείο Υποδομών, που στην ουσία αποτελεί συνέχεια του επιτυχημένου προγράμματος Jessica, θα έχει τη δυνατότητα χρηματοδότησης μεγαλύτερου εύρους επενδύσεων από τον προκάτοχό του, όπως για παράδειγμα τα ενεργειακά έργα στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών (ΑΠΕ). Για να αποφευχθεί το γνωστό «παρκάρισμα κονδυλίων» (δηλαδή η μεταφορά πόρων σε διάφορα ταμεία, χωρίς ποτέ να κεφάλαια να φτάνουν στην αγορά), το Ταμείο Υποδομών θα λειτουργεί με τρόπο που οι τρεις διαχειριστές θα έχουν κίνητρο να χρηματοδοτήσουν έργα.

Το Ταμείο Υποδομών στηρίζεται σε κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ (και το ΠΔΕ), 200 εκατ. ευρώ από δάνειο της ΕΤΕπ και άλλα 50 εκατ. ευρώ μέσω των αποπληρωμών για κεφάλαια που χορηγήθηκαν μέσω του Jessica (μέχρι το 2022). Το νέο ταμείο θα χρηματοδοτεί επενδύσεις σε δύο μεγάλες κατηγορίες: για τη μεταστροφή προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα (έργα ενεργειακής αποδοτικότητας, οδοφωτισμού, εγκαταστάσεις ΑΠΕ, κ.α.) και για την προστασία του περιβάλλοντος/καλύτερης διαχείρισης πόρων (έργα διαχείρισης αποβλήτων, βιομηχανικά πάρκα, τουριστικές υποδομές, εμπορικές και άλλες αναπτύξεις ακινήτων κ.α.).

Από το τεύχος για την επιλογή των τριών διαχειριστών (τραπεζών κ.α.) που θα κληθούν να διαχειριστούν τα κεφάλαια του Ταμείου Υποδομών προκύπτει πως η ΕΤΕπ θα εφαρμόσει μια στρατηγική «μαστιγίου και καρότου», προκειμένου να μην παρκαριστούν τα κεφάλαια χωρίς να φτάσουν γρήγορα στην αγορά. Ετσι προβλέπεται πως κάθε ένας από τους τρεις διαχειριστές που θα επιλεγούν μέχρι τον Σεπτέμβριο (οι υποψηφιότητες κατατίθενται μέχρι τις 12 Ιουλίου), θα λάβει αρχικά ένα μικρό ποσό, περίπου 35 εκατ. ευρώ. Για να λάβει τη δεύτερη δόση από το Ταμείο Υποδομών θα πρέπει να έχει επενδύσει (δηλαδή να έχει χρηματοδοτήσει επενδύσεις) τουλάχιστον 20-21 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια, για να λάβει τις υπόλοιπες δόσεις μέχρι το ποσό των 150 εκατ. ευρώ που αναλογεί σε κάθε έναν από τους τρεις διαχειριστές πρέπει να έχει επενδύσει το 85% των κεφαλαίων που του έχουν χορηγηθεί από το Ταμείο Υποδομών.

Προβλέπεται, ξεκάθαρα, πως κάθε διαχειριστής που δεν θα καλύψει τους συγκεκριμένους στόχους δεν θα λαμβάνει πρόσθετα κεφάλαια από το Ταμείο Υποδομών. Τα κεφάλαια θα κατευθύνονται προς τους υπόλοιπους διαχειριστές, που είναι περισσότερο κινητικοί, με απόφαση που θα λάβει η ΕΤΕπ αφού λήξει η πρώτη προθεσμία που θα έχουν (31 Δεκεμβρίου 2020) για τη διάθεση του 60% της πρώτης δόσης. Αν ο διαχειριστής δεν έχει επενδύσει ποσοστό άνω του 10% μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2019, τότε η ΕΤΕπ μπορεί να τον αντικαταστήσει και είτε να μεταφέρει τα κεφάλαια στους δύο άλλους ή να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό για την επιλογή τράπεζας ή άλλου επενδυτικού φορέα που θα προωθεί το πρόγραμμα.

Στην ΕΤΕπ θεωρούν πως το Ταμείο Υποδομών μπορεί να συνεχίσει στον δρόμο του Jessica, μέσω του οποίου χρηματοδοτήθηκαν 43 έργα στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα αξιοποιήθηκαν κοινοτικά κονδύλια 98 εκατ. ευρώ και πρόσθετα ιδιωτικά κεφάλαια περί τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα άνοιξαν νέες αγορές όπως οι τομείς του οδοφωτισμού, του βιοαερίου κ.λπ.

Και στην αγορά θεωρούν πως «το Jessica προσέφερε τα δύο πράγματα που ακούμε τόσα χρόνια πως χρειάζεται η ελληνική οικονομία για να αναπτυχθεί, δηλαδή ρευστότητα και χαμηλότοκα επιτόκια».

Επιπλέον, «τα προσέφερε σε σωστά επιλεγμένα έργα που πέρασαν τη βάσανο της αγοράς προκειμένου να εγκριθούν, χωρίς τη δυνατότητα πολιτικών παρεμβάσεων κ.λπ. Ταυτόχρονα υπήρχε και στενός δημόσιος έλεγχος».

Σημειώνεται πως JESSICA είναι το αγγλικό ακρωνύμιο της πρωτοβουλίας “Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas” (Κοινή ευρωπαϊκή υποστήριξη για βιώσιμες επενδύσεις σε αστικές περιοχές). Η πρωτοβουλία αναπτύσσεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), σε συνεργασία με την Τράπεζα Ανάπτυξης του Συμβουλίου της Ευρώπης (CEB).

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v