Πόρισμα Siemens: 2 δισ. η ζημία του Δημοσίου

Ζημία του Δημοσίου τουλάχιστον 2 δισ. διαπιστώνει το πόρισμα της εξεταστικής για τη Siemens, το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή, χωρίς να προσδιορίζει τις ευθύνες. Συμφωνία από τα κόμματα για περαιτέρω διευρεύνηση.  

Πόρισμα Siemens: 2 δισ. η ζημία του Δημοσίου
Τη διαδικασία της επόμενης ημέρας ανοίγουν τα πολιτικά κόμματα από σήμερα, μετά την κατάθεση αργά το βράδυ της Δευτέρας στον πρόεδρο της Βουλής του πορίσματος της εξεταστικής επιτροπής του σκανδάλου της Siemens, στο οποίο δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις για τα προτεινόμενα προς περαιτέρω έρευνα πρόσωπα σε σχέση με όσα έγιναν γνωστά την περασμένη εβδομάδα, αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Όλα τα κόμματα συμφωνούν στον περαιτέρω έλεγχο μέσω επιτροπής προκαταρκτικού ελέγχου, αλλά οι διαφορές εντοπίζονται στα πρόσωπα που υποδεικνύονται. Σε κάθε περίπτωση, θα προηγηθεί η κατάθεση αιτήματος με εξήντα υπογραφές για τη συζήτηση του πορίσματος της εξεταστικής στην ολομέλεια.

Στη συνέχεια, αναμένεται να κατατεθεί πρόταση υπογραφόμενη από τριάντα βουλευτές, προκειμένου να συσταθεί προκαταρκτική επιτροπή, κατά πάσα πιθανότητα από το ΠΑΣΟΚ.

Στη επιστολή του προς τον διευθύνοντα σύμβουλο της Siemens Ελλάς, ο υπουργός Επικρατείας, κ. Χάρης Παμπούκης, προδιαγράφει τη συγκρότηση της επιτροπής αυτής και την ειλημμένη πολιτική απόφαση για αναζήτηση αποζημιώσεων για τις ζημίες που υπέστη το Δημόσιο από τις συμβάσεις που υπογράφηκαν με την εταιρία από το 1997 και εντεύθεν, γεγονός που επίσης συνιστά κοινή πορισματική θέση όλων των κομμάτων.

Ο πρώην πρωθυπουργός κ. Κώστας Σημίτης και 14 ακόμη πρώην υπουργοί είναι συνολικά οι προτεινόμενοι από τα δύο μεγάλα κόμματα, όμως δεν είναι δεδομένο ότι αυτοί θα βρίσκονται στην πρόταση για προκαταρκτική, εκτός των δώδεκα που προτείνει το ΠΑΣΟΚ ως κόμμα πλειοψηφίας.

Με δήλωσή του αμέσως μετά την κατάθεση του πορίσματος, ο πρόεδρος της εξεταστικής, κ. Σήφης Βαλυράκης, σημειώνει ότι όλα τα κόμματα προτείνουν περαιτέρω διερεύνηση της υπόθεσης.

Σύμφωνα με όσα μεταδίδει το ΑΠΕ, επισημαίνοντας τις 17 ομόφωνες πορισματικές αναφορές, ο κ. Βαλυράκης σημειώνει τέσσερις κοινά αποδεκτά θέσεις:

- Η επιτροπή ομόφωνα διαπίστωσε την ύπαρξη ενός οργανωμένου εγκλήματος που σχετίζεται με το ξέπλυμα μαύρου χρήματος και δεν εμπίπτει για την παραγραφή στις διατάξεις του νόμου περί ευθύνης υπουργών.

- Οι δικαστικοί λειτουργοί που χειρίστηκαν την υπόθεση από τον Απρίλιο του 2005 όφειλαν εδώ και καιρό να έχουν προχωρήσει σε βάθος την εξέταση συγκεκριμένων εμπλεκόμενων προσώπων είτε αυτά είναι οι γνωστοί δωροδοκήσαντες, πρώην στελέχη της Siemens, είτε παρένθετα φυσικά πρόσωπα, τα οποία έπαιξαν ρόλο στη νομιμοποίηση του μαύρου χρήματος.

- Με ομόφωνη απόφαση η επιτροπή υπολογίζει κατ' εκτίμηση ότι η ζημία που υπέστη το ελληνικό δημόσιο από την παράνομη αυτή δραστηριότητα ανέρχεται στο ποσόν των 2 δισ. ευρώ τουλάχιστον.

- Η επιτροπή ομόφωνα προτείνει την άσκηση αγωγών αποζημίωσης και την επιβολή προστίμων Kαθ' όλων των εμπλεκόμενων φυσικών και νομικών προσώπων.

Οι ευθύνες αναλυτικά, σύμφωνα με τα κόμματα

Για τον Κώστα Σημίτη

Στον πρώην πρωθυπουργό, κ. Κώστα Σημίτη, η Νέα Δημοκρατία αποδίδει ευθύνες για την, κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας, απόφαση να ανατεθεί το έργο της ολυμπιακής ασφάλειας μέσω περιορισμένου καταλόγου τριών μόνον εταιριών.

Στον ίδιο, πάντοτε ως προεδρεύοντα της διυπουργικής επιτροπής, αποδίδεται και η απόφαση να περιληφθεί το υποσύστημα ΤΕΤΡΑ, γεγονός που οδήγησε σε αύξηση του κόστους του έργου και στην είσοδο της Siemens στον διαγωνισμό.

Η Ν.Δ. αποδίδει πολιτικές ευθύνες στον πρώην πρωθυπουργό ως προς τις προγραμματικές συμβάσεις του ΟΤΕ, που οδήγησαν σε παραίτηση του τότε υπουργού κ. Xάρη Καστανίδη, που είχε προτείνει τη συγκρότηση ανεξάρτητης αρχής ελέγχου των προμηθειών και την αντικατάστασή του από τον κ. Τάσο Μαντέλη, ο οποίος και παραδέχτηκε τη λήψη ποσών ύψους 450.000 μάρκων από τη Siemens.

Ζητείται ακόμη περαιτέρω διερεύνηση των καταγγελιών του κ. Θεόδωρου Τσουκάτου ότι έλαβε 1 εκατομμύριο μάρκα ως χρηματοδότηση προς το ΠΑΣΟΚ.

Για τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου

Ζητείται διερεύνηση της συμμετοχής του νυν υπουργού Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου ως μέλους του Δ.Σ. του ΟΤΕ την περίοδο 2000 - 2002, στη διαμόρφωση και εκτέλεση των προγραμματικών συμβάσεων του ΟΤΕ.

Κυρίως, όμως, του αποδίδεται ευθύνη για το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει εγερθεί κατά της Siemens αγωγή από το ελληνικό δημόσιο για ζημίες που έχει υποστεί από την ανάθεση και την εξέλιξη της σύμβασης του C4I, ούτε βέβαια έχει επιδιωχθεί επιδίκαση χρηματικής ικανοποίησης για την ηθική βλάβη που έχει υποστεί το ελληνικό δημόσιο.

Ζητείται, τέλος, να ερευνηθεί αν έχουν τηρηθεί συστάσεις και υποδείξεις του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για τον τρόπο αντιμετώπισης των ζημιών από την "αθέμιτη" δράση της Siemens.

Για τον Ευάγγελο Μαλέσιο

Πρέπει να διερευνηθούν ο χαρακτήρας της συμμετοχής του πρώην υφυπουργού κ. Ευάγγ. Μαλέσιου και η ενδεχόμενη ευθύνη του, υποστηρίζει η Ν.Δ., καθώς συμμετείχε ως υφυπουργός Δημοσίας Τάξεως, στη διυπουργική επιτροπή που αποφάσισε την προμήθεια του C4I και τη διεξαγωγή του σχετικού διαγωνισμού από το υπουργείο Εθνικής άμυνας και όχι από το Δημοσίας Τάξεως.

Επίσης, προήδρευσε της επιτροπής σχεδιασμού και παρακολούθησης του διαγωνισμού.

Για τον Αναστάσιο Μαντέλη

Σύμφωνα με την αξιολόγηση του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Μαντέλης ως υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών ενέκρινε τις "Προγραμματικές Συμφωνίες 8002" και αποδέχτηκε τα τιμήματα που του υπέβαλε ο ΟΤΕ χωρίς να ελέγξει τις τιμές της αγοράς, διακινδυνεύοντας το δημόσιο συμφέρον.

Αυτή η ενέργεια απαιτούνταν από την πλευρά της πολιτικής εξουσίας, καθόσον αυτή είχε την εποπτεία του τομέα των τηλεπικοινωνιών.

Το ΠΑΣΟΚ, σημειωτέον, συνδέει την ολιγωρία του υπουργού με την κατάθεση των ποσών των 450.000 ευρώ από τη Siemens και ζητεί περαιτέρω έρευνα.

Όσον αφορά στη Ν.Δ., για τον Τάσο Μαντέλη αναφέρεται ότι ως έμπιστος του κ. Σημίτη και ως πρώην πρόεδρος του ΟΤΕ, που είχε προχωρήσει στις πρώτες αναθέσεις ψηφιακών παροχών το 1987-88 στη Siemens - Intracom, ήταν εκείνος που έκανε τις τελικές εγκρίσεις των αποφάσεων των ΔΕΚΟ για την ανάθεση προμηθειών χωρίς τη διασφάλιση στοιχειωδών όρων διαφάνειας και "μήτρα του σκανδάλου στον ΟΤΕ και στον ΟΣΕ".

Φυσικά, αναφέρεται και η χορηγία συνολικά 450.000 μάρκων που πήρε από τη Siemens, αφού όπως αποδείχτηκε ήταν αυτός που κρυβόταν πίσω από το ψευδώνυμο Ρόκος.

Για τον Γιάννο Παπαντωνίου

Αναφορικά με τον πρώην υπουργό κ. Παπαντωνίου, το ΠΑΣΟΚ και στο σκέλος του ΟΤΕ του καταλογίζει ότι δεν παρακολούθησε τη λειτουργία του Οργανισμού όπως είχε υποχρέωση και όρισε μέλη του Δ.Σ. που προξένησαν ζημία στον ΟΤΕ, ενώ κατά τη διάρκεια της υπουργίας του δεν έλεγξε την πορεία των προγραμματικών συμφωνιών.

Αναφορικά με τις ευθύνες του για το C4I, το ΠΑΣΟΚ αναφέρει ότι αρνήθηκε πως είχε γνώση και συνεπώς ότι παρακολούθησε τη σχετική διαδικασία, ενώ αφήνει ασαφές αν υπήρχε διαφωνία μεταξύ αυτού και του τότε υπουργού Δημόσιας Τάξης κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη σχετικά με το ποιος είχε την πλήρη εποπτεία και τον έλεγχο των διαδικασιών.

Η Ν.Δ. για τον κ. Γιάννο Παπαντωνίου, σχετικά με ενδεχόμενες ευθύνες για το C4 I, αναφέρει ότι ήταν αυτός που συμμετείχε στη διυπουργική του Ιουλίου 2002 που αποφάσισε τον διαγωνισμό.

Συμμετείχε επίσης στα ως άνω ΚΥΣΕΑ, ενώ αποφάσισε τον Αύγουστο του 2002 να χαρακτηριστεί το έργο ειδικό εξοπλιστικό, και, παρότι επρόκειτο για σύστημα ασφαλείας, αρμοδιότητας του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, προσκάλεσε μόνο τρεις εταιρίες χωρίς προσυμβατικό έλεγχο, όπως αποφάνθηκε και το ελεγκτικό συνέδριο.

Αποτέλεσμα αυτών ήταν να ζημιωθεί το Δημόσιο και να ανοιχτούν δυνατότητες χρηματισμού και διαφθοράς υπηρεσιακών και πολιτικών προσώπων.

Για τον Άκη Τσοχατζόπουλο

Αναφορικά με πολιτικές ευθύνες του πρώην υπουργού Αμύνης κ. Άκη Τσοχατζόπουλου σχετικά με τα εξοπλιστικά, το ΠΑΣΟΚ σημειώνει ότι δεν παρακολούθησε τις πληρωμές του έργου "Ερμής" και παραδέχτηκε με αυτόν τον τρόπο την πλημμελή άσκηση των καθηκόντων του.

Σημειώνεται επίσης στην έκθεση του ΠΑΣΟΚ ότι προκύπτουν ερωτήματα από την κατάθεση Σίκατσεκ για παράδοση 10 εκατ. ευρώ ως προμήθεια για τη σύμβαση των πυραύλων "Patriot".

Η Ν.Δ. για τις ευθύνες του κ. Τσοχατζόπουλου ως υπουργού Ανάπτυξης αναφέρει ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της εξέλιξης των προγραμματικών συμβάσεων του ΟΣΕ μαζί με τους κ. Βερελή και Χριστοδουλάκη, εξέθεσαν το Δημόσιο σε κίνδυνο μεγάλης ζημίας υπογράφοντας τον Μάιο του 2002 επιστολή προς τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με την οποία αναγνωρίζουν τις δυσκολίες στην εκτέλεση των προγραμματικών συμφωνιών και εκφράζουν την υποστήριξη στη διευθέτηση του προβλήματος με την κατάλληλη άσκηση των δικαιωμάτων του Δημοσίου ως μετόχου του ΟΣΕ.

Ελέγχεται επίσης για τη μη είσπραξη ποινικών ρητρών και ενδεχομένως για την καταδίκη του Δημοσίου στην υπόθεση ιδιωτικοποίησης των ναυπηγείων.

Σχετικά με τις ευθύνες του κ. Τσοχατζόπουλου για τα εξοπλιστικά προγράμματα "Πάτριοτ" και "Ερμής", οι βουλευτές της Ν.Δ. αναφέρονται σε ύποπτα εμβάσματα στους στενούς συνεργάτες του Αντ. Καντά και Π. Νικολαΐδη.

Για τον Νίκο Χριστοδουλάκη

Αναφορικά με τον πρώην υπουργό Οικονομικών, κ. Νίκο Χριστοδουλάκη, το ΠΑΣΟΚ σημειώνει ότι υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με την παραμέληση του καθήκοντος εποπτείας στον ΟΤΕ, διότι τότε θα πληροφορούνταν τις διαφωνίες και τα κενά αναφορικά με τους κοστολογικούς ελέγχους που προέβλεπε η "Προγραμματική Συμφωνία 8002" για να ενεργοποιήσει τις δυνατότητες που είχε. Δηλαδή, δεν προέβη σε έλεγχο για την πορεία της προγραμματικής συμφωνίας 8002 και την εφαρμογή προστάτευε το συμφέρον του ΟΤΕ, του Δημοσίου και των μετόχων.

Δεν ζήτησε ακόμη, αναφέρει η έκθεση του ΠΑΣΟΚ, ως εκπρόσωπος του Δημοσίου και ως κύριος μέτοχος του ΟΤΕ, το κλείσιμο των προγραμματικών συμφωνιών το 2002 με αντίστοιχη αποτίμηση του οικονομικού αποτελέσματος

Σχετικά με τις ευθύνες του Νίκου Χριστοδουλάκη στον ΟΣΕ, η Ν.Δ. αναφέρεται όπως και για τους κ. Τσοχατζόπουλο και Βερελή στο θέμα των ναυπηγείων και στην ιδιωτικοποίησή τους στη γερμανική HDV αλλά και στις συμφωνίες για το τροχαίο υλικό.

Για τον Χρήστο Βερελή

Σχετικά με τον κ. Χρήστο Βερελή για τον ΟΤΕ, το ΠΑΣΟΚ κρίνει ότι παρέλειψε να ασκήσει την εποπτεία που ανήκε στις αρμοδιότητές του και δεν αντέδρασε, όταν διευθυντές του ΟΤΕ πρότειναν στην τότε διοίκηση να μη γίνει κοστολογικός έλεγχος το 2000 λόγω σταθερότητας των τιμών, κατά παράβαση της "Προγραμματικής Συμφωνίας 8002".

Αναφορικά με τον ΟΣΕ, του αποδίδει ότι παρέλειψε να δώσει εντολή να ξεκινήσουν επαναδιαπραγματεύσεις για το ύψος των ποινικών ρητρών πέραν του 7,5%, αφού υπήρχαν καθυστερήσεις πάνω από 150 ημέρες, όπως προβλεπόταν στις προγραμματικές συμφωνίες, ενώ άλλες ευθύνες του αποδίδει για το θέμα παραλείψεων στα έργα του προαστιακού.

Για τον κ. Βερελή ως υπουργού Μεταφορών, για τον ΟΣΕ, επαναλαμβάνει η Ν.Δ. την ανάγκη διερεύνησης πράξεων ή παραλείψεων με τους κ. Ν. Χριστοδουλάκη και Άκη Τσοχατζόπουλο σχετικά με τη διαχείριση του κεφαλαίου των ναυπηγείων, ενώ επισημαίνεται ότι οι βουλευτές της ΝΔ κ. Μαρία Κόλλια - Τσαρουχά και Αν. Νεράντζης διαφώνησαν με την πρόταση αυτή, όπως και ο κ. Π. Καμμένος, που κατέθεσε δικό του κείμενο αξιολόγησης, ενώ ο κ. Γ. Αποστολάκος συμφώνησε στον περαιτέρω έλεγχο, αλλά με επιφυλάξεις.

Για τον Γιάννη Παπαθανασίου

Σχετικά με τον πρώην υπουργό Οικονομικών της Ν.Δ. και στο κεφάλαιο "συγκάλυψη ευθυνών", το ΠΑΣΟΚ αναφέρει ότι, αν και από τις 13/3/2009 έκανε αποδεκτή τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ, η οποία υποδείκνυε τη διαδικασία που θα μπορούσε να οδηγήσει -μεταξύ άλλων- και στην έκπτωση της Siemens από συμβάσεις που είχε συνάψει με το ελληνικό δημόσιο, ο κ. Γιάννης Παπαθανασίου δεν προέβη σε καμία περαιτέρω ενέργεια. Ο ίδιος ο πρώην υπουργός απάντησε με προχθεσινή του δήλωση για το θέμα της κατηγορίας αναφορικά με τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Κάνει λόγο για ανακρίβειες, αφού, όπως σημειώνει, η μεν γνωμοδότηση που παρήγγειλε ο προκάτοχός του κατατέθηκε στις 24/2/2009 και ο ίδιος την έκανε αποδεκτή στις 13/3/2009. Παραθέτει μάλιστα και διάγραμμα με τις ενέργειές του και τις επιστολές που αντάλλαξε με τη γερμανική εταιρία και το πώς έφτασε να οριστεί τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς η υπεράσπιση του Δημοσίου στην προσφυγή της εταιρίας στη διαιτησία.

Για τον Μιχάλη Λιάπη

Σχετικά με τον πρώην υπουργό Μεταφορών της Ν.Δ. κ. Μιχάλη Λιάπη και τις ευθύνες για τον ΟΤΕ, το ΠΑΣΟΚ διατείνεται ότι παραβίασε το καθήκον ελέγχου νομιμότητας στον Οργανισμό, δηλαδή το δικαίωμα αλλά και την υποχρέωση να ελέγξει αν μία ενέργεια της διοίκησης της ΔΕΚΟ εμπίπτει στα όρια του νόμου.

Αναφορικά με τις ευθύνες του πρώην υπουργού σχετικά με τον ΟΣΕ, στο πόρισμα του ΠΑΣΟΚ αναφέρεται ότι, αν και είχε ενημερωθεί από τον τότε πρόεδρο του ΟΣΕ ότι οι προμηθευτές δεν δέχονταν να πληρώσουν ποινικές ρήτρες για καθυστερήσεις υλοποίησης των προγραμματικών συμβάσεων ούτε και να παραδώσουν ισοδύναμο υλικό, ο ίδιος αδράνησε με συνέπεια τη συνέχιση των εκκρεμοτήτων στην υλοποίηση των συμβάσεων εις βάρος των συμφερόντων του ΟΣΕ.

Ανάλογες ευθύνες επιρρίπτονται και για τον προαστιακό, ενώ ευθύνες του αποδίδονται ακόμα για τη θητεία του στο υπουργείο Πολιτισμού, γιατί κρίθηκε πως καθυστέρησε στην κήρυξη της εταιρίας ως έκπτωτης για το έργο της προμήθειας φορητών συστημάτων πληροφόρησης των επισκεπτών αρχαιολογικών χώρων.

Για τον Γιώργο Βουλγαράκη

Τη διερεύνηση ευθυνών του, ως υπουργού Δημ. Τάξεως από τον Μάρτιο του 2004 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2006, για "πλημμελή άσκηση της εξουσίας του" ως προς τη σύμβαση του C4I, και συγκεκριμένα για τη μη έκπτωση της κοινοπραξίας SAIC - Siemens προτείνει η πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ. Στον κ. Βουλγαράκη αποδίδεται ευθύνη για την απόφαση επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης για το σύστημα, αν και ήδη είχε αποδειχτεί δυσλειτουργικό.

"Ο πρώην υπουργός δεν αναφέρει το γεγονός ότι μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, και συγκεκριμένα στις 28/11/2004, όφειλε και μπορούσε -σύμφωνα με τη σύμβαση- να κινήσει τη διαδικασία για έκπτωση της SAIC", σημειώνεται χαρακτηριστικά. Η πλειοψηφία αναφέρει ότι ο κ. Βουλγαράκης επιχείρησε να μεταθέσει την ευθύνη στον τότε υφυπουργό κ. Χρ. Μαρκογιαννάκη καιαυτό αποδεικνύει, σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ, "την παραβατική -διά παραλείψεως- συμπεριφορά του κατά την άσκηση των καθηκόντων του σχετικά με μία σύμβαση που ανερχόταν στο ύψος των 255.000.000 ευρώ".

Για τον Βύρωνα Πολύδωρα

Την απόφαση του κ. Πολύδωρα ως υπουργού Δημ. Τάξεως, τον Μάρτιο του 2007, για την παραλαβή του C4I ανά υποσύστημα, χωρίς να διασφαλίζεται η διαλειτουργικότητα, κάτι που επισήμαιναν ως προϋπόθεση όχι μόνο οι αρμόδιες υπηρεσίες αλλά και το ίδιο το ελεγκτικό συνέδριο, υπογραμμίζει το ΠΑΣΟΚ, ζητώντας περαιτέρω διερεύνηση. Στο πόρισμα καταγράφονται οι αναφορές του κ. Πολύδωρα σε εκβιασμούς από την SAIC αλλά και δεσμεύσεις των προκατόχων του, συγκεκριμένα του κ. Χρ. Μαρκογιαννάκη, για την τροποποίηση της σύμβασης.

"Ο κ. Βύρων Πολύδωρας δεν δίνει πειστική απάντηση στο ερώτημα γιατί δεν κηρύχθηκε έκπτωτη η εταιρία, αφού από την αλληλογραφία με την SAIC προκύπτει ότι το C4I ήταν ακατάλληλο για χρήση και γιατί απέκρυψε τις προτροπές του ΥΠΕΘΑ για άμεση προσφυγή στο ΚΥΣΕΑ", σημειώνεται στο πόρισμα, ενώ του καταλογίζεται ότι απέκρυψε πως μαζί με την κατάτμηση και παραλαβή του C4I ανά υποσύστημα επιστρεφόταν η αντίστοιχη εγγυητική επιστολή στην SAIC, όρο που η εταιρία ζητούσε επίμονα από το 2004.

Για τον Γιώργο Αλογοσκούφη

Αναφορικά με τον κ. Γ. Αλογοσκούφη και τις ευθύνες που του αποδίδει η πλευρά της πλειοψηφίας για τον ΟΤΕ, το ΠΑΣΟΚ σημειώνει ότι έχει τις ίδιες ευθύνες με τον κ. Λιάπη για τη μη εποπτεία νομιμότητας και σκοπιμότητας των αποφάσεων των διοικήσεων του ΟΤΕ και πως δεν άσκησε τον απαιτούμενο έλεγχο εφαρμογής των ρητρών των προγραμματικών συμφωνιών, γιατί τότε θα είχε εξασφαλίσει σε βάθος εξαετίας, δηλαδή από το 1998, όλα τα υπερτιμήματα και θα είχε προστατέψει κατά τον καλύτερο τρόπο το δημόσιο συμφέρον.

Ευθύνες αποδίδει το ΠΑΣΟΚ στον πρώην υπουργό και στο κεφάλαιο "συγκάλυψη του σκανδάλου", υποστηρίζοντας ότι κατάργησε την ανεξάρτητη Αρχή για την Καταπολέμηση της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και στη θέση της θέσπισε διοικητική επιτροπή ελέγχου που εποπτευόταν από το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, όταν την ίδια περίοδο η Αρχή διερευνούσε έπειτα από γραπτή παραγγελία του τότε προέδρου της κ. Γ. Ζορμπά τις οικονομικές πτυχές του σκανδάλου της Siemens.

Για τον Προκόπη Παυλόπουλο

Την απόφαση του τότε υπουργού Εσωτερικών να προχωρήσει, τον Οκτώβριο του 2008 σε παραλαβή υποσυστημάτων του C4I χωρίς η εταιρία να έχει πραγματοποιήσει την προβλεπόμενη από τη σύμβαση εκπαίδευσης των χειριστών επισημαίνει το πόρισμα της πλειοψηφίας, σημειώνοντας πως "είναι προφανές ότι ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος δεν διαχειρίστηκε με την πρέπουσα προσοχή τη δημόσια περιουσία, η οποία του ήταν διαπιστευμένη με την ιδιότητά του ως υπουργού".

Σημειώνεται πως μέχρι και την 5η τροποποίηση γινόταν δεκτό ότι η εκπαίδευση στα υποσυστήματα 8 μέχρι 30 ήταν υποχρέωση της εταιρίας και συνεπώς δεν μπορούσε να υπογραφεί τελικό πρωτόκολλο παραλαβής.

Γι' αυτόν τον λόγο ο τότε υπουργός υπέγραψε την 7η τροποποίηση της σύμβασης, ώστε να γίνει δυνατή η συνολική παραλαβή του C4I, σημειώνει το ΠΑΣΟΚ στην έκθεσή του.

Για τον Χρήστο Μαρκογιαννάκη

Ο πρώην υφυπουργός ελέγχεται από το ΠΑΣΟΚ και για τις δύο θητείες του στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης και μάλιστα σε σχέση με τους υπόλοιπους ελεγχόμενους υπουργούς η περίπτωσή του καταλαμβάνει πολλές σελίδες.

Η πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ καταλογίζει σωρεία ανακριβειών και προσπάθεια παραπλάνησης της επιτροπής. Του αποδίδεται η πιο μακρά λίστα πράξεων ή παραλείψεων που, κατά την πλειοψηφία, οδήγησαν σε ισχυροποίηση της SAIC εις βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου, και συγκεκριμένα ότι αν και το C4I δεν ήταν κατάλληλο για να χρησιμοποιηθεί δεν κινήθηκε η διαδικασία κήρυξης έκπτωτης της εταιρίας, δόθηκαν ανακριβή στοιχεία για την ανάπτυξη των υποσυστημάτων, υπήρξε αποδοχή των αιτημάτων της κοινοπραξίας για παράταση της σύμβασης ώστε να μην κηρυχθεί έκπτωτη, ενώ του καταλογίζεται και απευθείας ανάθεση έργου ύψους 7,1 εκατ. ευρώ. Ο κ. Μαρκογιαννάκης είναι ο ίδιος που ως αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών παρέλαβε το 2009 υποσύστημα του C4I, αποδεσμεύοντας δύο εγγυητικές επιστολές της SAIC αξίας άνω των 6 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus