Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γ. Περιστέρης: Η Ελλάδα χρειάζεται ένα βίαιο επενδυτικό σοκ

Στον μικρόκοσμο των έργων και των χρηματοδοτήσεων, δεν φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα από το Brexit, υπογράμμισε ο CEO της ΓΕΚ Τέρνα. Στηρίξαμε τις τράπεζες παρά την κριτική από τους μετόχους, σημείωσε. Τα δεδομένα σε κατασκευές, παραχωρήσεις, ΑΠΕ.

Γ. Περιστέρης: Η Ελλάδα χρειάζεται ένα βίαιο επενδυτικό σοκ

Η ΤΕΡΝΑ ήταν ίσως η μοναδική εταιρεία που δεν διέκοψε ούτε μείωσε τους ρυθμούς κατασκευής των μεγάλων οδικών έργων, είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης.

Αντίθετα, όπως επισήμανε, "εξάντλησε την πιστοληπτική της ικανότητα και συγχρόνως στήριξε το ελληνικό τραπεζικό σύστημα". Επιπλέον "δεν έσπευσε να διοχετεύσει χρήματα στο εξωτερικό ενώ ήταν πασίγνωστο πως έρχονταν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι. Αποφασίσαμε πως έπρεπε να στηρίξουμε το τραπεζικό σύστημα, αν και δεχθήκαμε κριτική από εγχώριους και ξένους μετόχους".

Ο ίδιος υποστήριξε πως το επιχειρηματικό περιβάλλον επιβαρύνεται από τις συνεχείς φορολογικές μεταβολές, που, όπως είπε, "ήταν σχεδόν καθημερινές" το 2015. Επιβαρύνεται, επίσης, από τις καθυστερήσεις στις καταβολές υποχρεώσεων του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα που αν πληρώνονταν θα συνέβαλε στη δημιουργία μιας κανονικότητας σε ορισμένους κλάδους, όπως επισήμανε ο κ. Περιστέρης. Κατά τον ίδιο, η Ελλάδα χρειάζεται ένα βίαιο επενδυτικό σοκ.

Στον κατασκευαστικό κλάδο, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου ανερχόταν σε 2,7 δισ. στα τέλη του 2015. Ξεκίνησε η κατασκευή της μονάδας Πτολεμαΐδα 5, συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ, για λογαριασμό της ΔΕΗ. Επίσης φέτος υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή μετρητικών σταθμών του αγωγού ΤΑΡ, ύψους 230 εκατ. ευρώ, σε κοινοπραξία. Ολοκληρώθηκε η κατασκευή του Κέντρου Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, "που θεωρείται πρότυπο από πλευράς σχεδιασμού και κατασκευαστικών απαιτήσεων".

Εκτός από τη συμμετοχή στις τρεις συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιονία Οδός και Άξονας Κενρικής Ελλάδας), ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει και στη διαχείριση περίπου 2.159 θέσεων στάθμευσης. Συμμετέχει επίσης με 70% στην εταιρεία που έχει αναλάβει την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας.

Στην ενέργεια, είπε ο κ. Περιστέρης, "συνεχίζουμε την ανάπτυξη επιλεγμένων έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην Ελλάδα και εντείνουμε τις προσπάθειες σε ΗΠΑ, Πολωνία και Βουλγαρία. Η συνολική ισχύς των αιολικών πάρκων του ομίλου ανέρχεται σε 664 MW, ενώ άλλα 124 MW βρίσκονται στο στάδιο κατασκευής. Πρόσφατα αδειοδοτήθηκε και μεγάλο αιολικό πάρκο, ισχύος 150 MW στο Τέξας των ΗΠΑ. Ολοκληρώθηκε το αιολικό πάρκο στο νησάκι Άγιος Γεώργιος και σύντομα θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία.

Για τις θερμικές μονάδες παραγωγής ενέργειας του ομίλου, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου υποστήριξε πως οι ζημίες οφείλονται στις υπάρχουσες εκκρεμότητες με τις ρυθμιστικές αρχές και κυρίως με το νέο μοντέλο εξασφάλισης διαθεσιμότητας ισχυός. Ο όμιλος από το 2014 έχει μπει και στην εμπορία ενέργειας, με θυγατρικές σε Σερβία και Σκόπια με έσοδα 26 εκατ. το 2015 έναντι 12 εκατ. ευρώ το 2014.

Στον κλάδο της βιομηχανίας και συγκεκριμένα στην εξόρυξη και βιομηχανική επεξεργασία λευκολίθου που δραστηριοποιείται ο όμιλος ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του επενδυτικού προγράμματος, ύψους 25 εκατ. ευρώ. Απαραίτητη είναι, όμως, η ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης των επενδύσεων, όταν έχουν παγώσει οι καταβολές του αναπτυξιακού νόμου που ήταν ενταγμένο το έργο.

Για το Βrexit, ο κ. Περιστέρης είπε πως "οι επιπτώσεις του δεν έχουν ακόμα αποκρυπτογραφηθεί από κανέναν. Εκτιμώ, όμως, ότι πρέπει να ξεφύγουμε από τον ελληνικό μικρόκοσμο ή από τις ενδεχόμενες άμεσες οικονομικές επιπτώσεις και να εστιάσουμε στην τεράστια γεωπολιτική διάσταση του θέματος. Η Ε.Ε. ήταν η απάντηση της Ευρώπης μετά από δύο μεγάλους πολέμους. Όμως, τις τελευταίες δεκαετίες και μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης η Ευρώπη συνεχώς διαμελίζεται, δεν ενώνεται. Ο αριθμός των κρατών της Ευρώπης έχει πολλαπλασιαστεί και μετά το BREXIT υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω ενίσχυσης των αποσχιστικών τάσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε άλλες χώρες, τη στιγμή μάλιστα που παρατηρείται ενίσχυση των ευρωσκεπτικιστών σε πολλά κράτη της Ε.Ε.. Αυτό το ενδεχόμενο θα έπρεπε να μας προκαλεί πολύ πιο μεγάλη ανησυχία από τις οικονομικές επιπτώσεις του BREXIT. Ο κίνδυνος της γεωπολιτικής αστάθειας και των οδυνηρών συνεπειών που αυτή θα επιφέρει είναι πολύ πιο σοβαρός».   

Για την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης ο κ. Περιστέρης είπε πως οι πρόσθετες αποζημιώσεις και πριμ επιτάχυνσης ανέρχονται σε 210 εκατ. ευρώ για τον κατασκευαστή σε Ιόνιο και Άξονα Κεντρικής Ελλάδας και άλλα 31,5 εκατ. ευρώ για τους παραχωρησιούχους των δύο οδικών αξόνων. Το πρόσθετο κόστος αποδίδεται από τον επικεφαλής του ομίλου, μεταξύ άλλων, "στην αλλαγή του τρόπου κατασκευής, στα δεκάδες στρέμματα μη απαλλοτριωμένων χώρων, στις εκβιαστικές τιμές που αναγκαζόμαστε να αγοράσουμε/ενοικιάςουμε εμείς τα οικόπεδα επειδή δεν γίνονταν οι απαλλοτριώσεις. Με βάση συνεχείς αναβολές έχουν προγραμματιστεί δίκες για απαλλοτριώσεις για το 2018".

Σημειώνεται πως τα ποσά που λαμβάνουν οι κοινοπραξίες των δύο οδικών αξόνων είναι 50% μικρότερα από τις αποζημιώσεις που είχε πιστοποιήσει ο ανεξάρτητος σύμβουλος-μηχανικός. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v