Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στις 21 Απριλίου κληρώνει για τον ΟΛΘ

Την επόμενη Παρασκευή θα γνωρίζουμε την τύχη του διαγωνισμού για τον ΟΛΘ. Τότε καλούνται να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές οι υποψήφιοι για το 67%, χωρίς να είναι σίγουρο πως θα... εμφανιστούν και οι τρεις.

Στις 21 Απριλίου κληρώνει για τον ΟΛΘ

Την επόμενη Παρασκευή 21 Απριλίου έχουν κληθεί από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) οι τρεις υποψήφιοι για τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), προκειμένου να υποβάλουν βελτιωμένες οικονομικές προσφορές. Τότε θα γνωρίζουμε και ποιοι είναι διατεθειμένοι να συνεχίσουν στη διαδικασία μέσω της αύξησης του τιμήματος που προσφέρουν, καθώς δεν είναι σίγουρο πως θα εμφανιστούν όλοι!

Στο τελικό στάδιο της διαδικασίας για το 67% του OΛΘ είχαν περάσει, με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, το σχήμα της γερμανικής Deutsche Invest με τη γαλλική CMA CGM και τον όμιλο Σαββίδη, η ICTSI από τις Φιλιππίνες και η Dubai Ports μέσω της θυγατρικής P&O.

Στελέχη που παρακολουθούν την ιδιωτικοποίηση του OΛΘ υποστηρίζουν πως τις επόμενες ημέρες οι υποψήφιοι θα σταθμίσουν τις απαιτήσεις του ΤΑΙΠΕΔ και τα δικά τους περιθώρια και θα αποφασίσουν αν τελικά θα καταθέσουν βελτιωμένες προσφορές.

Σημειώνεται πως η διοίκηση του Ταμείου έχει τη δυνατότητα να ζητήσει ακόμα και δεύτερο γύρο βελτιωμένων προσφορών, κάτι το οποίο θα εξαρτηθεί από το πόσοι θα εμφανιστούν στο κτίριο της οδού Κολοκοτρώνη την επόμενη Παρασκευή.

Πληροφορίες για το ύψος των αρχικών προσφορών δεν έχουν γίνει γνωστές, αλλά για να ζητηθεί η βελτίωσή τους είναι σίγουρο πως απείχαν από τις αποτιμήσεις των ανεξάρτητων συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ. Η τύχη του διαγωνισμού θα εξαρτηθεί κυρίως από τη στάση που θα κρατήσει το σχήμα υπό την Deutsche Invest στο οποίο συμμετέχουν οι Γάλλοι της CMA CGM και ο όμιλος Ιβάν Σαββίδη καθώς και η Dubai Ports, ενώ περισσότερο ουδέτεροι εμφανίζονται οι Φιλιππινέζοι της ICTSI.

Η ICTSI τα τελευταία χρόνια συμμετείχε σε αρκετούς διαγωνισμούς (ήταν και στον ΟΛΠ χωρίς να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά) στην Ευρώπη, χωρίς να τους «χτυπήσει». H ICTSΙ διαχειρίζεται σειρά εμπορευματικών σταθμών σε λιμάνια σε Φιλιππίνες, Ασία, Λατινική Αμερική, ενώ στην Ευρώπη έχει παρουσία σε Κροατία (Ριέκα), Πολωνία και Γεωργία (Βατούμι).

Αντίθετα η Dubai Ports, που ελέγχει το λιμάνι της Κωστάντζας στη Ρουμανία, είναι κατά κάποιο τρόπο αναγκασμένη να μείνει στο παιχνίδι. Γνωρίζει πως η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θα πλήξει την επένδυση που έχει πραγματοποιήσει στην Κωστάντζα.

Η CMA CGM συμμετέχει στην κοινοπραξία μέσω της θυγατρικής Terminal Link, η οποία διαχειρίζεται 14 τερματικούς σταθμούς λιμένων ανά τον κόσμο, μεταξύ των οποίων στο Μαϊάμι και στο Χιούστον των ΗΠΑ, στη Χάβρη (Γαλλία), στην Αντβέρπ (Βέλγιο), στην Ταγγέρη (Μαρόκο), στη Μάλτα, στο Μπουσάν (Ν. Κορέα) κ.λπ. H Terminal Link ελέγχεται κατά 51% από τους Γάλλους ενώ το 49% κατέχει η China Merchants Holdings International (CMHI), ο μεγαλύτερος κρατικός διαχειριστής λιμένων της Κίνας.

H CMHI και η Cosco είχαν από κοινού εξαγοράσει το 2015 τον τερματικό σταθμό Kumport, στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Σημειώνεται πως ο γαλλικός όμιλος ελέγχει μέσω της CMA Terminals άλλους 13 τερματικούς σταθμούς σε Γαλλία, Καραϊβική, Ολλανδία, Ουκρανία, Μέση Ανατολή, Αίγυπτο και Βιετνάμ.

Ο όμιλος Dubai Ports διαχειρίζεται σήμερα 78 τερματικούς σταθμούς ανά τον κόσμο και διαθέτει ισχυρή παρουσία στη Μεσόγειο μέσω terminals στο Σουέζ, στη Λεμεσό της Κύπρου, στην Ισπανία, στη Γαλλία, ενώ διαχειρίζεται και τους τερματικούς σταθμούς στην Κωστάντζα της Ρουμανίας και τη Yarimca στην Τουρκία.

Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως οι υποχρεωτικές επενδύσεις του νέου ιδιοκτήτη του ΟΛΘ θα φτάσουν τα 180 εκατ. ευρώ στην επταετία, ενώ η δυναμικότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων (container terminal) πρέπει να αυξηθεί, με στόχο να εξυπηρετεί προβλεπόμενο ετήσιο μεταφορικό φόρτο μέχρι και περίπου 1,4 εκατ. TEUs. Πρόσθετες επενδύσεις θα χρειαστούν στην προβλήτα 6 του OΛΘ για την ανάπτυξη νέας τερματικής εγκατάστασης χύδην φορτίου υψηλών περιβαλλοντικών προδιαγραφών, προκειμένου να είναι δυνατή η προβλεπόμενη ετήσια διακίνηση μέχρι περίπου 8 εκατ. τόνων.

Στην προβλήτα 2 προγραμματίζονται επενδύσεις για την ανάπτυξη τερματικής εγκατάστασης υποδοχής κρουαζιέρας, για υπηρεσίες λιμένα αφετηρίας (Home Port) και για υπηρεσίες διερχόμενων κρουαζιερόπλοιων (Transit), με δυνατότητα εξυπηρέτησης τουλάχιστον 150.000 επιβατών ετησίως.

Προβλέπεται, επίσης, η δημιουργία υδατοδρομίου, η ανακαίνιση του διατηρητέου κτιρίου του Επιβατικού Σταθμού (πρώην Τελωνείου) και η αξιοποίησή του ως χώρου πολλαπλών χρήσεων κ.ά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v