Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Xωρίς «κούρεμα» του πλεονάσματος δεν έχει φως

Η γείωση των προσδοκιών για τις συνομιλίες στο Παρίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Όμως, δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει την πολυτέλεια να μην προετοιμάζεται για την επόμενη κίνηση στη σκακιέρα των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές.

Xωρίς «κούρεμα» του πλεονάσματος δεν έχει φως

Ο κόσμος δεν εντυπωσιάζεται όταν το αποτέλεσμα είναι ίδιο ή χαμηλότερο του αναμενομένου.

Το αντίθετο ισχύει όταν το τελικό αποτέλεσμα ξεπερνά τις προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί.

Υπο αυτή την έννοια, η γείωση των προσδοκιών για το αποτέλεσμα των συζητήσεων στο Παρίσι μεταξύ των κυβερνητικών στελεχών και της τρόικας έχει νόημα.

Εκπρόσωπος της Κομισιόν έσπευσε χθες να διευκρινίσει ότι δεν θα συζητηθούν καυτά θέματα όπως το χρηματοδοτικό κενό μετά το 2014 και η φερεγγυότητα του ελληνικού χρέους, αφαιρώντας αρκετή από την λάμψη της συνάντησης.

Τόση που αναρωτιόμαστε γιατί δεν επιλέχθηκε κάποιο ελληνικό θέρετρο, εκτός Αθηνών, για να γίνουν και να ολοκληρωθούν οι ολιγοήμερες συζητήσεις μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας αντί να μετακομίσουν όλοι στο Παρίσι.

Ακόμη κι αν ο υπουργός οικονομικών κ. Χαρδούβελης ανέφερε ότι στόχος των συνομιλιών είναι η ανάκτηση της αξιοπιστίας και οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, όλοι γνωρίζουν ότι το μεγάλο στοίχημα είναι η ανάπτυξη με δημοσιονομική πειθαρχία.

Με τα αναθεωρημένα στοιχεία του ΑΕΠ να δείχνουν συρρίκνωση κατά 0,3% το Β! τρίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό αλλά τις ανεπίσημες εκτιμήσεις να μιλάνε για ανάπτυξη της τάξης του 1% πάνω-κάτω σε σύγκριση με το Α! τρίμηνο, η οικονομία δείχνει να βρίσκεται στο κατώφλι μιας νέας φάσης.

Ακόμη κι αν επιβεβαιωθεί η μετάβαση της οικονομίας στη φάση της ανάκαμψης το Γ! και το Δ! τρίμηνο, κυβερνητικά στελέχη αλλά και μέλη της τρόικας αναγνωρίζουν ότι η ανάπτυξη μπορεί να υπονομευθεί από τους υψηλούς στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα επι σειρά ετών.

Υπενθυμίζουμε ότι τα έσοδα θα πρέπει να ξεπεράσουν τις πρωτογενείς δαπάνες κατά 1,5% του ΑΕΠ φέτος, 3% του χρόνου και 4,5% το 2016. Εν συνεχεία θα πρέπει να διατηρηθούν στο 4% περίπου επι σειρά ετών, συμβάλλοντας στην αποκλιμάκωση του χρέους ως προς το ΑΕΠ.

Αναλυτές επισημαίνουν ότι η επίτευξη τέτοιων υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων δεν είναι μεν αδύνατη αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολη με βάση την διεθνή εμπειρία.

Μελέτη των καθηγητών οικονομικών κ.κ. Eichengreen και Panizza έδειξε ότι υπήρξαν μόνο 18 περιπτώσεις χωρών που είχαν να επιδείξουν πρωτογενή πλεονάσματα άνω του 4% του ΑΕΠ για 5 χρόνια την περίοδο 1974-2013.

Ακόμη, πέντε μόνο χώρες κατάφεραν να επαναλάβουν τέτοια επίδοση επι μια 10ετία.

Πρόκειται για το Βέλγιο αρχής γενομένης το 1995, η Ιρλανδία από το 1991, η Νορβηγία από το 1999, η Σιγκαπούρη από το 1990 και η Νέα Ζηλανδία το 1994.

Οι ανωτέρω χώρες είχαν το δικό τους νόμισμα κατά την διάρκεια αυτής της μακράς πορείας.

Μπορεί η υπερχρεωμένη Ελλάδα του 2014 να της μιμηθεί χωρίς να έχει τον έλεγχο της συναλλαγματικής ισοτιμίας;
Πολλοί θεωρούν ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα ενώ κάποιοι άλλοι το θεωρούν αδύνατο για πολιτικούς και οικονομικούς λόγους.

Η πίεση για φοροελαφρύνσεις από τώρα στη περίπτωση της Ελλάδας αποδεικνύει του λόγου το αληθές παρότι η χώρα δεν βρίσκεται ούτε καν στο μέσο του δρόμου προς τον στόχο του 4,5% του ΑΕΠ το 2016 δείχνει ότι υπάρχουν πολιτικές πιέσεις.

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση θα πρέπει να θέσει το θέμα της γείωσης του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα πιο επιτακτικά όταν έλθει η ώρα για να συζητηθεί η ελάφρυνση του δημοσίου χρέους.

 

Dr. Money

 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v