To τελευταίο κυκλικό ράλι του πετρελαίου

Η εποχή του μαύρου χρυσού ίσως πλησιάζει προς το τέλος της, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τις ΑΠΕ. Όμως, η άνοδος της τιμής του πετρελαίου στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων δύο ετών και ακόμη πιο ψηλά, δεν είναι τυχαία.  

To τελευταίο κυκλικό ράλι του πετρελαίου
Η τιμή του προθεσμιακού συμβολαίου στο αμερικανικό αργό παράδοσης Ιανουαρίου 2018 ξεπέρασε χθες τα 58 δολάρια το βαρέλι, σηματοδοτώντας το υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα του 2015.

Η μείωση των αμερικανικών και γενικότερα των παγκόσμιων αποθεμάτων πετρελαίου που καταγράφεται από τις ΗΠΑ και διεθνείς οργανισμούς ευθύνεται γι’ αυτή την εξέλιξη.

Το μεγαλύτερο μέρος μιας αγοράς που χλεύαζε μέχρι πριν από λίγους μήνες τους λίγους που ισχυρίζονταν ότι έρχεται ράλι, δείχνει να αντιλαμβάνεται ότι τα θεμελιώδη δεδομένα της αγοράς πετρελαίου το δικαιολογούν.

Η ανισορροπία παγκόσμιας ζήτησης και προσφοράς που οδήγησε στο υπερπλεόνασμα αποκαθίσταται και τα παγκόσμια αποθέματα υποχωρούν καθώς η ζήτηση παίρνει κεφάλι, στηρίζοντας την ανοδική τάση των τιμών.

Ο μεγάλος άγνωστος παραμένει η αμερικανική σχιστολιθική παραγωγή πετρελαίου.

Αυτό εξηγεί γιατί οι χώρες του ΟΠΕΚ έχουν προσκαλέσει τον Andy Hall να τους μιλήσει για τις προοπτικές του σχιστολιθικού πετρελαίου την επόμενη εβδομάδα στη συνάντηση της Βιέννης.

Ο Hall είναι ένας fund manager-μύθος ή «θεός» όπως αποκαλείται στον χώρο, για τα μεγάλα κέρδη που έβγαλε για τους πελάτες του hedge fund που έκλεισε πριν από λίγο καιρό.

Δικαιολογημένα.

Οι παραγωγοί σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ αποδείχθηκαν πολύ σκληροί για να πεθάνουν από τις χαμηλές τιμές στις οποίες οδήγησε η τακτική της Σαουδικής Αραβίας και άλλων χωρών με την απόφασή τους να πλημμυρίσουν την αγορά με πετρέλαιο, με σκοπό να τους χρεοκοπήσουν και να τους πάρουν το μερίδιο αγοράς.

Όμως, ο ΟΠΕΚ έχει αλλάξει τακτική εδώ και ένα χρόνο, μειώνοντας  την παραγωγή σε συνεργασία με χώρες εκτός του καρτέλ όπως η Ρωσία, που αντλεί πάνω από τα μισά ομοσπονδιακά έσοδά της από τις πωλήσεις πετρελαίου, στηρίζοντας την άνοδο των τιμών.

Η τακτική φαίνεται πως αποδίδει σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης, καθώς η παγκόσμια οικονομία αναπτύσσεται ταχύτερα, και τη μείωση της παραγωγής των πετρελαιοπαραγωγών χωρών εκτός ΟΠΕΚ.     

Στις 13 Νοεμβρίου, ο ΟΠΕΚ αναθεώρησε ανοδικά τις εκτιμήσεις του για την παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου κατά 300 χιλ. βαρέλια, στα 98,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως.

Η μεταβολή είναι μεγάλη για τα δεδομένα του καρτέλ. Σημειώνεται πως η τωρινή πρόβλεψη του ΙΕΑ είναι για 100 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2018.

Όμως, ο ΟΠΕΚ προχώρησε επίσης σε μείωση κατά 100 χιλ. βαρέλια ημερησίως, στα 58,5 εκατ. των εκτιμήσεων για την παραγωγή πετρελαίου από τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες που δεν είναι μέλη του, αφήνοντας αμετάβλητη την αμερικανική παραγωγή.

Ο συνδυασμός ισχυρότερης ζήτησης με μικρότερη παραγωγή από τις χώρες μη μέλη του καρτέλ και την αναμενόμενη επέκταση των μειώσεων παραγωγής από τον ίδιο τον ΟΠΕΚ την επόμενη εβδομάδα στη Βιέννη ως τα τέλη του 2018, εξηγεί τη μείωση των παγκόσμιων αποθεμάτων.

Ο ΟΠΕΚ εκτιμά πως τα αποθέματα πετρελαίου στις χώρες του ΟΟΣΑ μειώθηκαν σε 2.985 εκατ. βαρέλια στα τέλη Σεπτεμβρίου, που σηματοδοτεί το χαμηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2015.   

Το ημερήσιο παγκόσμιο έλλειμμα πετρελαίου εκτιμάται σε 1,3 εκατ. βαρέλια το 3ο τρίμηνο του 2017.

Οι ημέρες μελλοντικής κατανάλωσης, όπως αποκαλείται, υποχώρησαν στις 95,7, που συνιστά το χαμηλότερο επίπεδο από το 2015. Η μελλοντική (forward) κατανάλωση προκύπτει από τη διαίρεση του αποθέματος με την ημερήσια κατανάλωση στον ΟΟΣΑ.

Αναλυτές που «τρέχουν» τα μοντέλα που έχουν τη μελλοντική κατανάλωση και το στοκ ως μεταβλητές δικαιολογούν τιμές για το πετρέλαιο τύπου μπρεντ μεταξύ 63 και 67 δολαρίων το βαρέλι, δηλαδή κοντά στα σημερινά επίπεδα.  

Τυχόν έξαρση των γεωπολιτικών ρίσκων θα μπορούσε να δώσει περαιτέρω ώθηση στις τιμές, που έχουν κινηθεί μεταξύ 41 και 64 δολαρίων μέχρι στιγμής φέτος.

Φυσικά, υπάρχουν κι άλλα που μπορεί να πει κανείς για την αγορά πετρελαίου.

Όμως, θα σταματήσουμε εδώ για σήμερα, επισημαίνοντας δύο πράγματα.

Πρώτον, η ζήτηση και προσφορά στην αγορά πετρελαίου δικαιολογούν τις σημερινές και ακόμη υψηλότερες τιμές.

Δεύτερον, η άνοδος μπορεί να μην είναι γραμμική και να συνοδεύεται από υψηλή μεταβλητότητα των τιμών.  

Όλα δείχνουν ότι ο μαύρος χρυσός έχει μπει σε ανοδική τροχιά που μπορεί να διαρκέσει χρόνια και ίσως είναι η τελευταία της εποχής του καθώς η κυριαρχία των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων δεν είναι πολύ μακριά.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v