Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μ. Τσαρμπόπουλος: Γιατί το Trade Alliance είναι όπλο για τους μικρομεσαίους

Πώς μπορεί ένας μικρομεσαίος να επεκταθεί στο εξωτερικό, περιγράφει σε συνέντευξή του ο επικεφαλής του Global Transaction Banking της Eurobank. Η συνεργασία με Santander και το πρώτο παγκόσμιο ηλεκτρονικό δίκτυο επιχειρήσεων που υποστηρίζεται από τράπεζες.

Μ. Τσαρμπόπουλος: Γιατί το Trade Alliance είναι όπλο για τους μικρομεσαίους

To Trade Alliance «είναι μια σπουδαία ευκαιρία για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αυξήσουν την εξωστρέφειά τους και τις δουλειές τους», τονίζει μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr ο Μιχάλης Τσαρμπόπουλος, βοηθός Γενικός Διευθυντής, Επικεφαλής Global Transaction Banking της Eurobank.

Εξηγεί ότι αν μια ελληνική εταιρεία θέλει να επεκταθεί π.χ. στη Χιλή, θα ξέρει ότι μέσω της Santander στη Χιλή θα μπορεί να πάρει όλη εκείνη τη βοήθεια που θα χρειαστεί για να στήσει τη θυγατρική της και να αναπτύξει τραπεζική σχέση. «Το αντίστροφο θα ισχύει για ξένες επιχειρήσεις που θέλουν να αποκτήσουν παρουσία στην Ελλάδα ή την Κύπρο», καταλήγει.

(φωτ: ο Μ. Τσαρμπόπουλος στο κέντρο, πλαισιωμένος από τον Jon Barañano Gaviña, Global Head of non-Financial Services, Banco Santander (αρ.) και τον Fernando Lardies, Head of Network Banking, Banco Santander).

Τι είναι το Trade Club Alliance;

Το Trade Club Alliance είναι το πρώτο παγκόσμιο ηλεκτρονικό δίκτυο επιχειρήσεων που υποστηρίζεται από τράπεζες. Μέσω αυτού, εταιρείες-πελάτες αυτών των τραπεζών μπορούν να έρχονται σε επαφή και να πραγματοποιούν μεταξύ τους εμπορικές συμφωνίες εισαγωγών και εξαγωγών. Αποτελείται σήμερα από 7 τραπεζικούς ομίλους διεθνούς κύρους και μέσω της παρουσίας και της δραστηριότητας αυτών των ομίλων, καλύπτει 22 χώρες, από την Αμερική, την Αφρική, την Ευρώπη και την Ασία. Μέχρι το τέλος του 2017 θα έχει καλυφθεί το σύνολο της Ευρώπης, ενώ στα επόμενα τρία χρόνια θα μετέχουν στο Trade Club Alliance περίπου 20 τραπεζικοί όμιλοι, καλύπτοντας ουσιαστικά όλο τον κόσμο.

Τι προσφέρει σε μία επιχείρηση -μικρού και μεσαίου μεγέθους- η είσοδός της στις «πύλες» του Trade Club Alliance;

Είσοδος στο Trade Club ισοδυναμεί με άνοιγμα στις διεθνείς αγορές εμπορίου και μάλιστα με τρόπο αποτελεσματικό, άμεσο, οικονομικό και κυρίως αξιόπιστο. Εταιρείες οι οποίες γίνονται μέλη του Club μπορούν και συνδέονται ηλεκτρονικά με δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο, επιχειρήσεις οι οποίες είναι κατ’ αντιστοιχία πελάτες μεγάλων διεθνών τραπεζών. Μέσω αυτής της ηλεκτρονικής διασύνδεσης, θα μπορούν να βρουν είτε πελάτες είτε προμηθευτές στο εξωτερικό και να διευρύνουν το μέγεθος των εργασιών τους. Επίσης αξίζει να σημειώσετε ότι από τις 11,000 εταιρείες-μέλη που έχει ήδη το Club, μία στις δύο εταιρείες είναι μικρομεσαίου μεγέθους. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι είναι μια σπουδαία ευκαιρία για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αυξήσουν την εξωστρέφειά τους και τις δουλειές τους.

Όταν μια εταιρεία αποκτά πρόσβαση στο Club, μπορεί να αναζητήσει συνεργάτες χρησιμοποιώντας φίλτρα σχετικά με τα είδη των εμπορευμάτων που την ενδιαφέρουν, τις χώρες, αλλά και το είδος της συνεργασίας (π.χ. εισαγωγή, εξαγωγή). Αυτό όμως που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι μόλις μια εταιρεία συμπληρώσει το ηλεκτρονικό της προφίλ στο Club, το σύστημα της προτείνει αυτόματα λίστες με εταιρείες εκτός Ελλάδος που πιθανώς την ενδιαφέρουν για συνεργασία. Σε όλες αυτές τις λίστες, οι Έλληνες επιχειρηματίες μπορούν να δουν τα βασικά στοιχεία των εταιρειών που τους ενδιαφέρουν, το εμπορικό προφίλ, αλλά και την Τράπεζα στην οποία είναι πελάτες.

Επίσης, τα μέλη που επιλέγονται για να συμμετέχουν στο Eurobank Τrade Club θα μπορούν να λάβουν όριο μέχρι και 1 εκατ. ευρώ για να χρηματοδοτήσουν τις Συναλλαγές Διεθνούς Εμπορίου. Το όριο θα αφορά τόσο την έκδοση Ενέγγυων Πιστώσεων, Εγγυητικών Επιστολών αλλά και τη χρηματοδότηση της εφοδιαστικής τους αλυσίδας, όπως π.χ. πληρωμές τιμολογίων Εισαγωγών, ενώ για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις προβλέπεται δυνατότητα χρηματοδότησης παραγγελίας ή Ενέγγυας Πίστωσης πριν τη φόρτωση και μέχρι την τελική εξόφληση. Τέλος, να τονίσω ότι όλες οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες που παρέχονται στα μέλη του Eurobank Trade Club διέπονται από προνομιακή τιμολόγηση, ενώ παράλληλα αξιοποιούν στο έπακρο τις στρατηγικές συμφωνίες της Τράπεζας με το IFC (παρακλάδι της Παγκόσμιας Τράπεζας), την EBRD (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης), και την EIB (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) εξασφαλίζοντας επιπλέον ρευστότητα.

Με δεδομένο ότι η Eurobank είναι η μοναδική ελληνική τράπεζα που συμμετέχει στο εν λόγω κλαμπ τραπεζών, πρέπει η επιχείρηση εισαγωγική/εξαγωγική να είναι πελάτης της ή δεν είναι απαραίτητο;

Για να γίνει μια εταιρεία μέλος του δικτύου πρέπει να ικανοποιούνται μια σειρά από συνθήκες, ώστε να είμαστε βέβαιοι ότι οι εν λόγω εταιρείες είναι πραγματικές, υπαρκτές εταιρείες, με νόμιμες δραστηριότητες και με ικανοποιητική πιστοληπτική διαβάθμιση. Ως εκ τούτου, για να εγγραφεί μια εταιρεία στο Club πρέπει πρώτα να γίνει πελάτης της τράπεζας και να ελεγχθούν τα στοιχεία της. Αυτό μάλιστα ισχύει για όλες τις τράπεζες που μετέχουν στο Alliance και για όλα τα μέλη που εκείνες εγγράφουν. Με άλλα λόγια, δεν πρόκειται για ένα κλειστό δίκτυο αλλά για ένα δίκτυο αυξημένης αξιοπιστίας, ανοιχτό σε όλους όσοι πληρούν συγκεκριμένες, διαφανείς και ενιαίες προϋποθέσεις.

Ποια είναι τα κριτήρια που πρέπει να πληροί μία επιχείρηση για να μπορέσει να μπει στο κλαμπ;

Όπως ανέφερα και προηγουμένως, το Club είναι ανοιχτό σε όλες τις επιχειρήσεις, αρκεί να πληρούνται συγκεκριμένες συνθήκες. Συγκεκριμένα, πρέπει να περνάει όλους τους κανονιστικούς ελέγχους αναφορικά με το ξέπλυμα χρήματος και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, δηλαδή να προκύπτει ότι έχει πραγματική και νόμιμη εμπορική δραστηριότητα, να έχει ικανοποιητική πιστοληπτική διαβάθμιση, να μην έχει οφειλές σε καθυστέρηση προς την Τράπεζα και να δραστηριοποιείται ή να προτίθεται να δραστηριοποιηθεί στο διεθνές εμπόριο. Έχει σημασία ότι αυτά τα κριτήρια ισχύουν για όλες τις εταιρείες-μέλη του Trade Club Alliance, η κάθε τράπεζα φροντίζει για την ορθή εφαρμογή στους πελάτες της, και αυτό είναι που προσδίδει ιδιαίτερη αξιοπιστία στο δίκτυο των επιχειρήσεων.

Ποια είναι τα βήματα που οφείλει να ακολουθήσει ο ενδιαφερόμενος επιχειρηματίας;

Ένας επιχειρηματίας πρέπει πρώτα να γίνει μέλος στο Exportgate.gr, την ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχει δημιουργήσει η Eurobank από το 2013, δημιουργώντας το ηλεκτρονικό του προφίλ, μια διαδικασία εύκολη και γρήγορη. Αφού γίνει μέλος του Exportgate.gr, με το πάτημα ενός κουμπιού αιτείται τη συμμετοχή του στο Trade Club. Η τράπεζα εξετάζει αν πληροί τα κριτήρια που αναφέραμε παραπάνω και του στέλνει ηλεκτρονική πρόσκληση προκειμένου η εταιρεία να ολοκληρώσει την εγγραφή της στο Trade Club. Επίσης, αξίζει να αναφέρω ότι έχουμε ειδική ομάδα η οποία αφενός προσεγγίζει καθημερινά πελάτες μας που πληρούν τα κριτήρια ένταξής τους στο Trade Club, τους παρουσιάζει τα οφέλη από αυτή τους τη συμμετοχή και τους βοηθάει να διαμορφώσουν το ηλεκτρονικό τους προφίλ και μαζί με αυτό και την εγγραφή τους. Η ίδια ομάδα παρέχει σταθερή υποστήριξη σε ό,τι μπορεί να χρειαστούν τα μέλη είτε αναφορικά με τη χρήση του ηλεκτρονικού δικτύου είτε ακόμα και αναφορικά με την εύρεση κατάλληλων συνεργατών.

Πληρώνει κάποια προμήθεια στη Eurobank ή η παροχή είναι δωρεάν; Ποια θα είναι σε μακροχρόνιο ορίζοντα τα οφέλη (σ.σ. η προστιθέμενη αξία) για τη Eurobank;

Η συμμετοχή των επιχειρήσεων τόσο στο Exportgate.gr όσο και στο Trade Club είναι δωρεάν. Η Eurobank το προσφέρει δωρεάν στις επιχειρήσεις, γιατί κρίνουμε ότι το μείζον δεν είναι να εισπράξουμε άμεσα έσοδα από αυτή την πρωτοβουλία, παρά το γεγονός ότι προσφέρει μεγάλη αξία στα μέλη και στις επιχειρήσεις, αλλά να βοηθήσουμε τις ελληνικές επιχειρήσεις να αυξήσουν την εξωστρέφειά τους, να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και τις εργασίες τους, και μέσω αυτής της μεγέθυνσης εντέλει να επιστραφεί μέρισμα τόσο στην ελληνική οικονομία όσο και στο τραπεζικό σύστημα. Ουσιαστικά πρόκειται για μια εξαιρετικά αναβαθμισμένη υπηρεσία που παρέχουμε στους πελάτες μας, ώστε να στηρίξουμε τη δική τους ανάπτυξη και μεγέθυνση και νομίζω ότι κι εκείνοι είναι σε θέση να αξιολογήσουν σωστά τις υπηρεσίες αυτές και να αναγνωρίσουν τον ρόλο μας σε όλη αυτή την προσπάθεια.

Υπάρχουν δυνατές ελληνικές επιχειρήσεις μικρού μεγέθους που μπορούν να ανταποκριθούν στις διεθνείς προκλήσεις; Και αν ναι, σε ποιους τομείς;

Υπάρχουν εκατοντάδες ή ίσως και χιλιάδες μικρές ελληνικές επιχειρήσεις που μπορούν να σταθούν επάξια στο διεθνές εμπόριο και μάλιστα παρά το γεγονός ότι λειτουργούν σε μια χώρα που λόγω δομικών προβλημάτων δεν ενισχύει την ανταγωνιστικότητά τους. Για προφανείς λόγους, δεν θα αναφερθώ σε συγκεκριμένα ονόματα, αλλά τα τελευταία χρόνια στην τράπεζα έχουμε δει πολλές περιπτώσεις εταιρειών που όταν τόλμησαν να βγουν έξω από τα σύνορα, το κατάφεραν και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Χαρακτηριστικά να αναφέρω τους κλάδους τροφίμων και ποτών, των φαρμάκων και καλλυντικών, των δομικών υλικών και πετρωμάτων.

Με δεδομένο ότι η ισπανική τράπεζα Santander ηγείται του συγκεκριμένου κλαμπ τραπεζών, ποια είναι τα οφέλη για την ίδια τη Eurobank από τη συνεργασία με τον ισπανικό τραπεζικό κολοσσό; Οφέλη που εν συνεχεία περνούν και στις ελληνικές επιχειρήσεις;

Ο τραπεζικός όμιλος της Banco Santander είναι ανάμεσα στους πέντε μεγαλύτερους του κόσμου. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι απασχολεί περίπου 190,000 υπαλλήλους και έχει ηγετική θέση σε 14 μεγάλες αγορές στη Λατινική και τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη. Πέραν όμως της Banco Santander ήδη συμμετέχουν στο Alliance η Nordea, η μεγαλύτερη τράπεζα στη Σκανδιναβία, η KBC που είναι η μεγαλύτερη τράπεζα του Βελγίου και με μεγάλη παρουσία στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη και η Attijariwafa με έδρα το Μαρόκο και παρουσία σε 15 χώρες της Βορείου και Δυτικής Αφρικής.

Το όραμα που από κοινού διαμορφώνουμε με τις παραπάνω τράπεζες στο πλαίσιο του Alliance είναι να δημιουργήσουμε ένα ευρύτερο πλέγμα συνεργασίας προς όφελος των πελατών μας. Για παράδειγμα, ήδη συζητάμε με τη Santander πώς μέσω των international desks των τραπεζών μας θα βοηθάμε πελάτες μας να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους ανοίγοντας γραφεία, υποκαταστήματα ή θυγατρικές σε χώρες που έχουμε παρουσία. Αν λοιπόν μια ελληνική εταιρεία θέλει να επεκταθεί π.χ. στη Χιλή, θα ξέρει ότι μέσω της Santander στη Χιλή θα μπορεί να πάρει όλη εκείνη τη βοήθεια που θα χρειαστεί για να στήσει τη θυγατρική της και να αναπτύξει τραπεζική σχέση. Το αντίστροφο θα ισχύει για ξένες επιχειρήσεις που θέλουν να αποκτήσουν παρουσία στην Ελλάδα ή την Κύπρο.

Πόσες ελληνικές επιχειρήσεις έχουν μπει έως σήμερα στο «παράθυρο» που ανοίγει το club;

Στο Exportgate.gr τα μέλη έχουν ξεπεράσει τις 2.000 ενώ ήδη μέσα σε τρεις μήνες έχουμε εγγράψει πάνω από 200 επιχειρήσεις εξ αυτών, ως μέλη του Trade Club. Εκτιμούμε ότι μέχρι τέλος του έτους θα έχουμε πάνω από 400 μέλη στο Trade Club ενώ η εκτίμησή μας είναι ότι στα επόμενα τρία χρόνια το Eurobank Trade Club θα αριθμεί πάνω από 2.000 επιχειρήσεις. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι προγραμματίζουμε στις αρχές του 2018 να προχωρήσουμε με το λανσάρισμα του Trade Club και στην Κύπρο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v