Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δυο λόγοι για να κάνουμε τους συναδέλφους... φίλους

Υπάρχουν δύο λόγοι για να «κάνουμε» φίλους στην δουλειά μας. Ο πρώτος είναι ότι με τον τρόπο αυτόν η δουλειά μας γίνεται πιο ευχάριστη. Ο δεύτερος είναι ότι μερικοί από τους σημερινούς μας φίλους θα μάς συναντήσουν ξανά αργότερα.

Δυο λόγοι για να κάνουμε τους συναδέλφους... φίλους

Όσοι παραλείπουν να εξετάσουν την σημασία που θα έχουν στο μέλλον αυτά που λένε ή που κάνουν, ίσως σε κάποια φάση το πληρώσουν ακριβά.

Όπως τονίζει ο Ρίτσαρντ Κουρόου, υπάρχει ένα κλασσικό σενάριο που βρίσκεται σε κάθε είδος κείμενα –από την Αγία Γραφή και τον Σαίξπηρ, ως τις διαφημίσεις και τα παραμύθια: Υπάρχει ο κοντοστούπης ανθρωπάκος με τον οποίο αστειεύονται και τον οποίο πειράζουν όλοι οι ψηλοί μέσα στην επιχείρηση. Όμως, χάρη σε ένα καταπληκτικό κατόρθωμα ή με κάποια ευκαιρία, εξαρτάται από την ιστορία, αυτό το μίζερο ανθρωπάκι μεταμορφώνεται σε αληθινό γίγαντα και αποκτά εξέχουσα θέση.

Είναι πολύ φυσικό, από την θέση αυτή να ευνοήσει εκείνους που τού είχαν φερθεί ευγενικά στο παρελθόν. Στο μεταξύ, παρακολουθεί με ενδιαφέρον και ίσως «γλεντάει» βλέποντας τους «μάγκες», που παλιά τον δούλευαν, τώρα να σφίγγουν τα δόντια τους και να τραβούν τα μαλλιά τους γιατί υπήρξαν τόσο κοντόφθαλμοι.

Το σενάριο αυτό, λοιπόν, δεν το συναντάμε στην λογοτεχνία, αλλά στις επιχειρήσεις. Ο λόγος είναι απλός: είναι δεδομένο ότι οι περισσότεροι άνθρωποι στις επιχειρήσεις είναι ξεκάθαρα κοντόφθαλμοι. Απορροφημένοι καθώς είναι από τα συσσωρευμένα καθημερινά προβλήματα, δεν σκέπτονται ότι η κάθε λέξη και πράξη τους είναι ένα λιθαράκι στο μωσαϊκό που φτιάχνουν της επαγγελματικής τους καρριέρας.

Υπάρχουν δύο λόγοι για να φτιάξουμε φίλους στην δουλειά μας. Ο πρώτος είναι ότι με τον τρόπο αυτόν η δουλειά μας γίνεται πιο ευχάριστη. Ο δεύτερος είναι ότι μερικοί από τους σημερινούς μας φίλους θα μάς συναντήσουν ξανά αργότερα, όταν θα έχουν καινούργιες ιδιότητες. Συχνά, ασήμαντοι άνθρωποι εμφανίζονται αργότερα, κατά έναν μυστηριώδη και διαβολικό τρόπο, σε θέσεις εξουσίας.

Θυμάσαι την αναιμική υπάλληλο του λογιστηρίου, πού δεν τής έδινες καμμία σημασία στην προηγούμενη δουλειά σου; Πολύ πιθανόν να γίνει η γραμματέας του μελλοντικού σου αφεντικού. Θυμάσαι τον πωλητή που ξεφορτώθηκες βιαστικά επειδή δεν είχες καιρό να είσαι ευγενής μαζί του; Πολύ πιθανόν ο ίδιος άνθρωπος να εργάζεται για τον πιο καλό σου πελάτη τον επόμενο μήνα. Θυμάσαι τον προμηθευτή που ισχυρίζεται ότι άδικα ακύρωσες την παραγγελία του; Καθόλου απίθανο να μάθεις ότι είναι μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης σου και επικεφαλής της επιτροπής που ελέγχει την εταιρεία σου.

Οι σημαντικοί άνθρωποι στις επιχειρήσεις έχουν συνηθίσει να τούς δίνουμε προσοχή και, ακόμα, το απαιτούν.

Οι πιο ασήμαντοι, αυτοί που θα λέγαμε ότι είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης, δεν έχουν συνηθίσει να τους προσέχει κανείς και το εκτιμούν περισσότερο όταν κάποιος ασχοληθεί μαζί τους. Πρόσεξε τους γραμματικούς, τους βοηθούς εργαστηρίων, τους τηλεφωνητές, τους θυρωρούς, τους νέους προϊσταμένους, τους τεχνίτες, τους λογιστές και γενικά όλους τους «μικρούς» ανθρώπους στις επιχειρήσεις. Γίνε φίλος τους, πρόσεξέ τους, άκουσέ τους και θυμήσου τα ονόματά τους.

Μην το κάνεις μόνον επειδή ενδέχεται να σε βοηθήσουν κάποια μέρα, αλλά και επειδή ενδέχεται να σε βοηθήσουν κάποια μέρα…

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποφεύγεις κάθε πράξη που πιθανόν να προσβάλλει κάποιον. Δεν είναι δυνατόν να επιβιώσεις με αυτό τον τρόπο. Αν θέλεις να πετύχεις, πρέπει να αγωνιστείς, να εκφραστείς, να κάνεις κριτική όταν χρειάζεται. Ακόμα, να παίρνεις δυναμικές αποφάσεις και να κάνεις ενέργειες που να εξυπηρετούν το σύνολο της εταιρείας και όχι μεμονωμένα άτομα. Εφαρμόζοντας τα παραπάνω είναι βέβαιον ότι θα ενοχλήσεις και θα προσβάλλεις κάποιους. Ωστόσο, υπάρχει τρόπος να περιορίσεις την πικρία και τα πληγωμένα συναισθήματα των άλλων στο ελάχιστο: γίνεται εύκολα, αν προσπαθήσεις να τους εξηγήσεις τί κάνεις και γιατί.

Οι περισσότεροι λογικοί άνθρωποι, ακόμη κι αν έχουν πληγωθεί προσωπικά, θα συμφωνήσουν με τις ενέργειές σου χωρίς παράπονο, αρκεί να τους δώσεις βάσιμους και κατανοητούς λόγους για τις αποφάσεις σου.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v