Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα τέλη κυκλοφορίας και το «έξυπνο» ισοδύναμο

Πώς η καθιέρωση συστήματος πληρωμής των τελών κυκλοφορίας και για μικρότερα διαστήματα του έτους θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα έως και 500 εκατ. για το κράτος. Η αποτυχημένη κίνηση της αύξησης των τελών και τα ακινητοποιημένα ΙΧ. Γράφει ο Ν. Κέζος.

  • του Νίκου Κέζου*
Τα τέλη κυκλοφορίας και το «έξυπνο» ισοδύναμο

Η αύξηση των τελών κυκλοφορίας σε συνδυασμό με τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης, που αφορά και αρκετά αυτοκίνητα με βάση τον κυβισμό τους ή τώρα με την εργοστασιακή αξία, οδήγησαν πολλούς ιδιοκτήτες στην κατάθεση πινακίδων πολλών αυτοκινήτων και ουσιαστικά στη μείωση των κρατικών εσόδων.

Εκτιμάται ότι περισσότεροι από 1 εκατ. ιδιοκτήτες έχουν καταθέσει τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους, γιατί δεν μπορούσαν ή δεν ήθελαν να καταβάλουν τα τέλη κυκλοφορίας.

Αμφίβολο επίσης είναι το αποτέλεσμα της κατάργησης του σήματος για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας, αφού κανένας δεν μπορεί να ελέγξει, με ευκολία, ποια από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν έχουν καταβάλει τέλη κυκλοφορίας. Στο πρόβλημα αυτό προστίθεται και το γεγονός ότι πολλά αυτοκίνητα κυκλοφορούν ανασφάλιστα, αλλά και χωρίς να περάσουν από τον αναγκαίο τεχνικό έλεγχο. Οι απώλειες για το κράτος πολλές. Αλλά και οι πολίτες στερούνται ενός αγαθού που απόκτησαν με θυσίες.

Είναι πάντως χαρακτηριστικό ότι οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, ενώ δεν μπορούν να καταβάλουν τα τέλη κυκλοφορίας, δεν τα πωλούν. Δεν θέλουν να τα πωλήσουν.

Μπορεί άραγε το θέμα αυτό να λυθεί, ώστε και το κράτος να αυξήσει τα έσοδά του και οι πολίτες να είναι ευχαριστημένοι;

Ιδού η πρόταση: Τα τέλη κυκλοφορίας να πληρώνονται και για μικρότερο χρονικό διάστημα, για παράδειγμα για 3, 6 ή 12 μήνες. Αυτό ισχύει σήμερα στην Κύπρο. Πριν από την κρίση, μπορούσες να καταβάλεις τέλη κυκλοφορίας για 6 ή 12 μήνες, τώρα για να διευκολυνθούν οι πολίτες αλλά και για να εισπράξει το κράτος περισσότερα χρήματα μπορείς να καταβάλλεις τέλη κυκλοφορίας και για τρεις μήνες. Εξυπακούεται ότι τούτο είναι εφικτό με την επικόλληση αντίστοιχου σήματος π.χ. ΜΑΡ. 15, ΙΟΥΝ. 15, ΣΕΠΤ. 15, ΔΕΚ. 15).

Το ίδιο σύστημα (6μηνο) ισχύει και στην Αγγλία. Η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος θα διευκολύνει τους κατόχους αυτοκινήτων, αλλά κυρίως θα αυξήσει τα κρατικά έσοδα για ευνόητους λόγους. Δηλαδή θα είναι μεν ένα εισπρακτικό μέτρο, αλλά που θα ικανοποιήσει και τους φορολογούμενους.

Πολλοί ιδιοκτήτες που έχουν καταθέσει τις πινακίδες του αυτοκινήτου τους, έστω και για ένα τρίμηνο θα κινητοποιήσουν το αυτοκίνητό τους, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Είτε γιατί μένουν στο εξωτερικό και έρχονται το καλοκαίρι, είτε γιατί έχουν εξοχικά σε κοντινές αποστάσεις, είτε γιατί θέλουν απλά και μόνο να χαρούν το αυτοκίνητό τους για τρεις μήνες, θα το κινητοποιήσουν. Άλλωστε, αν δεν είχαν πρόθεση να το κινητοποιήσουν κάποια στιγμή, θα το πωλούσαν.

Εάν κινητοποιηθούν τα μισά αυτοκίνητα, δηλαδή 500.000 αυτοκίνητα για ένα τρίμηνο ή ένα εξάμηνο και με μέσο όρο τελών κυκλοφορίας € 100 για το διάστημα αυτό, τότε τα έσοδα του κράτους από τα τέλη κυκλοφορίας θα είναι € 50 εκατ. Εάν το κάθε αυτοκίνητο καταναλώσει € 500 για βενζίνη στο ίδιο διάστημα και δεδομένου ότι οι φόροι στη βενζίνη είναι το 67% περίπου της τιμής πώλησής της, τα έσοδα του κράτους από τη βενζίνη θα είναι άλλα € 335 εκατ. Εάν στα παραπάνω ποσά προστεθούν τα έσοδα του κράτους από τους φόρους στα ασφαλιστήρια των αυτοκινήτων, τα έσοδα από τα συνεργεία, από τα διόδια και τα ΚΤΕΟ, τότε τα συνολικά έσοδα του κράτους μπορούν να προσεγγίσουν με άνεση τα € 500 εκατ. και οι πολίτες θα τα καταβάλουν με... ικανοποίηση.

Θα πρέπει βέβαια να αναφέρουμε την προσπάθεια που έγινε τα τελευταία δύο χρόνια της μερικής καταβολής των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Αφορούσε την καταβολή τελών κυκλοφορίας για το υπόλοιπο τους έτους. Ήταν ουσιαστικά δώρον άδωρον και γι' αυτό δεν πέτυχε. Δηλαδή εάν κινητοποιήσεις το αυτοκίνητό σου τον Μάρτιο, θα καταβάλεις τέλη για 10 μήνες, δηλαδή τι 10, τι 12 μήνες; Αν το κινητοποιήσεις τον Ιούνιο, θα καταβάλεις τέλη για 6 μήνες. Πάντως γεγονός αναμφισβήτητο είναι ότι η πρόταση αυτή του Υπουργείου Οικονομικών προς τους πολίτες δεν έτυχε αποδοχής.

Συμπέρασμα: Τέλη κυκλοφορίας ανά τρίμηνο για να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους και ταυτόχρονα για να είναι ικανοποιημένοι οι πολίτες. Φόρος πολυτελούς διαβίωσης για τα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, μόνον εφόσον κυκλοφορήσουν για περισσότερο από 6 μήνες. Ενδεχόμενη επαναφορά του σήματος των τελών κυκλοφορίας μπορεί τεχνικά να διασφαλίσει την ασφάλιση και τον τεχνικό έλεγχο του αυτοκινήτου, πέρα βέβαια από τον εύκολο έλεγχο της καταβολής των τελών.

Είναι απλά μια πρόταση, που θα μπορούσε να αποδειχθεί ένα ισχυρό ισοδύναμο. Ας την εξετάσουν και ας την εξειδικεύσουν οι πλέον αρμόδιοι.

 *Ο Ν. Κέζος είναι πρώην Δ/ντής Στρατηγικής της ΑΤΕ.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v