Μετασχηματισμός ή... εξαφάνιση!

Κορυφαία στελέχη εγχώριων και ξένων επιχειρήσεων περιγράφουν στην έκδοση του Euro2day.gr και των New York Times τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης.

Μετασχηματισμός ή... εξαφάνιση!

του Γιώργου Παπανικολάου*

 

Ζούμε σε μια περίοδο ταχύτατων μεταβολών, που αλλάζουν τα δεδομένα σχεδόν σε όλους τους τομείς. Ακόμη κι όταν οι αλλαγές αυτές μοιάζουν με επιστροφή στο παρελθόν, όπως συμβαίνει λ.χ. με τις τάσεις εθνικισμού και προστατευτισμού, αυξάνουν την αβεβαιότητα στο περιβάλλον κι απαιτούν από τις επιχειρήσεις μεγάλη ικανότητα ταχείας προσαρμογής.

Οι αποστάσεις εκμηδενίζονται, ενώ η ροή συνεχούς πληροφόρησης αγκαλιάζει πλέον ολόκληρη την υδρόγειο, μεταβάλλοντας όχι μόνο τα εσωτερικά δεδομένα κάθε επιχείρησης αλλά και τις απαιτήσεις του πελάτη, που είναι πλέον σε θέση να επιλέγει έχοντας άφθονες πληροφορίες, για να συγκρίνει προϊόντα και υπηρεσίες μέσα από το γραφείο ή και στο σπίτι του.

Η λεγόμενη 4η Βιομηχανική Επανάσταση, που επέρχεται ως αποτέλεσμα ενός μίγματος καινοτομικών τεχνολογιών, αφορά όλο τον επιχειρηματικό χώρο, όπως άλλωστε προκύπτει και από τα λεγόμενα των ανώτατων στελεχών που μιλούν σε αυτή την πρώτη έκδοση του Business Review από το Euro2day.gr, αλλάζοντας δομικά το οικοσύστημα της οικονομίας. Ακόμη και σε τομείς που, έως πρότινος, μικρή σχέση είχαν με την καινοτομία!

Είτε προέρχονται από την παραδοσιακή βιομηχανία και τις κατασκευές, είτε από το εμπόριο, την τεχνολογία, τα χρηματοοικονομικά και τις υπηρεσίες, είτε από τις μεταφορές, οι εταιρείες και οι όμιλοι που εκπροσωπούνται σε αυτή την έκδοση αποτελούν πρωταγωνιστές της «νέας εποχής», έχοντας προχωρήσει σε -συχνά- ρηξικέλευθες κινήσεις μετασχηματισμού κι έχοντας εδραιώσει τη θέση τους, σε ορισμένες περιπτώσεις με εντυπωσιακή ταχύτητα, στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται.

Όπως θα διαπιστώσετε, μέσα από τα λεγόμενα αυτών των ηγετικών στελεχών, συχνά προκύπτουν μικρά «case studies» εξαιρετικά ενδιαφέροντα, καθώς αποκαλύπτουν τη σκέψη, τον στρατηγικό προβληματισμό και σχεδιασμό, αλλά και την «επιχειρησιακή κουλτούρα», που έφεραν θετικό αποτέλεσμα σε έντονα ανταγωνιστικούς κλάδους.

Ειδικότερα, η εξωστρέφεια, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η πελατοκεντρική στρατηγική, η γρήγορη προσαρμογή στα εκάστοτε δεδομένα της αγοράς, οι οργανωμένες επενδυτικές στρατηγικές για την ανάπτυξη νέων προϊόντων, για εξαγορές κ.λπ., όπως και η έμφαση σε υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, αποτελούν πλέον κοινό τόπο για τους πρωταγωνιστές της ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Κι εδώ σίγουρα βρίσκονται ορισμένα από τα κλειδιά της επιτυχίας, τα οποία, δυστυχώς, αν κρίνουμε από τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας της Grant Thornton, δεν έχει ακόμη… ανακαλύψει η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, παραμένοντας σε κατάσταση εσωστρέφειας και σχετικής αδράνειας!

H οπτική των ξένων πρωταγωνιστών, που μέσω της συνεργασίας μας με το DealBook των New York Times, μιλούν στο Business Review, παρουσιάζει επίσης εξαιρετικό ενδιαφέρον, αποτυπώνοντας τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις στο διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον, σε θέματα όπως το κοινωνικό αποτύπωμα, η τεχνητή νοημοσύνη, οι αλλαγές στο τοπίο των εργασιακών σχέσεων -μέσω και του Gig economy- αλλά και σε παραδοσιακές αξίες όπως η «εμπιστοσύνη». Όσο κι αν ορισμένες εξελίξεις φαντάζουν ακόμη μακρινές, η ταχύτητα διάδοσής τους στα καθ’ ημάς ενδεχομένως να εκπλήξει.

Είτε μας αρέσει είτε όχι, το ερώτημα «μετασχηματισμός ή εξαφάνιση;», μετά την πολυετή κρίση που εξανάγκασε τις ελληνικές επιχειρήσεις σε αγώνα επιβίωσης «από μέρα σε μέρα», είναι σήμερα περισσότερο επίκαιρο παρά ποτέ. Κι όσο σημαντικός κι αν είναι ο ρόλος του κράτους, αν όχι στην ενεργό ενθάρρυνση αυτού του μετασχηματισμού, όπως θα έπρεπε, τουλάχιστον στην άρση των εμποδίων, την «κρίσιμη ευθύνη» δεν μπορεί παρά να την έχουν οι επιχειρηματικές ηγεσίες, πρωτίστως στην εδραίωση κατάλληλης κουλτούρας στον οργανισμό που διοικούν.

*Ο Γιώργος Παπανικολάου είναι διευθυντής του Euro2day.gr

v