Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το άλμα στην τιμή δεν φρέναρε τη ζήτηση για καύσιμα το πρώτο 4μηνο

Ικανοποιητική παραμένει η ζήτηση για καύσιμα κίνησης που καταγράφει διψήφια ποσοστά αύξησης σε σχέση με πέρυσι, παρά την εκτόξευση της τιμής της βενζίνης. Ανησυχία από το φθινόπωρο και μετά, όταν υποχωρήσει η τουριστική κίνηση.

Το άλμα στην τιμή δεν φρέναρε τη ζήτηση για καύσιμα το πρώτο 4μηνο

Διψήφιο ποσοστό αύξησης σημείωσε κατά το πρώτο φετινό τετράμηνο η εγχώρια κατανάλωση καυσίμων κίνησης, ενώ ικανοποιητικά φαίνεται να εξελίσσεται η ζήτηση και μέσα στο Μάιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2022 η εγχώρια κατανάλωση (σε όγκο) των βενζινών αυξήθηκε κατά 23,5%, του diesel κίνησης κατά 14% και του ντίζελ θέρμανσης κατά 3,5%.

Ειδικότερα, μέσα στον Απρίλιο, τα αντίστοιχα ποσοστά ανόδου ήταν ακόμη πιο υψηλά (βοηθούμενα από τη μεγάλη έξοδο κατά την περίοδο του Πάσχα), με την αγορά να καταγράφει +24,6% στις βενζίνες και +15,5% στο diesel κίνησης, ενώ το diesel θέρμανσης υποχρεώθηκε σε πτώση 60,3%.

Στην τόσο μεγάλη τόνωση της ζήτησης στα καύσιμα κίνησης έχει ασφαλώς συνεισφέρει το γεγονός ότι κατά το πρώτο τετράμηνο του 2021 υπήρχαν σε ισχύ περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας (π.χ. απαγόρευση διανομαρχιακών μετακινήσεων για τους ιδιώτες, κλειστά εμπορικά καταστήματα, κ.λπ.) τα οποία είχαν πλήξει περισσότερο το προϊόν των βενζινών.

Αντίθετα, σε ότι αφορά το diesel θέρμανσης, η ζήτησή του ανέβηκε σημαντικά κατά πρώτο φετινό τρίμηνο λόγω των πολύ χαμηλών μέσων θερμοκρασιών του χειμώνα, ενώ η μεγάλη πτώση του Απριλίου οφείλεται στο ότι κατά το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου του 2021 πολλά νοικοκυριά είχαν σπεύσει να εκμεταλλευτούν τις ιστορικά χαμηλές πετρελαίου που επικρατούσαν τότε, γεμίζοντας τα ντεπόζιτα έναντι των επερχόμενων αναγκών του φθινοπώρου του ίδιου έτους.

Παρόλα αυτά, ενθαρρυντικό στοιχείο για την αγορά είναι πως η ζήτηση καυσίμων κίνησης συνέχισε να κινείται σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα, ακόμη και μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία (τελευταίο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου), παρενέργεια του οποίου ήταν και η εκτίναξη της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, άρα και του κόστους που καταβάλλουν οι Έλληνες οδηγοί στα πρατήρια βενζίνης.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, κόντρα στο γεγονός ότι η τιμή της βενζίνης έχει ξεπεράσει κατά πολύ το επίπεδο των δύο ευρώ (υπάρχουν εκτιμήσεις ότι προσεχώς μπορεί να προσεγγίσει και τα 2,5 ευρώ) η μέχρι τώρα πορεία της ζήτησης παρουσιάζει σημαντικές αντοχές, περισσότερες απ’ ότι αρχικά αναμενόταν, κάτι που φαίνεται και από το μποτιλιάρισμα που εξακολουθεί να επικρατεί στους δρόμους των μεγάλων αστικών κέντρων.

Μάλιστα, η παρατηρούμενη πολύ αυξημένη τουριστική κίνηση ελπίζεται ότι θα διατηρήσει σε καλά επίπεδα τη ζήτηση τουλάχιστον έως και το Σεπτέμβριο, με τις ανησυχίες να εστιάζονται στο προσεχές φθινόπωρο.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα ανέφερε η εταιρεία Revoil στις 30/5 με την ανακοίνωση των (πολύ αυξημένων) τριμηνιαίων αποτελεσμάτων της: «Το πολύ καλό ξεκίνημα της χρονιάς φαίνεται ότι θα συνεχιστεί λόγω και των ενθαρρυντικών μηνυμάτων της αγοράς σχετικά με την πορεία του τουρισμού τους καλοκαιρινούς μήνες. Στον αντίποδα οι σταθερά υψηλές τιμές πώλησης των καυσίμων, οι πληθωριστικές πιέσεις και το κύμα ακρίβειας, δημιουργούν προβληματισμό κυρίως για την περίοδο του τελευταίου τετραμήνου του έτους».

«Πονοκέφαλος» για ασφαλιστικές εταιρείες

Με την παραγωγή ασφαλίστρων του κλάδου οχημάτων να έχει αυξηθεί μόλις κατά 2,3% κατά το πρώτο φετινό τετράμηνο, η κατά πολύ μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδος της κυκλοφοριακής κίνησης -όπως προκύπτει και από την κατανάλωση των σχετικών κατηγοριών καυσίμων- προκαλεί πονοκεφάλους στις ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς αυτό επηρεάζει τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων και τις καταβαλλόμενες αποζημιώσεις.

Οι ασφαλιστικές εταιρείες πέρα από την αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων καλούνται να αντιμετωπίσουν και τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στα ποσά των αποζημιώσεων που πληρώνουν, κυρίως λόγω των μεγάλων αυξήσεων που παρατηρούνται στις τιμές των ανταλλακτικών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v