Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πορεία πολλών ταχυτήτων για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Την ώρα που το σύνολο των εταιρειών αγωνιά για τις εξελίξεις, κάποιες επιχειρήσεις υποχρεώνονται ήδη σε σημαντική υποχώρηση επιδόσεων και άλλες ετοιμάζονται να εμφανίσουν αξιοζήλευτα αποτελέσματα εξαμήνου.

Πορεία πολλών ταχυτήτων για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Με σημαντικές διαφοροποιήσεις για τη μέχρι τώρα φετινή τους πορεία από κλάδο σε κλάδο, αλλά με κοινό στοιχείο την έντονη αβεβαιότητα για το μέλλον της ζήτησης και των περιθωρίων κέρδους των εταιρειών τους, εμφανίζονται οι οικονομικοί παράγοντες της εγχώριας αγοράς.

Έτσι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, άλλοι κλάδοι καταγράφουν πτώση της ζήτησης από την αρχή του έτους, άλλοι από τον Απρίλιο και μετά, αφού είχε προηγηθεί ένα ανοδικό πρώτο δίμηνο και, τέλος, εκτιμάται ότι θα υπάρξουν και επιχειρήσεις που θα ενθουσιάσουν τους μετόχους τους με τα κέρδη που θα σημειώσουν κατά το πρώτο μισό του 2022.

«Η κατάσταση είναι σύνθετη, το περιβάλλον ευμετάβλητο και τα περιθώρια κέρδους, ακόμη και αν ενδεχομένως είναι ικανοποιητικά σήμερα, μπορεί να συρρικνωθούν δραστικά κατά το δεύτερο φετινό εξάμηνο», υποστηρίζει οικονομικός διευθυντής εισηγμένης εταιρείας.

Για παράδειγμα, ενώ τα στελέχη του ομίλου Viohalco αναφέρθηκαν σε ισχυρή διεθνή ζήτηση κατά το πρώτο φετινό πεντάμηνο, με μεταφορά του αυξημένου κόστους στις τιμές πώλησης, άλλοι κλάδοι και όμιλοι αντιμετωπίζουν αρκετά διαφορετικό περιβάλλον.

Για παράδειγμα, η διευθύνουσα σύμβουλος της Ικτίνος Μάρμαρα Ιουλία Χαϊδά αναφέρεται στη γενικότερη δυσμενή συγκυρία (εκτίναξη ναύλων, αύξηση κόστους πρώτων υλών, αναβολή υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων σε διεθνές επίπεδο), αλλά και στη δραστική υποχώρηση των πωλήσεων των ελληνικών εταιρειών μαρμάρου προς την Κίνα, σημειώνοντας ότι «δεν γνωρίζουμε αν η μειωμένη ζήτηση από την Κίνα οφείλεται μόνο στον κορωνοϊό ή και σε άλλους παράγοντες, όπως επίσης δεν μπορούμε να προβλέψουμε το αν και πότε θα ανακάμψει».

Κλίμα αισιοδοξίας επικρατεί στην πληροφορική και στις επιχειρήσεις που επηρεάζονται άμεσα ή έμμεσα από την τουριστική δραστηριότητα, με τις τελευταίες να ευελπιστούν πως η επικρατούσα τάση του πρώτου εξαμήνου θα συνεχιστεί και κατά το δεύτερο μισό της χρονιάς.

Στελέχη που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά χάλυβα διαπιστώνουν πως μετά από ένα ισχυρό πρώτο φετινό τρίμηνο, ο πόλεμος στην Ουκρανία περιόρισε σε αξιοσημείωτο βαθμό τη ζήτηση, με τα περιθώρια κέρδους ωστόσο να διατηρούνται σε σαφώς ικανοποιητικά επίπεδα. Επικρατεί μάλιστα σε αρκετούς παράγοντες του κλάδου κλίμα αισιοδοξίας (που βέβαια μένει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη) ότι η συγκεκριμένη κάμψη της ζήτησης θα είναι παροδική, στον βαθμό που προχωρήσουν οι ανατιμολογήσεις έργων, με δεδομένα ότι: α) Η διεθνής τιμή του χάλυβα έχει ως ένα βαθμό αποκλιμακωθεί από τα υψηλά επίπεδα του Μαΐου και β) Το σημερινό ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων του κατασκευαστικού κλάδου είναι διπλάσιο από αυτό του 2004 των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Flexopack (της εισηγμένης που πουλάει τα προϊόντα της σε εταιρείες τροφίμων ανά τον κόσμο) Σταμάτης Γκινοσάτης υποστήριξε ότι παρά τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και στο δραστικά αυξημένο κόστος, η φετινή διεθνής ζήτηση (σε όγκο) συνεχίζει να παρουσιάζει περιορισμένο ρυθμό ανάπτυξης, με δεδομένο ότι ο κλάδος των τροφίμων δεν συγκαταλέγεται στους κυκλικούς κλάδους.

Σημαντική υποχώρηση της ζήτησης στο εξωτερικό και εκτίναξη του κόστους παραγωγής διαπιστώνουν οι ελληνικές εξαγωγικές νηματουργίες μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, με δεδομένο ότι το κόστος ενέργειας γιγαντώθηκε και η αλματώδης άνοδος του πληθωρισμού αδυνάτισε τα πορτοφόλια των Ευρωπαίων καταναλωτών.

Πάντως, τα περιθώρια κέρδους παραμένουν ικανοποιητικά, αλλά μόνο για όσες εταιρείες διέθεταν την απαιτούμενη ρευστότητα και είχαν προμηθευτεί ποσότητες πρώτης ύλης από πέρυσι. Παράγοντες του κλάδου πάντως ευελπιστούν ότι αν συνεχιστεί η παρατηρούμενη υποχώρηση της τιμής του φυσικού αερίου από τα υψηλά του Μαΐου σε συνδυασμό με την κυβερνητική επιδότηση του ενεργειακού κόστους που θα γίνει εμφανής από τον Ιούνιο, θα μπορούσε ίσως να δημιουργήσει ένα καλύτερο κλίμα, στον βαθμό που η ζήτηση από το εξωτερικό θα ανέκαμπτε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v