Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προσφυγή ΡΑΕ στην Κομισιόν για την τροπολογία του ΥΠΕΝ

Τελεσίδικη θεωρεί η ΡΑΕ, παρά τις αντιδράσεις, την απόφαση της να έχει ο ΑΔΜΗΕ WACC 6,1%. Σκληρή τοποθέτηση για το «ξήλωμα» αρμοδιοτήτων που σχετίζονται με την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Προσφυγή ΡΑΕ στην Κομισιόν για την τροπολογία του ΥΠΕΝ

Διαστάσεις κρίσης μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της ΡΑΕ αποκτά η παρέμβαση του ΥΠΕΝ, με την οποία καταργείται η πιστοποίηση της Αρχής για τις Εταιρίες Διανομής Αερίου, θυγατρικές της ΔΕΠΑ Υποδομών, ώστε να εξυπηρετηθεί άνευ όρων η πώληση της τελευταίας από το ΤΑΙΠΕΔ.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Αθανάσιος Δαγούμας, σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε σήμερα υπογράμμισε ότι η κατάργηση αποφάσεων του Ρυθμιστή «θέτει ζήτημα για την ανεξαρτησία του». Για το λόγο αυτό η ΡΑΕ θα απευθύνει Ερώτημα προς την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κατά πόσο θίγεται η ανεξαρτησία της Αρχής από την κατάργηση αποφάσεων της. «Δεν γνωρίζω αν συνηθίζεται στο ευρωπαϊκό πλαίσιο να καταργούνται αποφάσεις της ΡΑΕ», τόνισε με έμφαση ο ίδιος.

Όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, το θέμα ανέκυψε μετά την απόφαση του ΥΠΕΝ να καταργήσει, μέσω της τροπολογίας που κατέθεσε την προηγούμενη Παρασκευή, την αρμοδιότητα της ΡΑΕ για την πιστοποίηση των Ανεξάρτητων Διαχειριστών Διανομής Φυσικού Αερίου και να στραφεί σε ένα άλλο μοντέλο διαχωρισμού, το οποίο, ωστόσο, δεν καλύπτεται από νομικό πλαίσιο. Κι αυτό γιατί η Ελλάδα έχει επιλέξει και έχει νομοθετήσει τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των Διαχειριστών της Διανομής αερίου και όχι τον νομικό ή λειτουργικό που φαίνεται τώρα να επιλέγει η σημερινή ηγεσία του ΥΠΕΝ. Με άλλα λόγια, η παρέμβαση του υπουργείου γίνεται σε νομικό κενό και επιπρόσθετα πλήττει την ανεξαρτησία της ΡΑΕ.

Ήδη, έχουν δημοσιευτεί οι πιστοποιήσεις της ΡΑΕ για δύο από τις ΕΔΑ της ΔΕΠΑ Υποδομών και άμεσα ακολουθεί και η τρίτη. Παράλληλα, η Αρχή έχει εκδώσει πιστοποίηση και για την εταιρία Hengas, η οποία πλέον ακυρώνεται μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου για τις ΑΠΕ, που περιλαμβάνει την τροπολογία του ΥΠΕΝ.

«Εμείς εφαρμόζουμε το ευρωπαϊκό πλαίσιο και όσα καθορίζει ο Ν.4001/2011», υπογράμμισε ο κ. Δαγούμας. «Βεβαίως, η ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει τη δυνατότητα επιλογής στα κράτη-μέλη να επιλέξουν το μοντέλο του διαχωρισμού που επιθυμούν, αρκεί να ισχύει το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο. Στη χώρα μας με τον Ν.4001 ισχύει ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός και η πιστοποίηση των Διαχειριστών. Άλλο πλαίσιο δεν υφίσταται».

Ο κ. Δαγούμας αποκάλυψε ότι η Italgas δεν έχει υποβάλει στη ΡΑΕ σχέδιο για το πώς προτίθεται να λειτουργήσει τον όμιλο της ΔΕΠΑ Υποδομών, παρότι της ζητήθηκε.

Για να καταλήξει με σχόλια βιτριολικά για την παρέμβαση του υπουργείου: «Η χώρα θα πρέπει να εμπιστεύεται και να στηρίζει τον ανεξάρτητο Ρυθμιστή. Η Ολομέλεια και η διοίκηση του έχουν όλα τα εχέγγυα να προστατεύσουν το δημόσιο συμφέρον, επομένως η χώρα πρέπει να εκτιμά ιδιαίτερα τη δουλειά που κάνει ο ανεξάρτητος Ρυθμιστής. Αν θέλει η πολιτική ηγεσία να κάνει κάτι θα πρέπει να το κάνει σωστά, με την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της ΡΑΕ. Η πολιτική ηγεσία που σέβεται το ρόλο της, ως δυτική χώρα, ως ευρωπαϊκή χώρα, οφείλει να στηρίξει τις ανεξάρτητες αρχές».

Για το WACC του ΑΔΜΗΕ

Τελεσίδικη θεωρεί η ΡΑΕ την απόφαση της να έχει ο ΑΔΜΗΕ σταθμισμένη μέση απόδοση κεφαλαίων (WACC) 6,1% για τη ρυθμιστική περίοδο 2022-2025. Ο Διαχειριστής, στο μεταξύ, με σημερινή νεότερη ενημέρωση του τροποποιεί την πρόταση που είχε υποβάλει τον Οκτώβριο του 2021 για WACC 7,5%, ανεβάζοντας το σε 8,16%.

Σχολιάζοντας την πρόταση του ΑΔΜΗΕ ο κ. Δαγούμας εξέφρασε την άποψη ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει προσκομίσει στην Αρχή ο Διαχειριστής πρέπει να πάρει WACC 6,1%, το οποίο αναλογεί στο σταθμισμένο επιτόκιο 2,8% για το κόστος δανεισμού του. «Αν το 2024 μας προσκομίσει στοιχεία από τα οποία να προκύπτουν ότι αλλάζει προς τα πάνω το επιτόκιο, είμαστε διατεθειμένοι να αναθεωρήσουμε την απόφαση μας».

Με το WACC που αποφάσισε η ΡΑΕ, όπως είπε ο κ. Δαγούμας, οι εγκεκριμένες αυξήσεις στις χρεώσεις για τη χρήση του δικτύου μεταφοράς περιορίζονται σε 24%, λόγω των αυξημένων δαπανών για τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις, ενώ αν ίσχυε η πρόταση του Διαχειριστή θα έφθαναν σε 39%.

Ο κ. Δαγούμας τόνισε ότι «δεν περισσεύουν χρήματα για υψηλές αποδόσεις», επαναλαμβάνοντας την πάγια αρχή του Ρυθμιστή «εμείς προστατεύουμε το δημόσιο συμφέρον». Δεν θέλουμε να χαρίζονται χρήματα, πρόσθεσε, αυτός είναι ο ρόλος μας και να είμαστε υπερήφανοι που υπάρχει Ρυθμιστής που το κάνει αυτό».

Κλείνοντας το θέμα ο πρόεδρος της ΡΑΕ υπογράμμισε: «Ο ΑΔΜΗΕ να τηρήσει τις υποχρεώσεις του και να υλοποιεί τα έργα, με βάσει το εγκεκριμένο, δεσμευτικό, πρόγραμμα του. Να πει ευχαριστώ και να δουλέψει».

Επικριτικός, εξάλλου, ήταν ο κ. Δαγούμας και για το αίτημα του ΑΔΜΗΕ να αυξήσει τις θέσεις εργασίας. Ο Διαχειριστής έχει ζητήσει την έγκριση για 1.400 νέες εργασίας όταν σήμερα διαθέτει 1.200 μόνιμο προσωπικό.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ παρουσίασε μελέτη του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας, CEER, σύμφωνα με την οποία το προσωπικό για τις ανάγκες του ΑΔΜΗΕ είναι αυξημένο κατά 30%. Ο ίδιος είπε ότι μία λογική αύξηση θα ήταν ένα 10%. «Όχι φεύγουν 2 θέλω 65», όπως είπε.

Πώς σχολιάζει το υπουργείο Ενέργειας

Μετά τις παραπάνω εξελίξεις το υπουργείο Ενέργειας εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει: 

· Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εφαρμόζει την ευρωπαϊκή οδηγία 2009/73/ΕΚ που προβλέπει νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό για τη δραστηριότητα της διανομής φυσικού αερίου και συνεπώς δεν τίθεται κανένα ζήτημα για την ανεξαρτησία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).

· Ως εκ τούτου η κατάργηση των αποφάσεων της ΡΑΕ που αφορούν στην πιστοποίηση των εταιρειών διανομής αερίου δεν συνιστά παρέμβαση στην ανεξαρτησία της Αρχής την όποια σέβεται το ΥΠΕΝ και ουδόλως αμφισβητεί, αλλά επακόλουθο της εφαρμογής της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v