Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ασφάλειες: Αντί για κίνητρα, μπαράζ φορολογικών επιβαρύνσεων

Τα φορολογικά αντικίνητρα δείχνουν στελέχη του κλάδου για την χαμηλή παραγωγή ως ποσοστό επί του ΑΕΠ. «Η αγορά της ιδιωτικής ασφάλισης πλήττεται βαρύτατα από μια σειρά φορολογιών, οι οποίες μάλιστα παραμένουν ακέραιες από το 2016».

Ασφάλειες: Αντί για κίνητρα, μπαράζ φορολογικών επιβαρύνσεων

Το μπαράζ των φορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων που επιβάλλονται σήμερα στα ασφαλιστικά συμβόλαια και στις εταιρείες του κλάδου αποτελεί αναμφίβολα τροχοπέδη στη δυνατότητα των νοικοκυριών να καλυφθούν έναντι των κινδύνων που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή τους ζωή.

Αυτό υποστηρίζουν στελέχη του ασφαλιστικής αγοράς, λέγοντας ότι οι υπέρογκες φορολογικές επιβαρύνσεις αποτελούν ένα από τα αίτια που ερμηνεύουν το γιατί η εγχώρια παραγωγή ως ποσοστό επί του ΑΕΠ είναι η χαμηλότερη μεταξύ των χωρών της Ευρώπης.

«Η παρούσα κυβέρνηση είχε προεκλογικά υποσχεθεί μια σειρά φορολογικών κινήτρων υπέρ της ιδιωτικής ασφάλισης, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να έχει εκπληρώσει τις υποσχέσεις της. Έχει βέβαια ως δικαιολογία μια σειρά από έκτακτες συγκυρίες που μεσολάβησαν όπως η εκδήλωση της πανδημίας και το δημοσιονομικό κόστος που προκάλεσε, ή η πληθωριστική έξαρση που αντιμετωπίζει τώρα η διεθνής οικονομία. Σε κάθε περίπτωση όμως, το μόνο βέβαιο είναι πως το ζήτημα των φορολογικών κινήτρων μεταφέρεται χρονικά για την επόμενη κυβέρνηση, όποια και αν είναι αυτή.

Πέραν αυτού όμως, η αγορά της ιδιωτικής ασφάλισης πλήττεται βαρύτατα από μια σειρά φορολογιών, οι οποίες μάλιστα παραμένουν ακέραιες από το 2016, όταν και είχαν κορυφωθεί από τα μέτρα του τρίτου μνημονίου», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Για παράδειγμα, πέρα από τη φορολογία εισοδήματος (εδώ πράγματι υπήρξε τα τελευταία χρόνια αποκλιμάκωση του εταιρικού συντελεστή από το 24% στο 21%), οι ασφαλιστικές εταιρείες επιβαρύνονται με το σύνολο του ΦΠΑ με το οποίο χρεώνονται. Επειδή δηλαδή δεν τιμολογούν ΦΠΑ στους πελάτες τους, επιβαρύνονται (σε αντίθεση με τις επιχειρήσεις των πλείστων άλλων κλάδων) με το σύνολο του συγκεκριμένου φόρου που καταβάλλουν σε προμηθευτές και συνεργάτες τους. Για παράδειγμα, στα συμβόλαια υγείας επιβαρύνονται με συντελεστή 24% από τις ιδιωτικές κλινικές, το οποίο το καταβάλουν εξ’ ολοκλήρου, χωρίς να είναι σε θέση να το συμψηφίσουν.

Μια δεύτερη πολύ σημαντική επιβάρυνση είναι ο φόρος ασφαλίστρων, με τα ασφαλιστικά συμβόλαια πυρός να επιβαρύνονται με 20% και τις λοιπές καλύψεις των γενικών κλάδων (π.χ. υγεία, αστική ευθύνη οχημάτων, μεταφορές) με συντελεστή 15%. Έτσι, σε μια περίοδο έξαρσης των φυσικών καταστροφών, αντί να προσφέρονται κίνητρα για την ασφαλιστική κάλυψη των κατοικιών, τα συμβόλαια πυρός επιβαρύνονται με 20%.

Επανερχόμενοι στο παράδειγμα των συμβολαίων υγείας, οι ασφαλιστικές εταιρείες πέρα από το 24% ΦΠΑ των ιδιωτικών κλινικών, επιβαρύνονται και με 15% φόρο ασφαλίστρων, οπότε αντιλαμβάνεται κάποιος το πού οφείλονται σε σημαντικό βαθμό οι υψηλές τιμές των σχετικών ασφαλιστικών συμβολαίων.

Πέραν αυτών όμως, οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να ανταπεξέλθουν και σε άλλες επιβαρύνσεις, όπως για παράδειγμα τις εισφορές τόσο στο Επικουρικό Κεφάλαιο του κλάδου οχημάτων (συμβόλαια αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων) και στο Εγγυητικό Κεφάλαιο των κλάδων ζωής (από 0,3% έως και 1,5% ανάλογα με το είδος της κάλυψης).

Πρόκειται ουσιαστικά για ποσά που επιβαρύνουν τις τιμές των ασφαλιστηρίων συμβολαίων και έρχονται να καλύψουν τα… σπασμένα των πτωχευτικών τιμολογίων που υιοθετούν κάποιες εταιρείες (συχνά αδειοδοτημένες και ελεγχόμενες από εποπτικές αρχές ξένων χωρών), των ανασφάλιστων οδηγών, ή και του πλημμελούς εποπτικού ελέγχου που ασκούνταν κατά το παρελθόν από την Πολιτεία (π.χ. περίπτωση Ασπίς Πρόνοια).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v