Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προεκλογικοί μποναμάδες στην Italgas με «περίεργη οσμή»

Με μια τροπολογία και μια υπουργική απόφαση, το ΥΠΕΝ βάζει «μπροστά το κάρο και πίσω το άλογο» στον καθορισμό του WACC. Πώς εξασφαλίζεται «ευχέρεια κινήσεων» στο αναπτυξιακό της πλάνο.

Προεκλογικοί μποναμάδες στην Italgas με «περίεργη οσμή»

Προεκλογικούς μποναμάδες για την Italgas, με περίεργη οσμή, «μαγειρεύει» η κυβέρνηση, με υπογραφή Σκρέκα.

Κατ' αρχάς, με τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που εντάχθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στο σχέδιο νόμου για τη μετεξέλιξη της ΡΑΕ, υποδεικνύεται στη νέα υπερ-Αρχή να καθορίσει ad hoc μόνο το Weighted Average Cost of Capital (WACC) για τις τρεις θυγατρικές εταιρείες διανομής της ΔΕΠΑ Υποδομών, χωρίς να έχει προηγηθεί η διαμόρφωση του συνολικού ρυθμιστικού εσόδου για το αναπτυξιακό πλάνο τους κατά την περίοδο 2023-2027. Μία από τις παραμέτρους του εσόδου αυτού είναι πάγια και το WACC.

Κατά δεύτερον, το ΥΠΕΝ ετοιμάζει υπουργική απόφαση με την οποία θα εγκρίνεται η ένταξη στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ) των δύο ΕΔΑ, Αττικής και Θεσσαλονίκης, των σχεδιαζόμενων επενδύσεών τους για τους «έξυπνους» μετρητές, όπως ζήτησε η Italgas.

Έτσι, κατά παράβαση του Κανονισμού Τιμολόγησης της ΡΑΕ, στη μία περίπτωση, και αξιοποιώντας το «παραθυράκι» του άρθρου 59 του Ν.4001 (με υπουργική απόφαση η συμπερίληψη στην ΡΠΒ των επενδύσεων για τους μετρητές), η Italgas θα εξασφαλίσει και διευρυμένη περιουσιακή βάση και πιθανόν υψηλό WACC και μετά θα αποφασίσει για το πρόγραμμα ανάπτυξης που τη συμφέρει, ενώ θα έχει νομιμοποιηθεί να «χτυπήσει» τα τιμολόγια διανομής φυσικού αερίου ανάλογα με το εγκεκριμένο εύλογο έσοδο. Φαίνεται, προφανώς, με άλλα λόγια, ότι η Italgas κρίνει σε αυτή τη συγκυρία ότι θα πάρει υψηλότερο WACC, που σημαίνει στην πράξη και ακριβότερα τιμολόγια για τους καταναλωτές.

Ουσιαστικά, το ΥΠΕΝ στο θέμα του καθορισμού του WACC υποχρεώνει τη νέα υπερ-Αρχή να βάλει μπροστά το κάρο και πίσω το άλογο. Καταλύει, επίσης, κάθε αρχή ρυθμιστικής νομιμότητας και δεοντολογίας και σε ένα άλλο ζήτημα. Ενώ, λόγω της υποστελέχωσης της ΡΑΕ, πολλές από τις υποχρεώσεις της καθυστερούν, όπως για παράδειγμα η αναθεώρηση του WACC του ΑΔΜΗΕ, που ακόμα περιμένει τη σειρά του, ο Κώστας Σκρέκας επιλέγει να δώσει προτεραιότητα στην Italgas. Προφανώς για να την επιβραβεύσει, καθώς με το «καλημέρα» της ανάληψης ελέγχου της ΔΕΠΑ Υποδομών ξεκίνησε να ξεφορτώνεται το παλιό προσωπικό.

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, η διαδικασία που προβλέπεται πάγια από τη ΡΑΕ στην αρχή κάθε 4ετούς ρυθμιστικής περιόδου περιλαμβάνει τα εξής βήματα: πρώτα εγκρίνονται τα προγράμματα ανάπτυξης που υποβάλλουν οι Διαχειριστές, αφού έχουν περάσει από δημόσια διαβούλευση. Στη συνέχεια, υποχρεούνται να καταθέσουν τα αναγκαία στοιχεία για το έσοδο της ρυθμιστικής περιόδου (προϋπολογιστικά και απολογιστικά στοιχεία μαζί με την πρότασή τους για το WACC). Η ΡΑΕ αξιολογεί αυτά τα στοιχεία και καθορίζει το ρυθμιστικό έσοδο, με την εύλογη απόδοση να είναι μέρος αυτού. Αφού καθοριστεί το έσοδο, ανοίγει ο δρόμος και για τη διαμόρφωση των τιμολογίων, τα οποία επίσης πρέπει να εγκριθούν από τον Ρυθμιστή.

Οι τρεις ΕΔΑ, Αττικής, Θεσσαλονίκης και ΔΕΔΑ, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, καθυστέρησαν να υποβάλουν στη ΡΑΕ τα αναπτυξιακά προγράμματά τους για την περίοδο 2022-2026, προβάλλοντας το αιτιολογικό ότι δεν είχε κλείσει ακόμη η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών. Η μεταβίβαση στην Italgas ολοκληρώθηκε την 1η Σεπτεμβρίου, πέρυσι. Έπρεπε να τα υποβάλουν τον Νοέμβριο του 2021, αλλά τελικά τα κατέθεσαν σταδιακά από πέρυσι τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο. Η ΡΑΕ τα ενέκρινε τον περασμένο Δεκέμβριο.

Όμως, οι πληροφορίες λένε ότι «δεν ήταν αρεστά τα προγράμματα αυτά στην Italgas». Χωρίς να ακολουθηθεί, λοιπόν, η συνήθης διαδικασία που προαναφέρθηκε, έμειναν στο συρτάρι και οι τρεις ΕΔΑ υπέβαλαν νέα τον Ιανουάριο, για την περίοδο 2023-2027, τα οποία τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ (έληξε στις 3 Μαρτίου) και εκκρεμεί η έγκρισή τους. Βρισκόμαστε, δηλαδή, ακόμη στο πρώτο βήμα της διαδικασίας.

Παρ' όλα αυτά, η Italgas αξίωσε και, όπως φαίνεται, πέτυχε να διεκδικήσει πρώτα WACC για τις επενδύσεις των τριών ΕΔΑ και αφού ζυγίσει αν της αρέσει ή όχι, να κινηθεί ανάλογα. Τόσο σε επίπεδο ύψους επενδύσεων όσο και τιμολογίων.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το κείμενο της τροπολογίας είναι επιμελώς ασαφώς διατυπωμένο. Ορίζει ότι «κατ’ εξαίρεση, για το έτος 2023, με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, κατόπιν εισηγήσεως των Διαχειριστών Διανομής Φυσικού Αερίου, η εύλογη απόδοση που αναγνωρίζεται επί της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης της βασικής δραστηριότητας διανομής μπορεί να καθορίζεται και να εγκρίνεται αυτοτελώς πριν από την έγκριση των τιμολογίων Διανομής Φυσικού Αερίου». Δεν διευκρινίζεται, δηλαδή, αν το WACC θα αφορά μόνο στο τρέχον έτος ή αν ο καθορισμός του γίνεται μόνο για φέτος κατ’ εξαίρεση, αλλά με ισχύ για όλη την 4ετή ρυθμιζόμενη περίοδο. Αποτελεί γρίφο και για «εκπαιδευμένους αναγνώστες», αν και εκτιμάται από καλά ενημερωμένες πηγές ότι προφανώς το κυβερνητικό «δωράκι» δεν προορίζεται για ένα χρόνο αλλά για το σύνολο της 4ετίας. Αυτό, άλλωστε, ορίζει και ο Κανονισμός Τιμολόγησης της ΡΑΕ.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η Italgas αξίωσε να συμπεριληφθούν στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση των ΕΔΑ Αττικής και Θεσσαλονίκης οι επενδύσεις για την αντικατάσταση των παλιών μετρητών. Για τις προαπαιτούμενες, πάντως, μελέτες κόστους-οφέλους, που έπρεπε να έχει στα χέρια της η ΡΑΕ, κινήθηκαν τάχιστα. Οι δύο ΕΔΑ τις υπέβαλαν από πέρυσι τον Δεκέμβριο, πέρασαν από δημόσια διαβούλευση και ο Ρυθμιστής γνωμοδότησε θετικά. Αυτό που απομένει είναι η υπουργική απόφαση του ΥΠΕΝ για να ικανοποιηθεί και σε αυτό το θέμα η ιταλική εταιρεία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v