Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η Εφορία σφίγγει περισσότερο τον κλοιό στους ιδιοκτήτες Airbnb

Νέο επικαιροποιημένο μνημόνιο συνεργασίας με τις Airbnb, Booking.com και VRBO, του ομίλου της Expedia, αναμένεται να υπογράψει η ΑΑΔΕ μέσα στον επόμενο μήνα. Τι προβλέπει.

Η Εφορία σφίγγει περισσότερο τον κλοιό στους ιδιοκτήτες Airbnb

Σφίγγει ο κλοιός για τους ιδιοκτήτες ακινήτων που μισθώνονται διαδικτυακά μέσω πλατφόρμας τύπου Airbnb, καθώς μέσα στον επόμενο μήνα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αναμένεται να υπογράψει επικαιροποιημένο μνημόνιο συνεργασίας (MoU) με τις Airbnb, Booking.com και VRBO, του ομίλου της Expedia.

Στόχος του νέου πρωτοκόλλου συνεργασίας είναι η παροχή περισσότερων και πληρέστερων πληροφοριών σχετικά με τους ιδιοκτήτες των ακινήτων και τα εισοδήματα που δηλώνουν στην εφορία, όπως επεσήμανε, στο πλαίσιο του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής.

Στον πυρήνα του νέου επικαιροποιημένου MoU θα βρίσκονται οι προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις και, όπως τόνισε, ο Γ. Πιτσιλής, επιδίωξη της ΑΑΔΕ είναι η ομαλοποίηση της πληροφορίας, καθώς τα δεδομένα που συλλέγονται και αξιοποιούνται πρέπει εκτός από ποσότητα να έχουν και ποιότητα. 

Ο διοικητής της ΑΑΔΕ χαρακτήρισε success story τα βήματα που έχουν γίνει στην κατεύθυνση ρύθμισης της αγοράς βραχυχρόνιων μισθώσεων και τη συμφωνία που έχει υπογραφεί με τις τρεις διαδικτυακές πλατφόρμες, μέσω των οποίων γίνονται οι σχετικές κρατήσεις. «Μέχρι το 2016 ο κλάδος των βραχυχρόνιων μισθώσεων ήταν σε αχαρτογράφητα νερά και χωρίς κάποιο ρυθμιστικό πλαίσιο. Ήταν πρόκληση», τόνισε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι για να φορολογηθούν τα εισοδήματα από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, έπρεπε να αξιοποιηθούν τα ψηφιακά εργαλεία και να συναφθεί συμφωνία με τις πλατφόρμες που είχαν τα απαραίτητα στοιχεία, έτσι ώστε να δημιουργηθεί το απαιτούμενο πλαίσιο ελέγχου της συγκεκριμένης δραστηριότητας.

Αναφερόμενος στα αποτελέσματα αυτής της συμφωνίας, ο διοικητής της ΑΑΔΕ έκανε λόγο για ένα ξενοδοχείο στα Μετέωρα που δεν δήλωσε έσοδα 1,3 εκατ. ευρώ, μια πληροφορία την οποία οι ελληνικές Αρχές έλαβαν από τις εν λόγω πλατφόρμες. Επεσήμανε, μάλιστα, ότι όταν ξεκίνησε η προσπάθεια, το 37% των οικοδεσποτών δεν ήταν εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Βραχυχρόνιας Μίσθωσης που τηρείται στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ, ενώ τώρα το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν μηδενικό. Ανέφερε, δε, ότι από το 2018 ως το 2021 δηλώθηκαν από τους ιδιοκτήτες οι οποίοι εκμεταλλεύονται ακίνητα που διατίθεται για βραχυχρόνια μίσθωση 103 εκατ. ευρώ και πως το 2017 τα έσοδα που δηλώθηκαν από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα ανήλθαν στα 62 εκατ. έναντι 513 εκατ. ευρώ το 2022. Πάντως, όπως τόνισε, «υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση».

Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο του 2021 η ΑΑΔΕ υπέγραψε πρωτόκολλο συνεργασίας με τις Airbnb, Booking.com και VRBO, του ομίλου της Expedia, σχετικά με τη συμμόρφωση κατά τη διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο Βραχυχρόνιας Μίσθωσης. Μεταξύ άλλων, συμφωνήθηκε ότι οι πλατφόρμες μετά από σχετική ειδοποίηση της ΑΑΔΕ θα αφαιρούν όλες τις καταχωρίσεις που δεν παρείχαν τον προβλεπόμενο αριθμό καταχώρισης ακινήτου ή τη δικαιολογημένη εξαίρεση, όπως ορίζει ο νόμος.

Στο πλαίσιο του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο Giacomo Trovato, περιφερειακός διευθυντής Ιταλίας και Νοτιοανατολικής Ευρώπης της Airbnb, εστίασε στην προσπάθεια που γίνεται να συναφθεί αντίστοιχη συμφωνία και σε άλλες χώρες και τόνισε ότι στην Ελλάδα το 75% των οικοδεσποτών έχει άλλο αντικείμενο εργασίας και το 60% μισθώνει τα ακίνητά του (κυρίως εξοχικές κατοικίες) για ένα επιπλέον εισόδημα.

Αντίστοιχα, η Inge Janssen, Director Public Affairs για Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική της Booking.com, τόνισε από την πλευρά της, σχολιάζοντας τις πρωτοβουλίες της ελληνικής κυβέρνησης, ότι «οι ελληνικές Αρχές είναι δύο βήματα μπροστά» και αναφέρθηκε σε μελέτη, βάσει της οποίας πάνω από το 80% των κρατήσεων σε όλες τις διαδικτυακές πλατφόρμες αφορούν μικρά και μεσαία καταλύματα.

Την πεποίθηση ότι η ζήτηση στα ξενοδοχεία στην Ελλάδα δεν έχει μειωθεί λόγω της ανάπτυξης της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων εξέφρασε από την πλευρά του ο Jean-Philippe Monod de Froideville, ανώτερος αντιπρόεδρος Διακυβέρνησης και Εταιρικών Υποθέσεων του ομίλου Expedia. Μάλιστα, αναφερόμενος στη διαφημιστική καμπάνια που έκανε η Expedia με τον ΕΟΤ με αιχμή τις αγορές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, τόνισε ότι καταγράφηκε αύξηση των αναζητήσεων για την Ελλάδα κατά 20% και των κρατήσεων κατά 17%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v