Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

UBS: Τρία σενάρια ύφεσης για Γερμανία με φόντο το φυσικό αέριο

Η ροή από τον Nord Stream 1 θα καθορίσει το βάρος της οικονομικής πίεσης που θα δεχτεί η μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης, σύμφωνα με τον οίκο. Ποια είναι τα δεδομένα.

UBS: Τρία σενάρια ύφεσης για Γερμανία με φόντο το φυσικό αέριο

Η στασιμότητα είναι ήδη το βασικό σενάριο της ελβετικής τράπεζας UBS, καθώς η αβεβαιότητα σχετικά με την προμήθεια φυσικού αερίου από τη Ρωσία παραμένει ο βασικός κίνδυνος για την ευρωπαϊκή οικονομία, και ιδίως για τη Γερμανία.

«Πρόσφατα εκθέσαμε τον πιθανό κίνδυνο για την ανάπτυξη της Ευρωζώνης στη βασική μας πρόβλεψη για την αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,5% και 0,9% για το 2022/23, έναντι 1,6% και 1,7%, αντίστοιχα που είναι το consensus. H γερμανική ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί έως το δεύτερο εξάμηνο, καθώς η εξωτερική ζήτηση εξασθενεί, οι καταναλωτικές δαπάνες υποφέρουν από τον υψηλό πληθωρισμό και η αβεβαιότητα σχετικά με τη μελλοντική παροχή φυσικού αερίου συγκρατεί τις επενδύσεις. Με δεδομένο αυτό το βασικό πλαίσιο, δεν χρειάζεται και πολύ για να εισέλθει η οικονομία σε ύφεση», εξηγεί η τράπεζα.

Τα τρία σενάρια για το ρωσικό φυσικό αέριο

Η UBS εξετάζει τρία σενάρια ύφεσης που σχετίζονται με την προμήθεια φυσικού αερίου. Στο πρώτο σενάριο, υποθέτει ότι οι ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία μέσω του Nord Stream 1 επιστρέφουν στο επίπεδο του 40%, επίπεδο που επικρατούσε πριν από την έναρξη της περιόδου συντήρησης, η οποία έχει προγραμματιστεί να λήξει στις 21 Ιουλίου. Ο στόχος για αποθήκευση αερίου 90% έως την 1η Νοεμβρίου θα επιτευχθεί (έστω και οριακά), αποφεύγοντας τα δελτία, ωστόσο, οι τιμές του φυσικού αερίου για τους τελικούς χρήστες θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 50% το τρίτο τρίμηνο.

Στο δεύτερο σενάριο, υποθέτει ότι οι ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία μέσω του Nord Stream 1 επανέρχονται μετά το τέλος της περιόδου συντήρησης, αλλά μόνο έως το 50% του προηγούμενου επιπέδου τους. Η κυβέρνηση προχωρά στη φάση 3 του σχεδίου έκτακτης ανάγκης για το φυσικό αέριο το τρίτο τρίμηνο και εισάγει προληπτική διανομή με σκοπό την επίτευξη του στόχου της για την αποθήκευση φυσικού αερίου (80% έως την 1η Οκτωβρίου και 90% έως την 1η Νοεμβρίου).

Στο τρίτο σενάριο, υποθέτει ότι οι ροές αερίου από τη Ρωσία σταματούν το τρίτο τρίμηνο, η κυβέρνηση προχωρά στη φάση 3 και εφαρμόζει αυστηρό δελτίο για να διατηρήσει τα αποθέματα φυσικού αερίου για να προμηθεύσει τα νοικοκυριά στη χειμερινή περίοδο.

Από ήπια έως σοβαρή ύφεση 

Η ύφεση, σύμφωνα με το πρώτο σενάριο, θα ήταν η πιο ήπια, αλλά και πάλι θα άφηνε το επίπεδο του ΑΕΠ το τέταρτο τρίμηνο του 2023 κατά 1,3% χαμηλότερο από ό,τι στο βασικό σενάριο της UBS. Στο δεύτερο σενάριο, το πλήγμα στο ΑΕΠ το τέταρτο τρίμηνο του 2023 θα ανερχόταν σε 2,7%, διπλάσιο από εκείνο του πρώτου σεναρίου. Τέλος, στο τρίτο σενάριο, θα σημειωνόταν βαθιά ύφεση με απώλεια του ΑΕΠ κατά 5,9% έως το τέταρτο τρίμηνο του 2023 σε σχέση με το βασικό σενάριο.

Η ετήσια αύξηση του ΑΕΠ το 2023 θα είναι αρνητική, σύμφωνα με το δεύτερο και τρίτο σενάριο. H UBS τονίζει ότι οι εκτιμήσεις αυτές περιβάλλονται από σημαντική αβεβαιότητα, ιδίως όσον αφορά τις απώλειες στην παραγωγή, τις δευτερογενείς επιπτώσεις και τις επιπτώσεις εμπιστοσύνης. Μια πρόσφατη μελέτη της Bundesbank πρότεινε ότι το επίπεδο του ΑΕΠ το 2023 θα μπορούσε να είναι περίπου 6,75% χαμηλότερο από ό,τι στο βασικό της σενάριο «(αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,9% και 2,4% το 2022/23, αντίστοιχα), εάν οι ρωσικές ενεργειακές εξαγωγές προς την ΕΕ σταματήσουν μόνιμα.

Τι πρέπει να προσέξουμε, εάν οι ρωσικές ροές φυσικού αερίου σταματήσουν

Εάν το τρίτο σενάριο υλοποιηθεί μετά τις 21 Ιουλίου, ο πλήρης αντίκτυπος θα είναι ορατός στον δείκτη ifo στη Γερμανία που δημοσιεύεται στις 25 Αυγούστου (στη δημοσίευση της 25ης Ιουλίου μπορεί να καταγράφει μόνο ένα μέρος). Στο βασικό σενάριο, το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα της Γερμανίας αυξάνεται σε 4,2% του ΑΕΠ φέτος από 3,7% το 2021, προτού μειωθεί στο 2,9% το 2023.

«Σε περίπτωση που υλοποιηθούν οι καθοδικοί κίνδυνοι, θα αναμέναμε ακόμη μεγαλύτερη δημοσιονομική στήριξη. Αυτή θα μπορούσε να λάβει τη μορφή μεταβιβάσεων προς τα νοικοκυριά, όπως έχει υποστηρίξει η κυβέρνηση κατά της θέσπισης ανώτατου ορίου για την τιμή του φυσικού αερίου. Για τις επιχειρήσεις, πιστεύουμε ότι η εργαλειοθήκη που χρησιμοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης της Covid θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και πάλι, ιδίως η στήριξη της εργασίας βραχυχρόνιας απασχόλησης και ενδεχομένως οι μεταβιβάσεις σε εταιρείες που υποφέρουν από περικοπές παραγωγής. Πιστεύουμε επίσης ότι ένα εγγυημένο δανειακό πρόγραμμα της KfW θα μπορούσε να επανεκκινήσει για τις επιχειρήσεις», καταλήγει η UBS.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v