Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

efood: Σαρωτικές αλλαγές σε αλγόριθμο και αμοιβές διανομέων

Σε ισχύ από σήμερα σύστημα slots. Οι αντιδράσεις και το μοντέλο. Αμυνα της Delivery Hero στη «διόρθωση» της αγοράς που ακολουθεί το ξέφρενο ράλι μέσα στην πανδημία.

efood: Σαρωτικές αλλαγές σε αλγόριθμο και αμοιβές διανομέων

Αλλαγές στον αλγόριθμο και στο μοντέλο αμοιβών των διανομέων της δοκιμάζει η efood εν μέσω θέρους πυροδοτώντας αντιδράσεις.

Σήμερα τίθεται σε εφαρμογή νέα δέσμη ρυθμίσεων που αφορά τους freelancers, ενώ είχαν προηγηθεί στα μέσα Ιουνίου αλλαγές στον τρόπο διαμόρφωσης του εργασιακού προγράμματος των μισθωτών διανομέων με 4ωρη απασχόληση. Τότε το Σωματείο Εργαζομένων αντέδρασε στην αλλαγή πολιτικής της εταιρείας -που υιοθέτησε διαμόρφωση του προγράμματος μέσω area managers- θεωρώντας ότι το νέο καθεστώς ωθεί ορισμένους εργαζόμενους σε αναγκαστική παραίτηση ή στην επιλογή του μοντέλου freelancer.

Με τις νέες ρυθμίσεις οι διανομείς με συνεργατική σχέση (ελεύθερου επαγγελματία - freelancer) καλούνται, όπως αναφέρουν οι ίδιοι, να καλύψουν θέσεις για παραγγελίες σε περιοχές και ώρες υψηλής ζήτησης ανάλογα με τις ανάγκες της εταιρείας, μέσω ενός συστήματος slots που περιορίζει τις επιλογές τους ενώ ταυτόχρονα με τις αλλαγές στο μοντέλο αμοιβών τα έσοδά τους περικόπτονται (κατά 30% ανά παραγγελία). Από την πλευρά της η εταιρεία τους υπόσχεται ότι μακροπρόθεσμα τα έσοδά τους θα αυξάνονται, ενώ φέρεται διατεθειμένη να προχωρήσει σε βελτιώσεις του μοντέλου μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου οπότε και οριοθετείται σταδιακά η οριστικοποίηση των αλλαγών. Eιδικότερα, πηγές στην efood αναφέρουν ότι η μείωση των απολαβών ανά παραγγελία ανέρχεται σε 15% και η εταιρεία θεωρεί ότι με το νέο μοντέλο θα προσφέρει κατάλληλο αριθμό παραγγελιών στους συνεργάτες της για να υπερκαλύψει τη διαφορά.

Συνοπτικά, στο πλαίσιο του νέου μοντέλου που θεσπίστηκε από την e-food προβλέπεται:

  1. Μετατροπή όλων των συμβάσεων με συνεργάτες διανομείς σε αορίστου χρόνου.
  2. Εργασία με επιλογή διαθέσιμων ωρών - slots (που είναι και ο επίμαχος προγραμματισμός που τίθεται από σήμερα σε εφαρμογή). Κάθε Πέμπτη θα βγαίνουν διαθέσιμες ώρες για την επόμενη εβδομάδα. Για μεγαλύτερη ευελιξία η εταιρεία προσφέρει, όπως ενημερώνει τους συνεργάτες της, διαθέσιμα slots 1-5 ωρών. Τα slots βγαίνουν ανά ζώνη/περιοχή και οι freelancers θα μπορούν να επιλέγουν αν υπάρχει διαθέσιμο slot σε μια περιοχή που επιθυμούν.
  3. Αναπροσαρμόζεται η αμοιβή των αποστάσεων. Η αμοιβή προς το κατάστημα ανέρχεται σε 0,50 ευρώ και από το κατάστημα προς τον πελάτη 0,50 ευρώ, από 500 μ. και άνω (μέχρι 500 μ. είναι 0). Η αμοιβή 1 ευρώ ανά παραγγελία αποδίδεται κατά την παραλαβή των παραγγελιών και συνολικά οι αμοιβές αναπροσαρμόζονται ανάλογα με τη μέρα και την ώρα (από 2,36 το πρωί της Δευτέρας σε 2,96 το Σαββατοκύριακο 20.00 - 2.00).
  4. Προστίθεται επιπλέον bonus 0,36 ευρώ από την 301η παραγγελία και μετά. Μέχρι τις 300 παραγγελίες διατηρείται αποζημίωση συντήρησης οχήματος 0,36 ευρώ.
  5. Για να δημιουργηθεί αμοιβή για ακυρωμένες παραγγελίες η απόδοση της βασικής αμοιβής ανά παραγγελία χωρίζεται σε 1 ευρώ κατά την παραλαβή παραγγελιών από το κατάστημα και το υπόλοιπο κατά την παράδοση.
  6. Θεσπίζεται νέος πίνακας αμοιβών ανά ώρα και πόλη.

Η εταιρεία με τον νέο τρόπο λειτουργίας και αμοιβών συνδυαστικά στοχεύει, όπως αναφέρει στους συνεργάτες της, στην αύξηση των συνολικών απολαβών τους. Για παράδειγμα, θεωρεί ότι με το πρόγραμμα των slots αντιμετωπίζεται το πρόβλημα που υπήρχε προηγουμένως σε συγκεκριμένη ώρα και περιοχή να υπάρχει ζήτηση για 50 διανομείς και το σύστημα να δέχεται προσφορά από 100 διανομείς. Ο νέος αλγόριθμος εξασφαλίζει ότι θα μπουν 55 - 60 διανομείς ενώ η δουλειά θα κατανέμεται σε ένα βαθμό ομοιόμορφα προσφέροντας περισσότερες δυνατότητες στους διανομείς να αυξήσουν το εισόδημά τους. Η efood φέρεται να επιχειρηματολογεί υπέρ του νέου μοντέλου που προσφέρει πληρωμές ανά ώρα 0,25 ευρώ πάνω από τον ανταγωνισμό ή 3,5 ευρώ μέση αμοιβή ανά παραγγελία, καθαρά.

Ωστόσο η εταιρεία δεν έχει προς το παρόν καταφέρει να πείσει τους συνεργάτες της καθώς οι κινητοποιήσεις είναι συνεχείς κατά την περίοδο διαβούλευσης του νέου μοντέλου τις τελευταίες εβδομάδες. Θεωρούν ότι η αύξηση των απολαβών τους θα έρθει μόνο μέσα από αύξηση των παραγγελιών, δηλαδή περισσότερο "τρέξιμο".

Εξάλλου, οι αμοιβές ανά παραγγελία είναι μειωμένες, σύμφωνα με τους διανομείς, που θεωρούν ότι ακόμη και η αποζημίωση φθοράς δικύκλου (0,36 ευρώ ανά παραγγελία) παρουσιάζεται ως επιπλέον αμοιβή. Έτσι στο νέο αμοιβολόγιο, εκεί που προσφέρονταν π.χ. 2,80 ευρώ σε μια παραγγελία, το ποσό μειώνεται σε 2,36 εκ των οποίων 0,36 είναι η αποζημίωση φθοράς δικύκλου. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η περίπτωση διπλής παραγγελίας, όπου ένας διανομέας παίρνει δύο παραγγελίες για δύο διαφορετικούς πελάτες από ένα κατάστημα. Η αμοιβή του 1 ευρώ κατά την παραλαβή πιστώνεται σε μία παραγγελία και όχι δύο φορές όπως ίσχυε ενώ περιορίζεται και η αμοιβή χιλιομετρικής απόστασης στη διαδρομή από τον ένα στον άλλο πελάτη.

Οι αλλαγές που δρομολογεί η πλατφόρμα της Delivery Hero στην Ελλάδα φαίνεται να σχεδιάστηκαν ως γραμμή άμυνας της πολυεθνικής σε μια συγκυρία που ο κλάδος του delivery αναζητά βηματισμό μετά τους φρενήρεις ρυθμούς ανάπτυξης στην πανδημία και εν μέσω μιας νέας κρίσης όπου -λόγω του πολέμου- αυξάνονται τα κόστη και τείνει να περιορίζεται η πρόσβαση σε κεφάλαια.

Στη διεθνή αγορά υπάρχουν σημάδια διόρθωσης, με ενδεικτικές τις κινήσεις της Deliveroo που μελετά αποχώρηση από την Ολλανδία μετά την έξοδό της από την Ισπανία πέρυσι και λίγα χρόνια νωρίτερα από τη Γερμανία. Ενδεικτικές είναι επίσης οι νευρικές διακυμάνσεις των μετοχών DoorDash αλλά και Deliveroo, οι μειώσεις προσωπικού από Gorillas, Getir, Zapp, Gopuff, οι διαπραγματεύσεις της Just Eat με τα συνδικάτα για μείωση θέσεων εργασίας στη Γαλλία κ.ά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v