Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα μαχαίρια Motor Oil και ΔΕΣΦΑ για δύο έργα του FSRU

Το κόστος κατασκευής του ενός πρότζεκτ και η καθυστερημένη ένταξη ενός άλλου στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης του διαχειριστή φυσικού αερίου και της εισηγμένης. Οι εναλλακτικές.

Στα μαχαίρια Motor Oil και ΔΕΣΦΑ για δύο έργα του FSRU

Διάσταση απόψεων για δύο κρίσιμα έργα φαίνεται να έχουν ΔΕΣΦΑ και Motor Oil. Πρόκειται για τον νέο αγωγό φυσικού αερίου του Διαχειριστή, από τα Μέγαρα έως τη Λειβαδιά, μήκους 100 χλμ. και για τον Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό, τα οποία προορίζονται για την εξυπηρέτηση της λειτουργίας του FSRU της θυγατρικής Διώρυγα Gas, στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας.

H Μotor Oil εκτιμά ότι η ένταξη στο σύστημα του αγωγού τον Οκτώβριο του 2027 «είναι αδικαιολόγητα χρονικά απομακρυσμένη», με δεδομένο ότι η σύνδεση του FSRU με το εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου προγραμματίζεται για τον Μάιο του 2025.

Για δε τον Μετρητικό Σταθμό διατυπώνει την απορία της για τον διπλασιασμό του κόστους κατασκευής του, από τα 9,9 εκατ. ευρώ σε 19,5 εκατ. ευρώ. «Έχουν μεν σημειωθεί αυξήσεις υλικών στην αγορά τον τελευταίο χρόνο, αλλά όχι σε τέτοιο εκτεταμένο βαθμό», είναι το καυστικό σχόλιό της στην επιστολή που έστειλε, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του ΔΕΣΦΑ για το επενδυτικό πλάνο του την περίοδο 2023-2032.

Με τον νέο αγωγό Πάτημα-Λειβαδιά προβλέπεται να διπλασιασθεί ο κύριος αγωγός υψηλής πίεσης του ΔΕΣΦΑ, ώστε να αποσυμφορηθεί η πίεσή του όταν η ροή του φυσικού αερίου είναι από τον Νότο προς τον Βορρά. Έτσι, θα μπορεί να εξυπηρετείται αδιάλειπτα ο πλωτός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης της Διώρυγα Gas.

Ο τρέχων προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 140 εκατ. ευρώ, που θα καλυφθεί είτε με ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή είτε με δανεισμό. Ο ΔΕΣΦΑ, όπως αναφέρει στο αναπτυξιακό πρόγραμμά του, σχεδιάζει να λάβει την τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του έργου τον Οκτώβριο του 2025, πέντε μήνες, δηλαδή, μετά την έναρξη λειτουργίας του FSRU. Και τοποθετεί την ενεργοποίηση του αγωγού δύο χρόνια μετά.

Η καθυστέρηση αυτή προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Motοr Oil, καθώς, όπως επισημαίνει, «η υλοποίηση του συγκεκριμένου αγωγού είναι αναγκαία για τη λειτουργία του FSRU, το οποίο ως νέο σημείο εισόδου στο εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου (ΕΣΦΑ) θα αποτελεί τη μόνη εναλλακτική λύση εφοδιασμού του ΕΣΦΑ σε περίπτωση συμφόρησης του τερματικού της Ρεβυθούσας ή και της διακοπής του φυσικού αερίου μέσω αγωγών».

Εξίσου έντονη είναι και η αντίδρασή της για την επιβάρυνση του κόστους του Μετρητικού και Ρυθμιστικού Σταθμού, για τον οποίο η τελική επενδυτική απόφαση από τον Διαχειριστή προβλέπεται να ληφθεί τον Οκτώβριο, φέτος, με προγραμματισμένη ένταξη στο σύστημα τον Μάιο του 2025, όταν, δηλαδή, θα είναι έτοιμο και το FSRU.

Με αυτά τα δεδομένα, η Μotor Oil ζητά από τον ΔΕΣΦΑ να της δοθεί η δυνατότητα, καθώς διαθέτει μετοχές, όπως λέει, σε κατασκευαστικές (Ελλάκτωρ), να αναθέσει την κατασκευή και των δύο έργων στον εταίρο της «με την καθοδήγηση του ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να επιτευχθεί μείωση κόστους και χρόνου ολοκλήρωσης». Σε διαφορετική περίπτωση, υπογραμμίζει την ανάγκη να ολοκληρωθεί ο νέος αγωγός δύο χρόνια νωρίτερα από τον προγραμματισμένο χρόνο, για να «κουμπώσει» με την εμπορική λειτουργία του FSRU.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v