Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μυτιληναίος: Το ανεκτέλεστο των €3 δισ. και οι στόχοι για ΣΔΙΤ-Παραχωρήσεις

Ουσιώδης αποτύπωση του τομέα κατασκευών - παραχωρήσεων στο β’ εξάμηνο του 2022, μετά την ολοκλήρωση του spin off. Η γεωγραφική διασπορά αλλά και διαφοροποίηση με κάθε είδους κατασκευαστικό αντικείμενο.

Μυτιληναίος: Το ανεκτέλεστο των €3 δισ. και οι στόχοι για ΣΔΙΤ-Παραχωρήσεις

Διεθνοποιημένο και διαφοροποιημένο -ως προς τον κατασκευαστικό τύπο- είναι το ανεκτέλεστο έργων του τομέα κατασκευών του ομίλου Μυτιληναίου που ανέρχεται πλέον σε 3 δισ. ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη τις προς υπογραφή συμβάσεις για έργα όπου ο όμιλος έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος.

Μετά την απόφαση του περασμένου Δεκεμβρίου αλλά και τις αποφάσεις της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της 10ης Απριλίου 2023, στις 16 Μαΐου ολοκληρώθηκε η απόσχιση των κλάδων Υποδομών και Παραχωρήσεων και η εισφορά τους στις αντίστοιχες θυγατρικές εταιρείες, ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και Μ Παραχωρήσεων. Η παραπάνω εξέλιξη, πέραν της ορθολογικότερης αποτύπωσης του ομίλου (καθώς τα περιθώρια κέρδους κατασκευών και παραχωρήσεων δεν συγκρίνονται με εκείνα στους τομείς ενέργειας και μεταλλουργίας), καταδεικνύει και την πρόθεση της διοίκησης να αποκτήσει μεγαλύτερο αποτύπωμα στον τομέα των κατασκευών και των έργων παραγωγής σταθερών ταμειακών ροών.

Το μέγεθος και η «προίκα»

Σύμφωνα με τα σχέδια Σύμβασης Απόσχισης, η αξία του κλάδου των υποδομών που μεταφέρεται στην κατά 100% θυγατρική ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ είναι 148,180 εκατ. ευρώ και του κλάδου των παραχωρήσεων 4,328 εκατ. ευρώ.

Στην παρούσα φάση, η νέα θυγατρική για τις παραχωρήσεις υπό την ονομασία Μ Παραχωρήσεις ΜΑΕ περιλαμβάνει τις συμμετοχές του ομίλου στις εταιρείες Κεδρηνός Λόφος ΑΕ (που έχει αναλάβει το έργο της αναβάθμισης της εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης, το γνωστό ως έργο Flyover) και Κεδρηνός Λόφος Λειτουργία ΑΕ (η λειτουργία του προαναφερόμενου έργου). Παράλληλα, οι δύο θυγατρικές θα ενισχυθούν με κεφάλαια ύψους 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 300 εκατ. ευρώ σε κατατεθειμένο μετοχικό κεφάλαιο και 700 εκατ. ευρώ σε εγγυητικές πάσης φύσεως.

Σημειώνεται ότι στο τέλος του 2022 το συμβασιοποιημένο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ανέρχονταν σε 1,663 δισ. ευρώ, έχοντας καταγράψει αύξηση κατά 120% σε σχέση με το 2021, ενώ η τάση διατηρείται ισχυρή και το 2023 καθώς ο όμιλος υπέγραψε νέες συμβάσεις έργων όπως το οδικό έργο Παράκαμψης Χαλκίδας (άνω των 200 εκατ. ευρώ) και συνολικά αναμένει τη συμβασιοποίηση έργων, διπλασιάζοντας σχεδόν το ανεκτέλεστο στα 3 δισ. ευρώ.

Στο τέλος του 2022, ο τομέας κατασκευής (ή αλλιώς βιώσιμης ανάπτυξης) αντιπροσώπευε μόλις το 7% του ενοποιημένου κύκλου εργασιών του ομίλου, ωστόσο υπεραπέδωσε όσον αφορά στην κερδοφορία του.

Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών του Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης το 2022 διαμορφώθηκε σε 425 εκατ. ευρώ, ενώ τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) ήταν 91 εκατ. ευρώ έναντι 33 εκατ. ευρώ το 2021, σημειώνοντας αύξηση κατά 171%.

Η διασπορά του ανεκτέλεστου

Σημειώνεται ότι μόνον το 40% του ανεκτέλεστου του ομίλου σχετίζεται με την Ελλάδα, ενώ ως αμέσως επόμενη μεγάλη αγορά φιγουράρει η Βρετανία, με μερίδιο 28% επί του ανεκτέλεστου του ομίλου.

Στο δε κατασκευαστικό αντικείμενο, υπερέχουν τα ενεργειακά και περιβαλλοντικά έργα, ως τομέας εξειδίκευσης του ομίλου μέσω της ΜΕΤΚΑ, αλλά το χαρτοφυλάκιο εμπλουτίζεται διαρκώς με έργα κάθε τύπου (σιδηροδρομικά, οδοφωτισμός, οδικά και πλέον κτιριακά).

Ειδικότερα, μέσα στο 2022 ήρθε σε συμφωνία για την εκτέλεση μιας σειράς σημαντικών συμβάσεων. Συγκεκριμένα, στη Βρετανία ήρθε σε συμφωνία για τη «Μελέτη, Προμήθεια & Κατασκευή» τριών σταθμών παραγωγής ενέργειας ανοιχτού κύκλου (OCGT) και την «Προμήθεια και εγκατάσταση Σύγχρονου Πυκνωτή».

Στην Πολωνία, ως μέλος κοινοπραξίας ανέλαβε την κατασκευή μιας μονάδας 560 MW συνδυασμένου κύκλου, το οποίο αποτελεί και το πρώτο έργο της Εταιρείας σε αυτή την αγορά. Στην Ιρλανδία, η GE και η MYTILINEOS ανέλαβαν την κατασκευή νέας μονάδας 200 MW για τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού της χώρας. Στην Ελλάδα, υπεγράφησαν τέσσερις συμβάσεις με τον ΔΕΔΔΗΕ, για την Κατασκευή και συντήρηση έργων δικτύων διανομής, ενώ και με τον ΑΔΜΗΕ υπεγράφη σύμβαση για την κατασκευή Γραμμής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας 400 kV για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας.

Επίσης, έχει αναλάβει τον οδοφωτισμό των Δήμων Αθηναίων και Κορινθίων, το έργο ηλεκτροκίνησης Κιάτο - Ρίο και την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της «Νέας Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης» (Flyover) ως μέλος κοινοπραξίας με την Άβαξ, ενώ έχει αναλάβει και την κατασκευή του μεγαλύτερου data center στην Ελλάδα για την Digital Realty.

Η στόχευση

Ο όμιλος δια στόματος Ευάγγελου Mυτιληναίου, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου έχει προσδιορίσει -μόνο για την Ελλάδα- πως δημιουργείται μια νέα «πίτα» έργων ύψους 20 δισ. ευρώ, από την οποία οι νέες θυγατρικές διεκδικούν σημαντικό μερίδιο, δεδομένης και της οικονομικής ευρωστίας του ομίλου.

Σε ό,τι αφορά τη διεκδίκηση νέων έργων, ο όμιλος έδωσε το παρών σε πάσης φύσεως έργα, από το νέο Γήπεδο του Παναθηναϊκού, όπου αναμένεται η ανακήρυξή του σε προσωρινό ανάδοχο (σε κοινοπραξία με ΤΕΡΝΑ- Άκτωρ) έως έργα ΣΔΙΤ (π.χ. για το κτιριακό του υπ. Δικαιοσύνης). Οι νέες μεγάλες διεκδικήσεις ωστόσο αφορούν στο τμήμα Παραχώρησης του ΒΟΑΚ, όπου ο όμιλος κατέθεσε δεσμευτική οικονομική προσφορά σε κοινοπραξία με την Άκτωρ Παραχωρήσεις, αλλά και το «ραντεβού» του Ιουλίου για τη νέα σύμβαση Παραχώρησης για την υφιστάμενη Αττική Οδό (σε κοινοπραξία με τη γαλλική Vinci).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v