Σημαντική αύξηση εσόδων και κερδοφορίας παρουσίασε το 2024 η Ολυμπία Οδός, η κοινοπρακτική εταιρεία που ελέγχει την Παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα - Πάτρα, και που μέσα στο 2025 θα ενισχυθεί με επιπλέον 75 χλμ. οδικού άξονα, ήτοι του τμήματος από την Πάτρα έως τον Πύργο.
Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών κατά τη χρήση του 2024 ανήλθε σε 267,5 εκατ. ευρώ (από 199,4 εκατ. ευρώ το 2023). Ποσό 131,8 εκατ. ευρώ (έναντι 117,4 εκατ. ευρώ το 2023) αφορά έσοδα από την εκμετάλλευση των διοδίων ενώ ποσό 133,5 εκατ. ευρώ (έναντι 80 εκατ. ευρώ το 2023) αφορά έσοδο από την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου.
Τα έσοδα από παρεπόμενες ασχολίες (μισθώματα και λοιπά) ανήλθαν σε ποσό 2,258 εκατ. ευρώ (1,974 εκατ. ευρώ το 2023). Μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2024, το Δημόσιο είχε καταβάλει στο έργο 169 εκατ. ευρώ της χρηματοδοτικής συμβολής εκ του συνόλου των 216,63 εκατ. ευρώ για το τμήμα Πάτρα - Πύργος.
Τα μικτά αποτελέσματα εκμετάλλευσης ανήλθαν κατά τη χρήση του 2024 σε κέρδη 64 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) για το 2024 ανήλθαν σε 82,7 εκατ. ευρώ από 67,4 εκατ. ευρώ περίπου το 2023.
Τα χρηματοοικονομικά έξοδα της χρήσης ανέρχονται σε 43,3 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν εκτός από τόκους δανείων, προμήθειες τραπεζών και λοιπά χρηματοοικονομικά έξοδα. Τα χρηματοοικονομικά έσοδα της επιχείρησης ανέρχονται σε 15,8 εκατ. ευρώ (από 11 εκατ. ευρώ το 2023) και προέρχονται κυρίως από τις συμβάσεις ανταλλαγής επιτοκίου (Interest rate swaps) που έχει συνάψει η εταιρεία προκειμένου να διαχειριστεί τον κίνδυνο μεταβολής των επιτοκίων.
Το σύνολο των δανείων στις 31.12.2024 ανήλθε στα 687,2 εκατ. ευρώ και αφορούν την κάλυψη των αναγκών του έργου, την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου. Τέλος, το συνολικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων κατά τη χρήση του 2024 διαμορφώθηκε στα 33,3 εκατ. ευρώ έναντι 14,1 εκατ. ευρώ το 2023.
Υπενθυμίζεται πως στο τέλος του 2024 σημειώθηκε και μετοχική αλλαγή στο κοινοπρακτικό σχήμα με την πώληση του ποσοστού 17% που κατείχε η Hochtief και την αλλαγή της συμμετοχής των υπόλοιπων μελών με τη Vinci να ελέγχει το 36,024%, την Άκτωρ Παραχωρήσεις (σύντομα Aktor Παραχωρήσεις) το 20,482%, την AVAX Παραχωρήσεις το 23,012% και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το 20,482%
Η αποζημίωση και η πορεία του έργου
Σημειώνεται πως στις αρχές Απριλίου του 2025 υπογράφηκε η συμφωνία για τη νωρίτερη ολοκλήρωση του τμήματος Πάτρα-Πύργος και την αποκατάσταση των γεγονότων καθυστέρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ολυμπίας Οδού Α.Ε. με την καταβολή αποζημιώσεων για την κατασκευαστική κοινοπραξία ποσού 98 εκατ. ευρώ και για την Ολυμπία Οδός ΑΕ 10,9 εκατ. ευρώ.
Στις 20.05.2025 εγκρίθηκε από τις Δανείστριες Τράπεζες το επικαιροποιημένο Χρηματοοικονομικό Μοντέλο (Δεκέμβριος 2024) στο οποίο προβλέπονται οι ταμειακές εισροές και εκροές ως το πέρας της περιόδου παραχώρησης, δηλαδή έως το 2038.
Σημειώνεται πως το νέο τμήμα Πάτρα - Πύργος αναμένεται να παραδοθεί τμηματικά μέσα στο 2025 (το πρώτο τμήμα τον Ιούλιο και το δεύτερο το Νοέμβριο)
Ειδικότερα, για το Πάτρα - Πύργος έχουν επιδικαστεί μέσω διαιτησίας ποσά που συνδέονται με την ανακοστολόγηση του έργου (αύξηση των υλικών κατασκευής, ενεργειακού κόστους, εργατικών κ.ά). Μέρος της αποζημίωσης καλύπτει επίσης απώλειες εσόδων από διόδια λόγω της μετάθεσης των συμβατικών προθεσμιών του έργου από τις 18 Ιουλίου στις 30 Νοεμβρίου για το Μιντιλόγλι κάτω Αχαγιά και από τις 18 Μαρτίου στις 31 Ιουλίου για το Κάτω Αχαγιά-Πύργος. Επιπλέον περιλαμβάνουν και πριμ επιτάχυνσης καθώς η συνολική πρόβλεψη ήταν για παράδοση Οκτώβριο 2025 και Φεβρουάριο 2026.
Το έργο σήμερα έχει ξεπεράσει σε πρόοδο το 75% και υλοποιείται μέσα από τρεις εργολαβίες, με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να κατασκευάζει το τμήμα από τη Γαστούνη ως τον Πύργο το τμήμα Καράικα-Γαστούνη που κατασκευάζει η ΑKTOR και το τμήμα Μιντιλόγλι Καράικα που κατασκευάζει η ΑΒΑΞ που προσεγγίζει το 65%.