Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Τρεις τροπολογίες για τη λειτουργία της ΕΥΠ και τον ρόλο της ΑΔΑΕ

Ζητά επαναφορά της ΕΥΠ στην εποπτεία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και αποκατάσταση του ρόλου της Αρχής Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών.

ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Τρεις τροπολογίες για τη λειτουργία της ΕΥΠ και τον ρόλο της ΑΔΑΕ

Με τρεις ξεχωριστές τροπολογίες, το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής ζητά την αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας της ΕΥΠ και την αποκατάσταση του ρόλου της ΑΔΑΕ. Βάσει αυτών:

  • Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών μεταφέρεται ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων και προσωπικού στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη.
  • Αποκαθίσταται ο ρόλος της Α.Δ.Α.Ε. ως προς την άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφαλείας, επεκτείνοντας στις περιπτώσεις αυτές τη δυνατότητα γνωστοποίησης της επιβολής του μέτρου αυτού στους θιγομένους. Επαναφέρεται συνεπώς το προηγούμενο καθεστώς, το οποίο ίσχυε αδιαλείπτως από το 1994 έως το 2021, όταν η Α.Δ.Α.Ε. αποψιλώθηκε από την αρμοδιότητά της αυτή, οδηγώντας την υπό τον Πρωθυπουργό Ε.Υ.Π. σε ένα καθεστώς «πανοπτικής» ασυδοσίας.
  • Η διάταξη που επιβάλλει την άρση του απορρήτου, να περιέχει τα ακόλουθα στοιχεία: α) το όργανο που διατάσσει την άρση, β) τη δημόσια αρχή ή τον εισαγγελέα ή τον ανακριτή που ζητούν την επιβολή της άρσης, γ) τον σκοπό της επιβολής της άρσης, δ) τα μέσα ανταπόκρισης ή επικοινωνίας στα οποία επιβάλλεται η άρση, ε) την εδαφική έκταση εφαρμογής και τη χρονική διάρκεια της άρσης, στ) την ημερομηνία έκδοσης της διάταξης, ζ) το όνομα του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαμβάνεται το μέτρο της άρσης και τη διεύθυνση διαμονής τους, εφόσον είναι γνωστή, η) την αιτιολογία επιβολής της άρσης. Ακολουθούν οι τρεις (3) τροπολογίες:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ 1

Η προτεινόμενη ρύθμιση επαναφέρει το προηγούμενο καθεστώς υπαγωγής της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη. Έτσι, αφενός μεν αποκαθίσταται το κύρος της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, καθώς αποκόπτεται η σχέση της με τον στενό πυρήνα του επιτελικού κράτους και αφετέρου καθίσταται πολύ πιο συγκεκριμένη η υπουργική ευθύνη, μετά και την καταχρηστική επίκληση της ανάληψης της «αντικειμενικής ευθύνης» από μετακλητούς υπαλλήλους του Πρωθυπουργικού Γραφείου. Με τον τρόπο αυτό, επαναφέρεται η σχέση πολιτικής λογοδοσίας που οφείλεται εκ του Συντάγματος και ο θεσμός του Πρωθυπουργού επανακάμπτει στην άσκηση των κατά το Σύνταγμα συντονιστικών της κυβερνήσεως αρμοδιοτήτων.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ 2

Θέμα: Στοιχεία που περιέχει η διάταξη άρσης απορρήτου

Αιτιολογική έκθεση:

Λαμβανομένης υπόψιν της δημιουργηθείσας κατάστασης αναφορικά με τη σωρεία άρσεων απορρήτου από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και την πλήρη έλλειψη διαφάνειας στον τρόπο λήψης αποφάσεων για τις ενέργειες αυτές, καθίσταται αναγκαία η αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών και η ενίσχυση του ρόλου της εισαγγελικής αρχής και της Α.Δ.Α.Ε. ως ανεξάρτητης αρχής. Η προτεινόμενη ρύθμιση λειτουργεί στην κατεύθυνση της επαναφοράς στο καθεστώς προ των αλλαγών που έλαβαν χώρα κατά την παρούσα βουλευτική περίοδο, οι οποίες δημιούργησαν ένα κλίμα αδιαφάνειας και πλήρους απίσχνασης των κατά το Σύνταγμα προβλεπόμενων εγγυήσεων για την άρση του απορρήτου.

Το άρθρο 19 Παρ. 1 εδ. β του Συντάγματος ορίζει πως «Nόμος ορίζει τις εγγυήσεις υπό τις οποίες η δικαστική αρχή δεν δεσμεύεται από το απόρρητο για λόγους εθνικής ασφάλειας ή για διακρίβωση ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων». Συνεπώς, με την προτεινόμενη ρύθμιση, θεμελιώνεται ο όχι μόνο κατ’ όνομα αλλά και εν τοις πράγμασι αποφασιστικός ρόλος της εισαγγελικής αρχής ως κατά το Σύνταγμα αρμόδιας στη διαδικασία της άρσης του απορρήτου, με την αναφορά του ονόματος του προσώπου ή των προσώπων κατά των οποίων λαμβάνει χώρα το μέτρο της άρσης του απορρήτου καθώς και της αιτιολογίας της άρσης του απορρήτου αδιακρίτως στις περιπτώσεις της διακρίβωσης εγκλημάτων και της εθνικής ασφαλείας.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ 3

Θέμα: Τροποποίηση της παρ. 9 του άρθρου 5 του ν. 2225/1994 για την Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών

Αιτιολογική έκθεση

Λαμβανομένης υπόψιν της δημιουργηθείσας κατάστασης αναφορικά με τη σωρεία άρσεων απορρήτου από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και την πλήρη έλλειψη διαφάνειας στον τρόπο λήψης αποφάσεων για τις ενέργειες αυτές, καθίσταται αναγκαία η αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών και η ενίσχυση του ρόλου της εισαγγελικής αρχής και της Α.Δ.Α.Ε. ως ανεξάρτητης αρχής. Η προτεινόμενη ρύθμιση λειτουργεί στην κατεύθυνση της επαναφοράς στο καθεστώς προ των αλλαγών που έλαβαν χώρα κατά την παρούσα βουλευτική περίοδο, οι οποίες δημιούργησαν ένα κλίμα αδιαφάνειας και πλήρους απίσχνασης των κατά το Σύνταγμα προβλεπόμενων εγγυήσεων για την άρση του απορρήτου.

Η προτεινόμενη ρύθμιση αποκαθιστά τον ρόλο της Α.Δ.Α.Ε. ως προς την άρση του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφαλείας, επεκτείνοντας στις περιπτώσεις αυτές τη δυνατότητα γνωστοποίησης της επιβολής του μέτρου αυτού στους θιγομένους. Επαναφέρεται συνεπώς το προηγούμενο καθεστώς, το οποίο ίσχυε αδιαλείπτως από το 1994 έως το 2021, όταν η Α.Δ.Α.Ε. αποψιλώθηκε από την αρμοδιότητά της αυτή, οδηγώντας την υπό τον Πρωθυπουργό Ε.Υ.Π. σε ένα καθεστώς «πανοπτικής» ασυδοσίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v