Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τέμπη: Υπαινιγμός Καστανίδη (και) για ποινικές ευθύνες

Ενταση στην πρώτη εμφάνιση του Κ. Καραμανλή μετά την παραίτησή του. Δύο κούτες έγγραφα από τον Χ. Σπίρτζη για την επίμαχη σύμβαση. Επίμονη απάντηση της κυβέρνησης: υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας και λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα.

Τέμπη: Υπαινιγμός Καστανίδη (και) για ποινικές ευθύνες

Στον ισχυρισμό περί «ανθρώπινου λάθους» και πλήρους λειτουργίας της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα επέστρεψε η κυβέρνηση, τρεις εβδομάδες μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία.

Σε αυτή τη γραμμή συνέτειναν η ακρόαση του τέως υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή και η παρέμβαση του εκτελούντος χρέη υπουργού Μεταφορών Γιώργου Γεραπετρίτη στη χθεσινή, οκτάωρη, συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών-Διαφάνειας της Βουλής.

Και οι δύο αναφέρθηκαν στα λάθη του σταθμάρχη τη μοιραία νύχτα και των συναδέλφων του (έφυγαν νωρίτερα), ενώ παρέθεσαν τεχνικές λεπτομέρειες των συμβάσεων. «Υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας, δυστυχώς εκείνο το βράδυ δεν τηρήθηκαν», είπαν.

Επέμειναν δε, στη χρήση του όρου «τηλεδιοίκηση» παρά τις επίμονες επισημάνσεις της αντιπολίτευσης πως τηλεδιοίκηση σημαίνει διοίκηση από απόσταση: «Αυτό που υπάρχει στον σταθμό της Λάρισας είναι ένας πίνακας ελέγχου που ‘βλέπει’ το τρένο πέντε χιλιόμετρα βορείως και τρία νοτίως. Τηλεδιοίκηση είναι αυτό;», ρώτησε επιμόνως ο Νίκος Παππάς (ΣΥΡΙΖΑ) για να πάρει, πάλι, καταφατική απάντηση.  

Τα φώτα έπεσαν στον κ. Καραμανλή, αφού ήταν η πρώτη δημόσια εμφάνιση μετά την τραγωδία. Πέραν της επιμονής στους δύο παραπάνω ισχυρισμούς, παρέμεινε στο επιχείρημα ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε ένα λειτουργικό 18% της επίμαχης σύμβασης 717 (για το σύστημα τηλεδιοίκησης), το οποίο ο ίδιος (ως υπουργός Μεταφορών) έφτασε στο 70%. 

Υπαινιγμός Καστανίδη και αμηχανία Καραμανλή

Αίσθηση προκάλεσε ωστόσο η άρνησή του να απαντήσει στο ερώτημα που του είχε θέσει νωρίτερα ο Χάρης Καστανίδης (ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ) για το εάν ενήργησε και πώς στην «προφητική» παρέμβαση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας πριν από ενάμιση χρόνο. «Κλείνω την ομιλία μου εδώ, δεν θα κάνω διάλογο», απάντησε, όταν ο κ. Καστανίδης του ζήτησε να απαντήσει.

Λίγο αργότερα, ο βουλευτής προέβη σε δήλωση αφήνοντας σαφή υπαινιγμό για αναζήτηση (και) ποινικών ευθυνών:

«- Στις 4 Οκτωβρίου του 2021 εισάγεται με εμπιστευτικό πρωτόκολλο στο Γραφείο του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών έγγραφο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, μετά από έλεγχο που διενήργησε σε σχέση με τη Σύμβαση 717, δηλαδή θέματα ασφαλείας των σιδηροδρομικών υποδομών.

- Στο έγγραφο αυτό η Εθνική Αρχή Διαφάνειας γνωρίζει στον υπουργό Μεταφορών τεράστιες ευθύνες υπηρεσιακών παραγόντων για την πρόοδο των εργασιών ασφαλείας στους σιδηροδρόμους και ζητά εντός διμήνου να του γνωρίσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών αν θα ασκηθούν πειθαρχικές διώξεις, τις οποίες ζητάει η Εθνική Αρχή Διαφάνειας και κοινοποιεί το σχετικό πόρισμα και στην οικονομική εισαγγελία για να ασκηθούν ποινικές διώξεις.

- Είναι προφανές ότι ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών βρίσκεται ενώπιον δραματικής πληροφόρησης και πρέπει να ενεργήσει. Αντ’ αυτού περνούν έτσι οι μήνες και σήμερα, όταν ερωτάται τι απέγιναν οι ποινικές και πειθαρχικές ευθύνες, απαντά: «Δεν γνώριζα το θέμα και ζήτησα να ενημερωθώ τόσο από την εισαγγελία όσο και από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Αντιλαμβάνεστε περί τίνος πρόκειται;», ρώτησε, αφήνοντας το υπονοούμενο για τυχόν ποινικές ευθύνες.

Όπως προκύπτει, η απάντηση του κ. Καραμανλή εκκρεμεί, ενώ η αντιπολίτευση θα του ασκεί καθημερινή πίεση. 

Ως «αμήχανη» αποτιμήθηκε η απάντηση που έδωσε για το γεγονός ότι ο υιός του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου εργαζόταν στο υπουργικό γραφείο του ως νομικός. Αφού μίλησε για επίθεση του ΣΥΡΙΖΑ και του προέδρου του στον κ. Ντογιάκο (σ.σ. ο Αλέξης Τσίπρας μίλησε δημοσίως για σύγκρουση συμφερόντων), απάντησε για την επαγγελματική του σχέση με τον υιό του: «Τον γνώριζα από παλιά ως δικηγόρο και εκτίμησα τις ικανότητές του. Όταν ήρθε ως μετακλητός στο γραφείο μου, ο πατέρας του δεν ήταν εισαγγελέας του Αρείου Πάγου».

Δεν απάντησε όμως στις παρεμβάσεις βουλευτών γιατί παρέμεινε υπουργικός συνεργάτης, μετά την προαγωγή του κ. Ντογιάκου.

Δύο κούτες έγγραφα από τον Χ. Σπίρτζη

Ο Χρήστος Σπίρτζης, ως υπουργός Μεταφορών επί ΣΥΡΙΖΑ… εξόντωσε την Επιτροπή με μία παρέμβαση που ξεπέρασε τη μία ώρα, στη διάρκεια της οποίας κατέθεσε δύο κούτες έγγραφα προκειμένου να στοιχειοθετήσει την κάθε θέση που παρέθεσε. («Θα τα φτιάξουμε σε δύο τόμους και θα σας τα δώσουμε», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Επιτροπής Θανάσης Μπούρας, όταν βουλευτές ζήτησαν να τα παραλάβουν προς μελέτη). 

Ως προς την ουσία, εξήγησε για ποιο λόγο η δική του κυβέρνηση παρέλαβε την επίμαχη σύμβαση 717, του 2014, η οποία δεν ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί εξαιτίας κενών και πλημμελειών που είχε. Όπως ανέφερε, για παράδειγμα, η σύμβαση προέβλεπε υλικά που είχαν σταματήσει να παράγονται ή ηλεκτρονικά συστήματα που είχαν πλέον πρόβλημα συμβατότητας. 

«Αν η ΕΡΓΟΣΕ τελείωνε τη σύμβαση 717 χωρίς να προχωρήσει σε συμπληρωματική, θα είχαμε έργο μη λειτουργικό, η χώρα θα έχανε τα λεφτά, θα άνοιγαν νέοι διαγωνισμοί που δεν θα υλοποιούνταν και θα συνεχίζαμε να μην έχουμε συστήματα ασφαλείας», είπε. Και επέμεινε (συνοδεία δεκάδων εγγράφων) ότι τον Ιούλιο του 2019 παραδόθηκε στη νέα κυβέρνηση της ΝΔ το 72% του έργου και η συμπληρωματιή σύμβαση, η οποία είχε περάσει από όλα τα ελεγκτικά στάδια με πρωτόκολλα αφανών εργασιών και χρόνο υλοποίησης τους 14 μήνες. 

«Το έργο δεν σταμάτησε στο διάστημα 2017-2019», απάντησε στους κυρίους Γεραπετρίτη και Καραμανλή, παραθέτοντας στοιχεία για τις τμηματικές υλοποιήσεις ανά χρονιά.

Αναφερόμενος στα εξώδικα που είχαν στείλει οι εργαζόμενοι στο υπουργείο Μεταφορών, προειδοποιώντας για κίνδυνο δυστυχήματος λόγω προβλημάτων στην ασφάλεια, τόσο ο κ. Σπίρτζης όσο και ο κ. Παππάς ρώτησαν τον κ. Καραμανλή εάν είχε ενημερώσει σχετικά τον πρωθυπουργό. 

Επιπλέον, ο κ. Σπίρτζης υπενθύμισε ότι, ως υπουργός Μεταφορών, διέκοψε τη λειτουργία του ΤΡΑΜ όταν οι εκεί εργαζόμενοι είχαν αναφέρει έλλειψη μελέτης για τον εγκιβωτισμό.

Σημειώνεται ότι κανένας βουλευτής της αντιπολίτευσης δεν υιοθέτησε την εκδοχή του ανθρώπινου λάθους, γεγονός που παραπέμπει σε επιλογή οξείας πολιτικής αντιπαράθεσης. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v