Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ετοιμο το 2031 το καλώδιο Gregy: Θα το «γεμίζουν» 7 δισ. ευρώ πράσινα αιγυπτιακά projects

Η δέσμευση Αλ Σίσι για αδειοδότηση -εξπρές των έργων ΑΠΕ εντός… 72 ωρών. Στα σκαριά συμφωνίες με μεγάλες ευρωπαϊκές βιομηχανίες για τη πώληση της αιγυπτιακής ενέργειας. Πώς «κουμπώνει» το έργο με τη διασύνδεση Ελλάδας-Γερμανίας.

Ετοιμο το 2031 το καλώδιο Gregy: Θα το «γεμίζουν» 7 δισ. ευρώ πράσινα αιγυπτιακά projects

Εντείνονται οι διεργασίες για την ηλεκτρική διασύνδεση Gregy των 954 χλμ που μετά και την απόφαση της κυβέρνησης της Αιγύπτου τον Οκτώβριο να μπει μετοχικά στο project, το καλώδιο επιταχύνεται με στόχο να είναι έτοιμο ακόμη και πριν το 2031.

Η επιτάχυνση των διαδικασιών αφορά και τα έργα ΑΠΕ επί αιγυπτιακού εδάφους, που επιδιώκεται να φτάσουν τα 7 δισ. ευρώ και το 50% εξ αυτών να είναι έτοιμα με την έναρξη του λειτουργίας του.

Η προ μηνών απόφαση της κυβέρνησης Αλ Σίσι για μετοχική συμμετοχή στο έργο, μέσω του αιγυπτιακού «ΑΔΜΗΕ» άνοιξε το δρόμο και για την εξεύρεση των έργων που θα παράγουν πράσινη ενέργεια στις αχανείς εκτάσεις της βορειοαφρικανικής χώρας, εκ των οποίων το 75% θα προέρχεται από αιολικά πάρκα, όπως είχε γράψει το Euro2day.gr.

Σε αυτή τη φάση βρίσκεται το έργο, της αναζήτησης μεγάλων επίπεδων εκτάσεων υψηλού αιολικού δυναμικού, όπως στη περιοχή του Σουέζ, με ταχύτητες ανέμου 9, 10 και 11 μέτρα το δευτερόλεπτο, όπως ανέφερε χθες στο ετήσιο συνέδριο «Ενέργεια & Ανάπτυξη» του ΙΕΝΕ, ο Διευθύνων Σύμβουλος Renewables and Energy Storage Copelouzos Group, Γιάννης Καρύδας.

Σύμφωνα μάλιστα με τις πληροφορίες, η κυβέρνηση Αλ Σίσι έχει δεσμευτεί για αδειοδοτήσεις - εξπρές, που δεν θα παίρνουν πάνω από... 72 ώρες.

Ταυτόχρονα, πλησιάζει και η ανακήρυξη των αναδόχων για τις κρίσιμες «μελέτες γραφείου» που θα οριστικοποιήσουν τη βέλτιστη όδευση του υποθαλάσσιου καλωδίου μήκους 953 χλμ και των σημείων προσαιγειάλωσης στις δύο χώρες.

Τα green base load και οι νέοι επενδυτές

Τα αιγυπτιακά έργα ΑΠΕ θα παράγουν πράσινα φορτία βάσης (green base load) με τελική κατάληξη χώρες της ΕΕ και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για σύναψη διμερών συμβολαίων PPA με ευρωπαϊκές βιομηχανίες. Στα επόμενα βήματα περιλαμβάνεται και η σύσταση ενός οχήματος ειδικού σκοπού SPV, όπου θα μπουν μετοχικά και άλλοι επενδυτές.

Η αρχική κατανομή των προς ανάπτυξη έργων στην Αίγυπτο για τους σκοπούς του Gregy, συνολικής ισχύος 9,5 GW, ήταν συντριπτικά υπέρ των φωτοβολταϊκών, το κόστος παραγωγής των οποίων στη βορειοαφρικανική χώρα έχει πέσει σε απίστευτα χαμηλά επίπεδα (ακόμη και στα 2-2,5 σεντς/ KWh) και λιγότερο υπέρ των αιολικών, το capacity factor των οποίων είναι επίσης από τα καλύτερα στον κόσμο.

Τελικά, έπειτα και από απαίτηση της ελληνικής κυβέρνησης συμφωνήθηκε η μερίδα του λέοντος από τα έργα ΑΠΕ συνολικής ισχύος 9,5 GW που θα αναπτυχθούν επί αιγυπτιακού εδάφους να είναι αιολικά.

Επί των 3,5 GW δηλαδή της πράσινης ενέργειας που προβλέπεται να εξάγει η Αίγυπτος προς την Ελλάδα και από εκεί σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς, η αναλογία στο μείγμα θα είναι 75% αιολικά και μόνο 25% φωτοβολταϊκά.

Ακριβώς επειδή το ζητούμενο είναι η κάλυψη τα βράδια των αναγκών της περιοχής της ΝΑ Ευρώπης, όπου και θα εξάγεται η φθηνή αιγυπτιακή ενέργεια, το πλεονέκτημα σε όποιον διαθέτει τις ώρες εκείνες μεγάλες φθηνές ποσότητες από αιολικά είναι προφανές.

Τα βήματα στη διασύνδεση Ελλάδας - Γερμανίας

Εννοείται ότι το Gregy έχει αξία στον βαθμό που βρεθεί τρόπος να ξεπεραστούν τα προβλήματα με τις φτωχές διασυνδέσεις της ΝΑ Ευρτώπης και η αιγυπτιακή ενέργεια διοχετευθεί προς τα μεγάλα καταναλωτικά κέντρα του ευρωπαικού βορρά.

Εχουν την αξία τους επομένως εδώ, οι εξελίξεις σε ένα άλλο μέτωπο, αυτό της διασύνδεσης Ελλάδας- Γερμανίας, όπου βρίσκεται σε εξέλιξη προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας (pre-feasibility study) που «τρέχει» η Grant Thorton για λογαριασμό του ΑΔΜΗΕ.

Είναι η υποθαλάσσια διαδρομή από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής έως τη Σλοβενία και μετά, μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία, με κατάληξη τη Νότια Γερμανία, η οποία αναζητά λύσεις για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της. 

Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι το έργο θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να είναι βιώσιμο, όπως ανέφερε χθες στο συνέδριο του ΙΕΝΕ, ο Νικόλαος Φρυδάς, αντιπρόεδρος της Grant Thornton που «τρέχει» τη μελέτη για λογαριασμό του ΑΔΜΗΕ. Και εξήγησε ότι κατ’ ελάχιστον η μεταφορική δυναμικότητα του καλωδίου θα είναι 3 GW και το κόστος του 8 δισεκατομμύρια ευρώ, με πιθανότερο όμως το νούμερο να φτάσει τα 12 δισ. ευρώ λόγω επιλογής ακριβότερου εξοπλισμού, προκειμένου να μεγενθυθεί η αξιοπιστία και ασφάλεια της υποδομής.

Τέσσερα βασικά κριτήρια λαμβάνει υπόψιν της η μελέτη για το ελληνογερμανικό καλώδιο. Το πρώτο είναι η μείωση του λειτουργικού κόστους και της διακύμανσης των τιμών ενέργειας, με και χωρίς την διασύνδεση. Το δεύτερο αφορά το ποσοστό εξοικονόμησης CO2 από την υλοποίηση της διασύνδεσης, το τρίτο στοιχείο συνδέεται με το ποσοστό μείωσης των περικοπών λόγω του καλωδίου και το τελευταίο με την μείωση του κόστους ανακατανομής, ιδίως στη Γερμανία.

Σε κάθε πάντως περίπτωση δεν είναι ακόμη σαφές κατά πόσο όλα τα νούμερα επιβεβαιώνουν την βιωσιμότητα του project.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v