HSW: Κόντρα Διοίκησης - Βεντούρη με φόντο… τη ΝΕΛ

Οι κατηγορίες της ”οργανωμένης μειοψηφίας” ενάντια στη διοίκηση της Hellenic Seaways και το παρασκήνιο για το πραγματικό πεδίο της αντιπαράθεσης μεταξύ των δύο πλευρών. Tα συμφέροντα του Απ. Βεντούρη στο δίπτυχο ΝΕΛ και C-Link και η προϋπάρχουσα διαμάχη του Κ. Αγαπητού με την HSW.

HSW: Κόντρα Διοίκησης - Βεντούρη με φόντο… τη ΝΕΛ
του Στέφανου Κοτζαμάνη

Είναι δύσκολο να πιστέψει κάποιος ότι η κόντρα μεταξύ της διοίκησης της Hellenic Seaways και της οργανωμένης μειοψηφίας των κ. Απ. Βεντούρη - Κ. Αγαπητού έχει ως πραγματικό αίτιο τον τρόπο λογιστικής παρουσιάσης των αποτελεσμάτων της εταιρίας.

Βεβαίως, η συντριπτική πλειονότητα των μετόχων υπερψήφισε τον ισολογισμό του 2005. Ποιοι όμως ήταν οι δύο λογιστικοί χειρισμοί που αμφισβητήθηκαν;

• Ο πρώτος αφορά στο γεγονός ότι οι ζημίες από τις πωλήσεις παλαιών πλοίων δεν εμφανίστηκαν στη μητρική εταιρία αλλά στις θυγατρικές της. Το γεγονός όμως αυτό δεν μεταβάλλει καθόλου τις λογιστικές επιδόσεις σε ενοποιημένο επίπεδο, οι οποίες ήταν και αυτές κερδοφόρες (λίγο άνω των 2 εκατ. ευρώ έναντι περυσινής ζημίας 7 εκατ. ευρώ).

• Ο δεύτερος αναφέρεται στις υπεραξίες που ενεγράφησαν από την αποτίμηση των πλοίων σε ”τρέχουσες τιμές”, οι οποίες επηρεάσαν τα αποτελέσματα του 2005.

Ωστόσο, τα αποτελέσματα του προηγούμενου έτους επηρεάστηκαν -περίπου ισόποσα- αρνητικά και από κινήσεις της διοίκησης, οι οποίες καμιά σχέση δεν είχαν με το 2005, αλλά με την τακτοποίηση ”αμαρτιών του παρελθόντος”.

Συγκεκριμένα, η Hellenic Seaways είχε αποκτήσει κατά το παρελθόν με σχετικά υψηλά τιμήματα τα πλοία χωρίς στο ενδιάμεσο διάστημα να έχει προχωρήσει στις απαιτούμενες απομειώσεις. Ως αποτέλεσμα, η ρευστοποίησή τους οδήγησε σε ζημίες.

Επίσης, δημιουργήθηκαν σημαντικά αυξημένες προβλέψεις για έκτακτες ζημίες κατά 5 περίπου εκατ. ευρώ (κυρίως δικαστικές εκκρεμότητες της περιόδου 2000-2001).

Ακόμη όμως κι αν αποδειχθεί ότι η πλευρά της συγκεκριμένης μειοψηφίας έχει δίκιο, το μόνο που άλλαξε στην Hellenic Seaways είναι η ενίσχυση της καθαρής της θέσης στα λογιστικά της βιβλία, καθώς και η μείωση του συσσωρευμένου υπόλοιπων ζημιών, με αποτέλεσμα να μπορεί να επιτραπεί εκ του νόμου στη Hellas Seaways να διανείμει μέρισμα νωρίτερα.



Η πραγματική περιουσία των κ. Βεντούρη και Αγαπητού (και φυσικά των υπόλοιπων μετόχων) δεν βλάφθηκε από τους συγκεκριμένους λογιστικούς χειρισμούς!

-Τα πραγματικά αίτια

Τα πραγματικά αίτια της σύγκρουσης, λοιπόν, ενδεχομένως να πρέπει να αναζητηθούν εκτός λογιστικών χειρισμών.

Kαι πιθανόν σχετίζονται με άλλα γεγονότα, τα οποία αφορούν στις εταιρίες στις οποίες βρίσκονται τα βασικά συμφέροντα του κ. Απ. Βεντούρη, δηλαδή τη ΝΕΛ, με την οποία άλλωστε επιδιώκει να συγχωνεύσει και την C-Link, η οποία ανήκει στον ίδιο.

Ανάμεσα στα γεγονότα αυτά συμπεριλαμβάνονται τα παρακάτω:

• Η δρομολόγηση ταχύπλοου πλοίου από πλευράς Hellenic Seaways στη γραμμή Χίος - Μυτιλήνη από το Σεπτέμβριο του 2005, εκεί όπου δραστηριοποιείται και η Ναυτιλιακή Εταιρία Λέσβου, σημαντικότατος μέτοχος της οποίας είναι ο κ. Βεντούρης.

Το σύγχρονο πλοίο (ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ) της HSW κατέκτησε ήδη σημαντικό μερίδιο αγοράς, και μάλιστα φαίνεται να συνέβαλε και στην κατά 17% αύξηση της επιβατικής κίνησης από το λιμάνι του Πειραιά προς Χίο και Μυτιλήνη.

• Η επικείμενη δρομολόγηση ενός ακόμη νέου πλοίου –ΝΗΣΟΣ ΧΙΟΣ- το 2007 και η πιθανή παραγγελία ενός επιπλέον του χρόνου, τα οποία θα ”πλεύσουν” και αυτά στην εσωτερική αγορά, οξύνοντας δραστικά τον ανταγωνισμό.

Το ΝΗΣΟΣ ΧΙΟΣ θα αντικαταστήσει το ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ στο δρομολόγιο προς Χίο - Μυτιλήνη, ενώ το ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ θα κατευθυνθεί ενδεχομένως σε δρομολόγιο όπου επίσης έχει παρουσία η ΝΕΛ.

Πρόσθετος παράγοντας που προϋπήρχε, οι δικαστικές διενέξεις της Hellenic Seaways με τον κ. Κ. Αγαπητό, ο οποίος έσπευσε να συνταχθεί με τον κ. Βεντούρη στην ”κριτική” των αποτελεσμάτων της HSW.

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι στο χώρο της ακτοπλοϊας ”έχουν βγει τα μαχαίρια”, με τα επιχειρηματικά συμφέροντα να ”στριμώχνονται” για το ποια από αυτά θα λάβουν την καλύτερη θέση προκειμένου να κινηθούν σε μια ”ιδιαίτερη” αγορά.

Μια αγορά που μετά τις τελευταίες απελευθερώσεις καθίσταται ίσως περισσότερα ”υποσχόμενη”, πλην όμως δεν παύει να λειτουργεί με μεγάλες δανειακές επιβαρύνσεις και υψηλότατο κόστος καυσίμου.

Και αν σε ορισμένες εταιρίες το μέγεθος και οι πολυάριθμες γραμμές που εξυπηρετούν δημιουργούν προϋποθέσεις επιβίωσης και σχετικής ευημερίας, σε άλλες η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην επιβίωση και τον μαρασμό είναι εξαιρετικά λεπτή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v