Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Attica-Μινωικές: Δύο σενάρια για την επόμενη μέρα

Δύο σενάρια - για έναν όμως ρόλο - πυροδοτεί όσον αφορά στην επόμενη ημέρα της Ακτοπλοΐας η ανάδειξη της Attica Group στον με απόσταση μεγαλύτερο μέτοχο των Μινωικών Γραμμών. Με την κίνηση απόκτησης του 7,2% της κρητικής ακτοπλοϊκής εταιρίας από τη Mitica του κ. Τζιβέλη η Attica αναδεικνύεται σε περίπου απόλυτο ρυθμιστή των προσπαθειών αναδιάρθρωσης του κλάδου.

Attica-Μινωικές: Δύο σενάρια για την επόμενη μέρα
Δύο σενάρια, για έναν όμως ρόλο, πυροδοτεί όσον αφορά στην επόμενη ημέρα της Ακτοπλοΐας η ανάδειξη της Attica Group στον με απόσταση μεγαλύτερο μέτοχο των Μινωικών Γραμμών.

Με την κίνηση απόκτησης του 7,2% της κρητικής ακτοπλοϊκής εταιρίας από τη Mitica του κ. Τζιβέλη η Attica αναδεικνύεται σε περίπου απόλυτο ρυθμιστή των – εδώ και μήνες συζητούμενων - προσπαθειών αναδιάρθρωσης του κλάδου. Μένει να αποδειχθεί - σύμφωνα με στελέχη της αγοράς - αν θα περιοριστεί σε ρόλο καταλύτη ή θα συνεχίσει να δρα καταλυτικά.

Κατέχοντας πλέον το 22,25% των Μινωικών, το οποίο θα μπορούσε να φθάσει και στα επίπεδα του 27% με 28% σε δεύτερο χρόνο, η Attica αποκτά τον καίριο λόγο του μεγαλομετόχου στον βασικότερο ανταγωνιστή της στις γραμμές της Αδριατικής.

Ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος των Μινωικών κ. Γ. Σαλονίκης (μέσω της EFG Private) κατέχει περί το 5,5%, ενώ το ποσοστό του κ. Π. Λασκαρίδη υποχώρησε προ μερικών μηνών στο 4,5%. Οι υπόλοιποι μέτοχοι έχουν ποσοστό μικρότερο του 1%.

Ταυτόχρονα, η Attica έχει πλέον και βαρύνουσα άποψη στις εξελίξεις στη Hellenic Sea Ways, τον βασικότερο ανταγωνιστή της θυγατρικής της Blue Star στις γραμμές του Αιγαίου, καθώς αποτελεί τον μεγαλομέτοχο των Μινωικών Γραμμών που κατέχουν περί το 33,3% της HSW με τον κ. Π. Λασκαρίδη να συγκεντρώνει ένα ποσοστό της τάξης του 35% με 37%.

Η οικογένεια Παναγόπουλου με την κίνηση ενίσχυσης του ποσοστού της στις Μινωικές Γραμμές ”κλειδώνει” σχεδόν, σύμφωνα με τραπεζίτες, ότι οι εξελίξεις τόσο της λειτουργικής όσο και ενδεχόμενης μετοχικής αναδιάρθρωσης θα περάσουν από την ίδια. Ταυτόχρονα, εξασφαλίζει μέγεθος στις γραμμές Αιγαίου και Αδριατικής. Το ερώτημα είναι αν θα το χρησιμοποιήσει η ίδια παραμένοντας σε αυτόνομη πορεία ανάπτυξης ή για να θέλξει ενδιαφερόμενο αγοραστή.

Το μέγεθος και η αξία που προστίθενται στην Attica αποτελούν τη βάση και των δύο σεναρίων. Αυτό που αλλάζει είναι μόνο ο καπετάνιος.

Σχεδόν οκτώ μήνες τώρα αυτό που αναζητούν οι εμπλεκόμενες ακτοπλοϊκές εταιρίες καθώς και ξένες και εγχώριες τράπεζες είναι πώς θα προκύψει ένα ισχυρό σχήμα.

Η Attica είναι πολύ κοντά στο να το πετύχει, ιδιαίτερα αν το ποσοστό της στις Μινωικές Γραμμές σε δεύτερο χρόνο πλησιάσει στα επίπεδα του 27% με 28%. Ήδη η ίδια έχει κεφαλαιοποίηση 487,5 εκατ. ευρώ, η θυγατρική της Blue Star 352-353 εκατ. ευρώ και οι Μινωικές 376 εκατ. ευρώ των οποίων τα 83,5 εκατ. ευρώ αναλογούν βάσει ποσοστού στην Attica.

Το επόμενο διάστημα θα δείξει αν το χρηματιστηριακό μέγεθος που συγκεντρώνει η Attica υπό τη σκέπη της θα λειτουργήσει θελκτικά ή αποτρεπτικά για private equity που στο παρελθόν είχαν ενδιαφερθεί. Τότε η δυσκολία του εγχειρήματος και οι απαιτήσεις των μετόχων είχαν παγώσει τις επαφές.

Τώρα λειτουργικά το κουβάρι δείχνει να ξετυλίγεται καθώς η Attica μπορεί να δρομολογήσει ως βασικός μέτοχος των Μινωικών λύσεις άμβλυνσης του αιματηρού ανταγωνισμού σε γραμμές όπως της Αδριατικής, η δύσκολη δουλειά της συγκέντρωσης έχει σε σημαντικό βαθμό επιτευχθεί και το απαιτούμενο μέγεθος – πάνω από 1 δισ. ευρώ – για να υπάρξει ενδιαφέρον από πλευράς private equity υπάρχει.

Μένει να φανεί αν το μέγεθος ενισχύει και την αντίληψη των μετόχων ότι είναι πλέον εφικτό να επιτευχθούν και στην Ελλάδα τιμήματα αντίστοιχα πρόσφατων πωλήσεων στο εξωτερικό (13 με 15 φορές τα EBITDA).

Χρ. Κίτσιος

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v