Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το τρίγωνο της ακτοπλοΐας και ο ”άγνωστος Χ”

”Χρονιά των deals” to 2007, με το τελευταίο, μόλις χθες, να δημιουργεί ένα σχήμα που απλώνεται από τις Μινωικές και την HSW ως την ΑΝΕΚ. Ti περιλαμβάνει το deal, τo ζήτημα του ανταγωνισμού και ο ρόλος Γκριμάλντι.

Το τρίγωνο της ακτοπλοΐας και ο ”άγνωστος Χ”
του Γιώργου Παπανικολάου

Χρονιά των απανωτών deals θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το 2007 για την ελληνική ακτοπλοΐα, με το σκηνικό να αλλάζει όχι μια αλλά δύο, τρεις και τέσσερις φορές, αν λάβουμε υπ όψιν μας ότι προηγήθηκε η πώληση του ποσοστού της Attica στις Μινωικές στον όμιλο Λασκαρίδη, η είσοδος Γκριμάλντι στην ΑΝΕΚ και η πώληση της Attica Group στην MIG.

Το χθεσινό deal μεταξύ Λασκαρίδη-Βαρδινογιάννη, αλλάζει εκ νέου ριζικά το τοπίο, κι όλα δείχνουν ότι δεν αποκλείεται να υπάρξει και… επόμενος γύρος!

Τελευταία μέχρι στιγμής πράξη, σε ένα παιχνίδι που δημιουργεί ολοένα και μεγαλύτερα σχήματα, ήταν ακριβώς η απόκτηση του ελέγχου των Μινωικών ( και άρα της καταστατικής πλειοψηφίας της Hellenic Seaways, άμεσα και έμμεσα) από την εισηγμένη στην Kύπρο εταιρία Sea Star, στην οποία βασικό ρόλο έχουν τα συμφέροντα της οικογένειας του κ. Γιάννη Βαρδινογιάννη.

Ιδιαίτερη σημασία έχει ότι η εταιρία Sea Star κατέχει ήδη ποσοστό της τάξεως του 15% στην επίσης εισηγμένη ( κι ως τώρα ανταγωνιστική των Μινωικών) ΑΝΕΚ, της οποίας άλλωστε ηγείται από ετών ο ίδιος ο κ. Γ.Βαρδινογιάννης. Ωστόσο μέτοχος στην ΑΝΕΚ με ποσοστό 14,01% είναι και ο πανίσχυρος ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, ο οποίος προς το παρόν τουλάχιστον -και σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες- δεν έχει ανάμιξη στο μεγάλο χθεσινό deal.

Στην πράξη λοιπόν, φαίνεται ότι προκύπτουν πλέον δύο κυρίαρχα σχήματα στην ελληνική ακτοπλοΐα με ηγετική θέση τόσο στις εσωτερικές όσο και στις εξωτερικές γραμμές (Αδριατική).

Από τη μία η Attica Group και η Blue Star κι από την άλλη, με επίκεντρο τη Sea Star, ένα σχήμα που περιλαμβάνει Mινωικές-ΑΝΕΚ και Hellenic Seaways,.

Σε σχέση πάντως με την ΑΝΕΚ και τις Μινωικές, υπάρχουν ερωτήματα σε σχέση με το αν τίθεται θέμα ανταγωνισμού, καθώς οι δύο τους, έχουν απόλυτη κυριαρχία στις γραμμές της Κρήτης, ενώ υπάρει αντίστοιχα ισχυρή παρουσία των δύο και σε δρομολόγια της Αδριατικής, όπως για παράδειγμα η Βενετία, τα οποία εμπίπτουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Επί του θέματος αυτού, πηγές πολύ κοντά στο deal ανέφεραν ότι ”τα θέματα αυτά έχουν μελετηθεί σε βάθος πριν προχωρήσει η συμφωνία και η χρηματοδότηση της”, ενώ θύμιζαν το προηγούμενο της μετοχικής παρουσίας της Attica Group, τόσο στις Μινωικές όσο και στη Hellenic Seaways.

Σε κάθε περίπτωση πάντως σε ένα τόσο ρευστό σκηνικό, δεν αποκλείεται να δούμε κι άλλες κινήσεις που θα αλλάξουν και πάλι το χάρτη.

Από την άλλη, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι σχέσεις Γκριμάλντι- Γ. Βαρδινογιάννη που είχαν διαταραχθεί με δηλώσεις του πρώτου σε ξένο ειδικό έντυπο (με αφορμή το σχεδιαζόμενο Μετατρέψιμο Ομολογιακό της ΑΝΕΚ) έχουν ήδη εξομαλυνθεί, ωστόσο δεν είναι γνωστό ακόμη ποια είναι η θέση του ομίλου Γκριμάλντι σε αυτή τη νέα μεγάλη αλλαγή σκηνικού. Κι αυτός είναι ένας σημαντικός ”άγνωστος Χ”, τουλάχιστον σε ότι αφορά την ΑΝΕΚ.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος Λασκαρίδη πώλησε το 26,7% των Μινωικών (σε τιμή 5 ευρώ ανά μετοχή) και το 34,7% της Hellenic Seaways στα 5,75 ευρώ, με συνολικό τίμημα 249,6 εκατ. ευρώ.

Το ρόλο του deal maker έπαιξε η ΚΑΠΠΑ Χρηματιστηριακή, ενώ το γενικό συντονισμό , αλλά και τη χρηματοδότηση για την πλευρά του αγοραστή, είχε η Τράπεζα Πειραιώς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v