Τι προβλέπει το ν/σ για τις αλλαγές στις ΔΕΚΟ

Αλλάζουν τα πάντα στη λειτουργία των ΔΕΚΟ με πλήρη ανατροπή του υφιστάμενου καθεστώτος που διέπει τις εργασιακές σχέσεις. Οι προσλήψεις νέου προσωπικού θα γίνονται με σχέση εξαρτημένης εργασίας για δοκιμαστική περίοδο επτά μηνών για τις μη εισηγμένες, ενώ οι ζημιογόνες ΔΕΚΟ έχουν περιθώριο τεσσάρων μηνών μετά την ισχύ του νόμου για την αλλαγή των Γενικών Κανονισμών προσωπικού τους. Δείτε τις βασικές αρχές του νομοσχεδίου.

Τι προβλέπει το ν/σ για τις αλλαγές στις ΔΕΚΟ
Αλλάζουν τα πάντα στη λειτουργία των ΔΕΚΟ με πλήρη ανατροπή του υφιστάμενου καθεστώτος που διέπει τις εργασιακές σχέσεις.

Με το σχέδιο νόμου που εγκρίθηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή και παρουσίασε ο Γ. Αλογοσκούφης προβλέπεται η σταδιακή προσαρμογή των εργασιακών σχέσεων των μη εισηγμένων ΔΕΚΟ με τα δεδομένα που ισχύουν στον ιδιωτικό τομέα για τους νεοπροσλαμβανόμενους, ενώ οι αρμοδιότητες του ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις παραμένουν για τις μη εισηγμένες και για τις εισηγμένες όπου το Δημόσιο κατέχει ποσοστό άνω του 51%.

Οι προσλήψεις νέου προσωπικού θα γίνονται με σχέση εξαρτημένης εργασίας για δοκιμαστική περίοδο επτά μηνών για τις μη εισηγμένες, ενώ οι ζημιογόνες ΔΕΚΟ έχουν περιθώριο τεσσάρων μηνών μετά την ισχύ του νόμου για την αλλαγή των Γενικών Κανονισμών προσωπικού τους.

Επίσης προβλέπεται πλαφόν στις αμοιβές των διοικήσεων των ΔΕΚΟ, παύση αζημίως των διοικητών τους σε περίπτωση που παραβιάζουν το νόμο, καθιέρωση των Αρχών Εταιρικής Διακυβέρνησης και των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων και δημιουργία Ειδικής Γραμματείας ΔΕΚΟ και Διυπουργικής Επιτροπής ΔΕΚΟ.

Ερωτηθείς ο υπουργός Οικονομίας σχετικά με το ενδεχόμενο υλοποίησης προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου απάντησε ”Ο κανόνας είναι ότι δεν θα έχουμε εθελούσιες εξόδους στα πρότυπα του ΟΤΕ καθώς οι περισσότερες ΔΕΚΟ δεν έχουν τη δυνατότητα να τα χρηματοδοτήσουν”, αφήνοντας ουσιαστικά ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαιρέσεων.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Θ. Ρουσόπουλος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση διευκρίνισε ότι: ”Το ΑΣΕΠ διατηρεί τις αρμοδιότητές του για τις μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο ΔΕΚΟ. Το ΑΣΕΠ διατηρεί τις αρμοδιότητές του για τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο ΔΕΚΟ, στις οποίες το Δημόσιο έχει την πλειοψηφία του 51%, παρότι αυτές βγαίνουν από το δημόσιο τομέα, όπως σας ανέφερα. Δηλαδή, το ΑΣΕΠ διατηρεί απολύτως τις αρμοδιότητές του σε πάνω από 200 ΔΕΚΟ.

Διατηρεί το καθεστώς που ίσχυε τα τελευταία δέκα χρόνια, σύμφωνα με το οποίο, εκτός ΑΣΕΠ, γίνονται προσλήψεις μόνο στις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο ΔΕΚΟ, όπου το Δημόσιο έχει μειοψηφικό πακέτο. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν μόνο τρεις εταιρείες.

-----Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Εργασιακά: Με το νομοσχέδιο οι αλλαγές στα εργασιακά διαχωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Στις μη εισηγμένες, στις εισηγμένες και στις εισηγμένες στις οποίες η συμμετοχή του δημοσίου είναι κάτω του 51%.

Για τους νεοπροσλαμβανόμενους στις μη εισηγμένες προβλέπεται ότι το προσωπικό μπορεί να προσλαμβάνεται μετά την ψήφιση του νόμου, ύστερα από προκήρυξη με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας για δοκιμαστική περίοδο έως επτά μηνών, στην οποία καθορίζονται από την ίδια την επιχείρηση τα κριτήρια πρόσληψης.

Η διαδικασία ελέγχεται από το ΑΣΕΠ. Η σύμβαση διέπεται αποκλειστικά από τις κείμενες κάθε φορά διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, που ρυθμίζουν τις σχέσεις εργοδότη και εργαζομένου στον ιδιωτικό τομέα.

Οι συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου, μπορούν να καταγγέλλονται σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της εκάστοτε ισχύουσας εργατικής νομοθεσίας.

Για τις εισηγμένες ΔΕΚΟ που έχουν τη μορφή ανώνυμης εταιρείας ορίζεται ότι μπορούν να προσλαμβάνουν το πάσης φύσεως προσωπικό τους με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου ή αορίστου χρόνου μετά από δοκιμαστική περίοδο ή μη. Οι συμβάσεις αυτές διέπονται αποκλειστικά από τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας που ρυθμίζουν τις σχέσεις εργοδότη και εργαζομένων στον ιδωτικό τομέα.

Για τις εισηγμένες όπου η συμμετοχή του δημοσίου υπολείπεται του 51% ισχύει καθεστώς ιδιωτικού το ΑΣΕΠ δεν έχει λόγο στις προσλήψεις.

Για το υφιστάμενο προσωπικό, δεν αλλάζει το καθεστώς εργασίας αλλά οι διοικήσεις των δημοσίων επιχειρήσεων που είναι ζημιογόνες ή επιχορηγούνται από το δημόσιο για την εξυγίανσή τους, υποχρεούνται να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αξιοποίηση του προσωπικού τους καταρτίζοντας όπου χρειάζεται νέους κανονισμούς προσωπικού και οργανογράμματα καθώς και προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσής του.

Ιδιαίτερα για τους γενικούς κανονισμούς προσωπικού των επιχειρήσεων και για ζητήματα που αφορούν στις εργασιακές σχέσεις, οποιαδήποτε αλλαγή γίνεται ύστερα από διαπραγματεύσεις των δύο μερών με τη διαδικασία της υπογραφής συλλογικής σύμβασης με την πιο αντιπροσωπευτική συνδικαλιστική οργάνωση της επιχείρησης.

Οι αλλαγές στις συλλογικές συμβάσεις θα πρέπει να γίνουν εντός αποκλειστικής προθεσμίας τεσσάρων μηνών από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και αν η προθεσμία αυτή παρέλθει άπρακτη, οι αλλαγές γίνονται με νόμο.

Διοικητικά συμβούλια: Τίθεται πλαφόν στον αριθμό των μελών του διοικητικού συμβουλίου. Συμπεριλαμβανομένου του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου, ο αριθμός τους δεν μπορεί να ξεπερνά τους εννέα. Πλαφόν τίθεται και στην αμοιβή του προέδρου η οποία δεν μπορεί να είναι ανώτερη της αμοιβής του προέδρου του Αρείου Πάγου.

Ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος ορίζονται και παύονται αζημίως για το δημόσιο με κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομίας και του εποπτεύοντος υπουργού. Με απόφαση της γενικής συνέλευσης το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. Όποιος είναι πρόεδρος , διευθύνων σύμβουλος ή μέλος Δ.Σ μιας ΔΕΚΟ δεν μπορεί να έχει ανάλογη θέση και στο Δ.Σ άλλης επιχείρησης.

Χωρίς πρόσθετη αμοιβή όμως ο πρόεδρος ή ο διευθύνων σύμβουλος μπορεί να είναι πρόεδρος του Δ.Σ θυγατρικής της. Κάθε ΔΕΚΟ υποχρεούται ενός εννέα μηνών από την ισχύ του νόμου να καταρτίσει νέο κανονισμό λειτουργίας του διοικητικού συμβουλίου.

Κανονισμός λειτουργίας: Όλες οι ΔΕΚΟ έχουν την υποχρέωση να καταρτίσουν νέο εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας εντός εννέα μηνών από την ισχύ του νόμου στον οποίο υποχρεωτικά περιλαμβάνονται οι διαδικασίες πρόσληψης και αξιολόγησης της απόδοσης των διευθυντικών στελεχών της εταιρείας, τη διάρθρωση των υπηρεσιών της και τη δημιουργία υπηρεσίας εσωτερικού ελέγχου.

Παράλληλα όλες οι ΔΕΚΟ υποχρεώνονται στην υιοθέτηση των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων και των αρχών εταιρικής διακυβέρνησης.

Υποχρεώσεις ΔΕΚΟ: Φραγμοί μπαίνουν στις μισθολογικές αλλά και τιμολογιακές αυξήσεις από πλευράς ΔΕΚΟ καθώς ορίζεται ότι κάθε δημόσια επιχείρηση οφείλει να τηρεί την εισοδηματική, τιμολογιακή και δανειοληπτική πολιτική της κυβέρνησης.

Παράλληλα κάθε ΔΕΚΟ έχει υποχρέωση εντός έξι μηνών από την ισχύ του νόμου να καταρτίσει και να υποβάλλει στη διυπουργική επιτροπή ΔΕΚΟ, Χάρτη Υποχρεώσεων προς τον καταναλωτή.

Εποπτεία: Δημιουργείται Διυπουργική Επιτροπή ΔΕΚΟ στην οποία πρόεδρος είναι ο εκάστοτε υπουργός Οικονομίας και μέλη οι υπουργοί Ανάπτυξης, Απασχόλησης, Μεταφορών και ο εκάστοτε συναρμόδιος υπουργός καθώς και Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ με έδρα το υπουργείο Οικονομίας.

Με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής εξειδικεύεται σε κάθε ΔΕΚΟ η εισοδηματική, τιμολογιακή, επενδυτική και δανειοληπτική πολιτική καθώς και η πολιτική κρατικών ενισχύσεων, απασχόλησης, επιχορηγήσεων, λειτουργικής αναδιάρθρωσης, εγκρίνονται τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια, οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας κλπ.

Ελενα Λάσκαρη

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v