Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Χασάπης (Eurobank): Αν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό...

Την πρωτοβουλία της Eurobank Go International - Go In Crete, για τη στήριξη των ελληνικών εξαγωγών, αναλύει σε άρθρο του ο γενικός διευθυντής της τράπεζας. Τα deals που έκλεισαν, η αναγκαία στροφή των εταιριών στην εξωστρέφεια και οι ευκαιρίες.

  • του Ανδρέα Χασάπη*
Χασάπης (Eurobank): Αν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό...

H χώρα μας, αν και αποτελεί ένα σημαντικό κόμβο εμπορικών και γεωπολιτικών δρόμων, ταλανίζεται από βαθύτατη μακροχρόνια οικονομική κρίση, με συνέπειες οι οποίες δρουν πολλαπλασιαστικά στο επιχειρηματικό πεδίο. Πέραν των μεγάλων διαρθρωτικών προβλημάτων στην οικονομία, το μίγμα πολιτικής που επηρεάζει την επιχειρηματικότητα και κατ’ επέκταση την παραγωγικότητα και την ανάπτυξη, πρέπει να γίνει πιο αποτελεσματικό, σύγχρονο, ευέλικτο, εξωστρεφές, για να καλύπτει και να υπηρετεί τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εποχής.

Έχει διαπιστωθεί και επισημανθεί πολλές φορές με έμφαση, πως για να επανακτήσουμε δυναμική και να επιστρέψουμε σε αναπτυξιακή τροχιά, απαιτείται στρατηγικός επαναπροσδιορισμός και ριζικός μετασχηματισμός αναπτυξιακού μοντέλου, με στόχο μια πιο εξωστρεφή, πιο ανταγωνιστική και κερδοφόρα οικονομία.

Στην επίτευξη αυτού του στόχου, ο ρόλος των επιχειρήσεων είναι κρίσιμος υπό την έννοια ότι και οι ίδιες οι επιχειρήσεις οφείλουν πρώτες να προσαρμοσθούν στις νέες συνθήκες, ώστε να κερδίσουν τη μάχη της επιβίωσής τους, να βελτιώσουν το παραγόμενο προϊόν και τις υπηρεσίες, να διευρύνουν την πελατεία τους, να κατακτήσουν μεγαλύτερες αγορές εκτός Ελλάδος.

Είναι κατανοητό ότι το μέγεθος και η διάρκεια της κρίσης λειτουργεί ανασταλτικά στην ανάληψη ρίσκων και ευνοεί την εσωστρέφεια. Ωστόσο, αυτός είναι ο μόνος δρόμος που δεν πρέπει να ακολουθήσουμε. Η λύση για την οικονομία μας βρίσκεται στην εξωστρέφεια. Το σύγχρονο επιχειρείν δεν γνωρίζει όρια και γεωγραφικά σύνορα. Σε ένα εξαιρετικά πολύπλοκο διεθνές περιβάλλον, η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε κρίσιμο μεταίχμιο, κατέχοντας, όμως, σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα και ανεκμετάλλευτες δυνατότητες. Πρέπει όμως να ανοίξει νέους δρόμους σε ένα διεθνές περιβάλλον που γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικό και ανταγωνιστικό.

Ο δικός μας ρόλος, των τραπεζών, είναι να στηρίξουμε και να διευκολύνουμε τους επιχειρηματικούς μας πελάτες να πάρουν πρωτοβουλίες, να τολμήσουν και να διεκδικήσουν την επιτυχία.

Για τη Eurobank, η βοήθεια και η διευκόλυνση των πελατών μας δεν αποτελεί απλώς παραίνεση. Αποτελεί διαχρονική δέσμευση και πράξη. Εντοπίσαμε και επισημάναμε έγκαιρα ότι έξοδος από την κρίση χωρίς αλλαγή οικονομικού μοντέλου δεν μπορεί να υπάρξει. Υιοθετήσαμε και σχεδιάσαμε μια συνολική στρατηγική ενίσχυσης των πελατών μας με άξονα την εξωστρέφεια.

Στηρίζουμε κάθε υγιή επιχειρηματική προσπάθεια, με υπηρεσίες, στοχευμένες δράσεις και μια σειρά πρωτοβουλιών που έχουν κύριο στόχο τη δημιουργία προϋποθέσεων ώστε η χώρα να αποτελέσει ένα φιλικό «οικοσύστημα» επιχειρηματικής ανάπτυξης.

Η ενίσχυση των εξαγωγών είναι καθοριστικής σημασίας στην πολυεπίπεδη αυτή προσπάθεια. Κορυφαία πρωτοβουλία της Τράπεζάς μας είναι το πρόγραμμα “Go International”, που σχεδιάστηκε και ξεκίνησε το 2009 για να δώσει την ευκαιρία της «διεθνοποίησης» στους Έλληνες εξαγωγείς.

Δεδομένου ότι καμία πρωτοβουλία δεν μπορεί να είναι αρκετά επιτυχής, χωρίς συλλογική προσπάθεια, αρωγοί και σύμμαχοι στη συγκεκριμένη ενέργεια ήταν εξ αρχής οι μεγαλύτεροι εξαγωγικοί φορείς της χώρας (ΠΣΕ, ΣΕΒΕ και ΣΕΚ), ο ΣΕΒ και ο ΣΕΤΕ. Οργανώσαμε σειρά επιχειρηματικών αποστολών σε πέντε χώρες του εξωτερικού με τη συμμετοχή 520 ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, δίνοντάς τους την ευκαιρία να συναντήσουν περίπου 880 δυνητικούς αγοραστές των προϊόντων τους σε χώρες του εξωτερικού και ειδικότερα της ευρύτερης περιοχής της Ν.Α. Ευρώπης.

Στις αποστολές αυτές πραγματοποιήθηκαν συνολικά 7.650 επιχειρηματικές Β2Β συναντήσεις, αριθμός-ρεκόρ αν αναλογισθεί κανείς ότι ένας Ελληνας επιχειρηματίας, όσο δραστήριος κι αν είναι, δεν θα μπορούσε ποτέ να συναντήσει ταυτόχρονα αγοραστές από 4 ή 5 διαφορετικές αγορές.

Την τελευταία διετία το Πρόγραμμα εγκαθίσταται στην Ελλάδα και συγκεκριμένα το 2016 στην Αθήνα και φέτος στην Κρήτη, ώστε οι αγοραστές του εξωτερικού να συναντήσουν περισσότερους εξαγωγείς στην έδρα τους, με διευρυμένη ποικιλία προϊόντων και δραστηριοτήτων και να εκμεταλλευθούμε κατ’ αυτόν τον τρόπο, το συγκριτικό πλεονέκτημα επιμέρους περιοχών και μοναδικών ελληνικών προϊόντων.

Ήδη στο ενεργητικό της διοργάνωσης των Αθηνών πέρυσι έχουν καταγραφεί σημαντικές συμφωνίες μέσω των οποίων ελληνικά προϊόντα, όπως τυροκομικά, φυτικά καλλυντικά, σνακς μαζί με το κρασί και το λάδι που ήδη έχουν αναγνώριση στο εξωτερικό, έχουν βρει τη θέση τους στα ράφια μεγάλων αλυσίδων λιανικής της Ολλανδίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Σουηδίας, του Καναδά κ.ά.

Εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι Έλληνες εξαγωγείς, ερχόμενοι απευθείας σε επαφή με τους διεθνείς αγοραστές, κατανοούν τη σημασία των σύνθετων παραγόντων, που καθιστούν ένα προϊόν ικανό να κατακτήσει νέες αγορές. Για παράδειγμα, ο ανταγωνισμός που υφίσταται το ελληνικό ελαιόλαδο από ιταλικές ή ισπανικές επιχειρήσεις μπορεί να είναι θέμα marketing/branding και όχι μόνο θέμα ποιότητας.

Το ζητούμενο για την εγχώρια παραγωγική δραστηριότητα είναι να διευρύνει το πελατειακό της κοινό, να μπει σε καινούργιες αγορές, να αυξήσει τις εξαγωγές, να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και να στηρίξει την οικονομία. Στη Eurobank πιστεύουμε ότι «αν δεν πηγαίνει ο Μωάμεθ στο βουνό, πρέπει να πάει το βουνό στον Μωάμεθ».

Από το 2009, που ξεκίνησε η πρωτοβουλία του Go International για να αναδείξουμε τη δυναμική της εξωστρέφειας, μέχρι σήμερα έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος σ’ αυτό το πεδίο. Είναι γεγονός και πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν κάνει σημαντικές κινήσεις σε θέματα «branding» και στην αναβάθμιση των προϊόντων τους.

Οι ίδιες οι επιχειρήσεις από μόνες τους καταβάλλουν σημαντικές προσπάθειες να ανοίξουν απευθείας αγορές του εξωτερικού, συμμετέχουν επιτυχώς σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις, ενισχύουν την ανταγωνιστικότητά τους και κτίζουν δίκτυα διανομών είτε απευθείας είτε μέσω αντιπροσώπων.

Από την πλευρά μας, στηρίζουμε κάθε τέτοια προσπάθεια. Είναι ενδεικτικό ότι στην επικείμενη διοργάνωση της Κρήτης, 23-26 Μαΐου, έχουν προγραμματιστεί στο τριήμερο των εργασιών του forum περίπου 1.000 επιχειρηματικές συναντήσεις μεταξύ 100 ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων και 50 διεθνών αγοραστών.

Φέτος, επιλέξαμε την Κρήτη, μια ιδιαίτερη περιοχή φημισμένη διεθνώς για τη γνωστή κρητική διατροφή και φιλοξενία. Το “Go In Crete” επικεντρώνει τη δράση του στους κλάδους του Food & Beverage και Cosmetics, που εμφανίζουν σημαντικά αυξημένη ζήτηση.

Να σημειωθεί ότι ο κλάδος τροφίμων - ποτών αποτελεί το 20% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών το 2016, εμφανίζοντας αύξηση 6,4% σε σχέση με το 2015, τάση που διαγράφεται σταθερά ανοδική την τελευταία πενταετία, με σημαντικότερους εξαγωγικούς εταίρους μας τις ΗΠΑ (+14,1%), την Ιταλία (+8,4%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (+8,3%). Αξιοσημείωτη είναι επίσης η ανοδική τάση στις εξαγωγές ελληνικών καλλυντικών, με αύξηση των εξαγωγών κατά 6,4% από το 2012 ως το 2016.

Μετά την πολυετή κρίση που ανάγκασε όλους μας να παραδεχθούμε πως το μεγάλο μας πρόβλημα ήταν -και παραμένει- η ελλιπής ανταγωνιστικότητα, δυναμικές πρωτοβουλίες όπως το “Go International - Go In Crete”, οδηγούν ελληνικές επιχειρήσεις σε νέα πεδία δράσης.

Δημιουργούν μια ισχυρή αλυσίδα εξωστρέφειας, που σε συνδυασμό με άλλες σημαντικές πρωτοβουλίες στηρίζουν τη διαρκή προσπάθειά μας να συμβάλλουμε στον αναγκαίο μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας σε ένα πιο ανοικτό και ανταγωνιστικό μοντέλο, αξιοποιώντας και τη δυναμική της τεχνολογίας.

Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύξαμε και συνεχώς εξελίσσουμε την ηλεκτρονική πλατφόρμα Exportgate.gr, μια ολοκληρωμένη ηλεκτρονική πύλη εξαγωγών που, μεταξύ άλλων, προσφέρει τη δυνατότητα σε ελληνικές και κυπριακές επιχειρήσεις να δικτυωθούν μέσω του “Trade Club”, ενός παγκόσμιου δικτύου επιχειρήσεων στο οποίο συνεργάζονται 16 διεθνείς τράπεζες, με παρουσία σε περισσότερες από 20 χώρες. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η πρόσφατη συμφωνία της Eurobank με την ισπανική Santander, η οποία εξασφάλισε για τη διοργάνωση της Κρήτης τη συμμετοχή μεγάλων πελατών της, διεθνών αγοραστών.

Πυρήνας των πρωτοβουλιών μας στη Eurobank είναι να στηρίζουμε σταθερά τις παραγωγικές δυνάμεις της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Μακριά από πρακτικές τραπεζικής καθοδήγησης, να στεκόμαστε πλάι στο ελληνικό επιχειρείν, συμβουλευτικά και χρηματοδοτικά, συμβάλλοντας με πράξεις στην παραγωγική επανεκκίνηση της οικονομίας, στην ενίσχυση της απασχόλησης και την ανάπτυξή της. Ευχή όλων μας είναι τα κάθε χρόνο αυξανόμενα success stories της ελληνικής επιχειρηματικότητας να σηματοδοτήσουν την επάνοδο της χώρας σε έναν ενάρετο οικονομικό κύκλο.

 

* Ο Ανδρέας Χασάπης είναι Γενικός Διευθυντής της Eurobank, επικεφαλής Commercial Banking.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v