Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λιανεμπόριο: Στροφή σε πράσινη επιχειρηματικότητα

Μονόδρομος είναι η «πράσινη επιχειρηματικότητα» για τις εταιρίες του λιανεμπορίου τροφίμων, είναι το συμπέρασμα της ημερίδας Κοινωνικής Ευαισθησίας για τον κλάδο που διοργάνωσε η εταιρία Four Press και το Market Leader.

Λιανεμπόριο: Στροφή σε πράσινη επιχειρηματικότητα
Μονόδρομος είναι η «πράσινη επιχειρηματικότητα» για τις εταιρίες του λιανεμπορίου τροφίμων, που αποτελεί μάλιστα όχι μόνο ανάγκη των ίδιων των επιχειρήσεων αλλά και απαίτηση της νέας γενιάς καταναλωτών, είναι το βασικό συμπέρασμα της ημερίδας Κοινωνικής Ευαισθησίας για τον κλάδο που διοργάνωσε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η εταιρία Four Press και το περιοδικό Market Leader στις 14 Οκτωβρίου 2008.

Στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε με την χορηγία των εταιριών Natura Εμφιαλωτική και ΜΑΡΒΟ Α.Ε., την υποστήριξη της ΕΨΑ και χορηγούς επικοινωνίας το Euro2day.gr και την εφημερίδα ΜΕΤΟΧΟΣ, εκπρόσωποι του εγχώριου λιανεμπορίου ανέπτυξαν τις δράσεις που υλοποιούν όσο και τις πρωτοβουλίες που μπορούν να αναλάβουν στο μέλλον, ενώ αναγνωρισμένοι ακαδημαϊκοί αναφέρθηκαν στα θετικά αποτελέσματα της πράσινης επιχειρηματικότητας, καθώς και στις διεθνείς εξελίξεις και τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος.

Την ημερίδα προλόγισε ο αντιδήμαρχος καθαριότητας και περιβάλλοντος του δήμου Αθηναίων κ. Γιώργος Δημόπουλος, ο οποίος αναφέρθηκε εν συντομία στις δράσεις που έχει αναλάβει ο δήμος από κοινού με επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, αλλά και άλλους δήμους της χώρας για την περαιτέρω ενίσχυση της σχέσης οικολογίας και επιχειρείν.

Βασικός ομιλητής της ημερίδας ήταν ο Dr Bernd Hallier, επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Εμπορίου (ΕΗΙ), το οποίο πρόσφατα μετεξελίχθηκε σε EHI Retail Institute. Στην ομιλία του με θέμα «Πράσινη Επανάσταση» ο Dr. Hallier κάλυψε την πορεία της οικολογικής επανάστασης που συντελείται στους τομείς του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας στην Ευρώπη, καθώς και τις τάσεις που διαφαίνονται στο εγγύς μέλλον.

Ειδικότερα, ο Dr Hallier τόνισε την μεγάλη ανάγκη που υπάρχει για συζήτηση αλλά και για συνεργασία με πανεπιστημιακά ιδρύματα επί των δράσεων και πρωτοβουλιών που μπορούν να αναληφθούν από τις επιχειρήσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, λόγος ο οποίος -όπως εξήγησε- οδήγησε το EHI να δημιουργήσει και το portal www.european-retail-academy.org/ERM, το οποίο έχει στόχο να αναδείξει τη σημασία του περιβάλλοντος στην ανάπτυξη στρατηγικών στο λιανεμπόριο.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Εμπορίου, «η ανάπτυξη οικολογικής δράσης από τις επιχειρήσεις μπορεί να απαιτεί χρήματα, ταυτόχρονα όμως μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα θετική για τις επιχειρήσεις καθώς μπορεί να μειώσει το λειτουργικό τους κόστος, να βελτιώσει την ‘εικόνα’ τους, αλλά και να ενισχύσει την παρουσία τους στον τομέα δραστηριοποίησής τους».

Εξέφρασε μάλιστα την άποψη ότι η «πράσινη επιχειρηματικότητα» είναι μονόδρομος για τις επιχειρήσεις παγκοσμίως, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «ακόμη και ταχέως αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία αν δεν αντιμετωπίσουν το φαινόμενο των κλιματικών αλλαγών νομοτελειακά θα ‘καταρρεύσουν’».

Εστιάζοντας ειδικότερα στο χώρο του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων ο Dr Hallier τόνισε ότι οικολογική δράση μπορεί να αναληφθεί σε όλα τα στάδια της παραγωγικής αλυσίδας του κλάδου.

Διαθέτοντας μάλιστα την πολύχρονη εμπειρία παρακολούθησης της οικολογικής δράσης που αναπτύσσουν πολλές γερμανικές επιχειρήσεις ήδη από την δεκαετία του ’80 καθώς και πολυεθνικοί κολοσσοί ανά τον κόσμο (π.χ. Metro, Marks & Spenser, κλπ.), ο Dr Hallier καταλήγοντας «συμβούλεψε» τους εκπροσώπους του ελληνικού επιχειρείν να «προωθήσουν σε συλλογικό επίπεδο την ανάληψη σχετικών ενεργειών».

Στη δεύτερη ενότητα της ημερίδας το λόγο έλαβαν εκπρόσωποι του εγχώριου λιανεμπορίου, οι οποίοι εστίασαν κυρίως στις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί από την μεριά τους.

Ο κ. Νίκος Βερόπουλος, ιδιοκτήτης της ομώνυμης αλυσίδας, στάθηκε κυρίως στα θετικά αποτελέσματα που μπορούν να έχουν «οι οικολογικές δράσεις στη λειτουργία μιας εταιρίας», επισημαίνοντας ότι η στροφή των εγχώριων λιανεμπόρων προς την «πράσινη επιχειρηματικότητα» δεν αποτελεί μόνο ανάγκη των ίδιων των επιχειρήσεων αλλά και «απαίτηση» της νέας γενιάς καταναλωτών. Σημείωσε δε οι εγχώριες επιχειρήσεις μπορούν ακόμη να πράξουν πολλά στον τομέα αυτό και αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία της Αλυσίδας Βερόπουλος να πειραματιστεί με την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών για την κάλυψη μέρους των ενεργειακών αναγκών των καταστημάτων της.

Από τη μεριά του, ο κ. Ηλίας Συμεωνίδης, business intelligence manager της ΑΒ Βασιλόπουλος, τόνισε ότι «η ‘πράσινη νοοτροπία’ είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος» και επεσήμανε ότι «απαιτείται τόλμη από την μεριά των επιχειρήσεων αλλά και εκπαίδευση των καταναλωτών». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στα θετικά αποτελέσματα των ολοκληρωμένων project που προωθεί η Βασιλόπουλος για την εξοικονόμηση ενέργειας.

Στην εκπαίδευση των καταναλωτών αλλά και στις πρωτοβουλίες των επιχειρήσεων εστίασε και ο κ. Χριστόφορος Γκόκας, διευθυντής πωλήσεων και marketing της αλυσίδας Metro. Χαρακτήρισε δε τον «’πράσινο δρόμο’ ως την μοναδική επιλογή για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιανεμπορίου».

Την ανάγκη ανάληψης δράσεων περιβαλλοντικού χαρακτήρα από την πλευρά των εταιριών, πέραν του αυστηρώς επιχειρηματικού πεδίου, τόνισε από την μεριά του ο διευθυντής marketing του ομίλου Μασούτη, κ. Χαράλαμπος Πέτρου, σημειώνοντας ότι «έχει άμεση και ιδιαίτερα θετική επίδραση στους πελάτες των λιανεμπορικών επιχειρήσεων».

Τέλος, ο εμπορικός διευθυντής της αλυσίδας Ατλάντικ κ. Νίκος Σκανιάς, αναφέρθηκε στις νέες πρωτοβουλίες που μπορούν και πρέπει να αναλάβουν οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις της χώρας ιδιαίτερα στον τομέα της ενέργειας, επισημαίνοντας ωστόσο ότι ένα σημαντικό εμπόδιο για την δυναμικότερη ανάπτυξη της «πράσινης επιχειρηματικότητας» στην Ελλάδα είναι το «υψηλό κόστος των επενδύσεων αυτών».

Τις σύγχρονες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος του λιανεμπορίου αλλά και τις εξελίξεις σε αυτόν, όχι μόνο στον τομέα της οικολογίας, αλλά γενικότερα ανέπτυξε στην επόμενη ενότητα ο καθηγητής marketing του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γιώργος Μπάλτας. Σημείωσε ότι μια από τις προκλήσεις αυτές είναι η ανάληψη ουσιωδών και αποτελεσματικών οικολογικών δράσεων, και όχι απλώς δράσεων για χάρη της δημόσιας εικόνας.

Παραδέχθηκε βέβαια ότι η ανάπτυξη «πράσινης επιχειρηματικότητας» καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη στην παρούσα φάση λόγω της κρίσης που πλήττει την παγκόσμια οικονομία το τελευταίο διάστημα. Εξήγησε όμως ότι αυτός δεν είναι λόγος για «απραξία» των επιχειρήσεων, καθώς η σημαντικότερη πλέον πρόκληση γι’ αυτές είναι η προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα που δημιουργείται, ενθαρρύνοντας μάλιστα τους εκπροσώπους του κλάδου να αναλάβουν πρωτοβουλία επισημαίνοντας ότι «η κρίση παρουσιάζει σπάνιες ευκαιρίες και όσοι προσαρμοστούν έχουν πολλά να κερδίσουν».

Στη συνέχεια ο σύμβουλος επιχειρήσεων κ. Γιάννης Κοντάκος αναφέρθηκε στα πολλαπλά πλεονεκτήματα της «πράσινης επιχειρηματικότητα» αλλά και στην χρηματοδότηση αυτής της κατηγορίας επενδύσεων. Ειδικότερα, τόνισε ότι σήμερα πλέον ανοίγονται νέοι επιχειρηματικοί ορίζοντες, όπως είναι η εξοικονόμηση ενέργειας και η διαχείρισης απορριμμάτων, που όχι μόνο συμβάλλουν στην αέναη διατήρηση του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων αλλά αυξάνουν και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.

Αναφορικά με την χρηματοδότηση τόνισε ότι οικολογικές δράσεις μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέσω των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης και του ΕΣΠΑ που έχει στόχο την ενθάρρυνση της καινοτομίας, καθώς η «πράσινη επιχειρηματικότητα» αποτελεί καινοτόμο δράση. Δεν παρέλειψε δε να τονίσει ότι το κόστος προσαρμογής μιας εταιρίας σε φιλικότερες προς το περιβάλλον εφαρμογές είναι συχνά αμελητέο συγκρινόμενο με το κόστος άλλων τρόπων βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς της.

Στο σημαντικό όφελος αλλά και την έντονη ανταπόκριση των καταναλωτών σε οικολογικές πρωτοβουλίες ανέπτυξε και ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΧΑΝ ΑΒΕΕ, κ. Παναγιώτης Μούργος, ο οποίος αναφέρθηκε στα «Ολοκληρωμένα κέντρα ανταποδοτικής ανακύκλωσης στο λιανεμπόριο» που «φιλοξενούν» μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε περίπου 26.000 καταναλωτές το μήνα ανακυκλώνουν συνολικά 15 τόνουν συσκευασιών αποκομίζοντας είτε κάποιο κουπόνι αγοράς είτε δωρίζοντας το ανταποδοτικό όφελος σε κοινωφελής οργανισμούς.

Την ημερίδα έκλεισε ο γενικός διευθυντής της ΑΦΗΣ, Ηλίας Ορδόλης, ο οποίος αναφέρθηκε στα αξιοσημείωτα αποτελέσματα που έχει πετύχει η εταιρία στα τρία χρόνια λειτουργίας της. Όπως τόνισε στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή η ΑΦΗΣ έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο 36.000 σημείων αποκομιδής μπαταριών, στα οποία συγκεντρώθηκαν και ανακυκλώθηκαν μόνο το 2007 442 τόνοι μπαταριών, επίδοση που κατατάσσει την χώρα μας στην δεύτερη θέση στην Ε.Ε. στον συγκεκριμένο τομέα. Εξέφρασε μάλιστα την πεποίθηση ότι το 2008 η ΑΦΗΣ θα επιτύχει στον στόχο που έχει θέσει η Ε.Ε. για τα κράτη-μέλη, δηλαδή την ανακύκλωση μέχρι το 2012 του 25% των εισαγόμενων μπαταριών, που για την χώρα μας αντιστοιχούν σε 520 τόνους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v