Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τι προτείνουν οι κατασκευαστές για την Αττική Οδό

Την πρόταση για ανάληψη των επεκτάσεων της Αττικής Οδού χωρίς διαγωνισμό επαναφέρουν οι κατασκευαστές.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Τι προτείνουν οι κατασκευαστές για την Αττική Οδό
Την παλιά πρότασή τους για την κατασκευή νέων έργων με αναδιαπραγμάτευση των υφιστάμενων συμβάσεων σε έργα που έχουν κατασκευαστεί με τη μέθοδο της παραχώρησης (βλ. Αττική Οδός) επαναφέρουν οι κατασκευαστές στο πλαίσιο των προτάσεών τους για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, τις σοβαρές συνέπειες της οποίας αντιμετωπίζει και ο κατασκευαστικός κλάδος.

Την πρόταση για αναζήτηση πόρων από αναδιαπραγμάτευση υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης για την κατασκευή νέων έργων επανέφερε στο τραπέζι των συζητήσεων ο αναπληρωτής πρόεδρος και εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου J&P Άβαξ κ. Κωνσταντίνος Κουβαράς κατά την ομιλία του στο 13ο Συνέδριο "Μεγάλα Τεχνικά Έργα" που διοργάνωσε ο όμιλος Καλοφωλιά.

Ο κ. Κουβαράς στην τοποθέτησή του ανέφερε χαρακτηριστικά ότι πρόσφατα ο Στ. Μάνος επανέφερε την πρόταση για "επέκταση της Αττικής Οδού χωρίς λεφτά, με αντάλλαγμα την παράταση της σύμβασης παραχώρησης".

Η πρόταση να αναλάβουν την κατασκευή των επεκτάσεων της Αττικής Οδού χωρίς το Δημόσιο να βάλει κεφάλαια αλλά με αντίτιμο τη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έχει κατατεθεί εδώ και αρκετά χρόνια από το κοινοπρακτικό σχήμα που έχει κατασκευάσει το υφιστάμενο έργο.

Στην πρόταση των εταιριών ως πλεονέκτημα αυτής της μεθόδου, εκτός από το γεγονός πως το Δημόσιο δεν θα χρειαστεί να βάλει χρήματα, προβάλλεται και το ότι το έργο θα ολοκληρωθεί νωρίτερα αφού θα αποφευχθούν οι χρονοβόρες διαγωνιστικές διαδικασίες.

Πάντως, την πρόταση αυτή είχε απορρίψει με έμφαση μάλιστα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς κρίνοντάς την ασύμφορη για το Δημόσιο. Πριν από λίγους μήνες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ είχε ανακοινώσει το πρόγραμμα για τα νέα οδικά έργα στην Αττική Οδό, στα οποία περιλαμβάνεται και η επέκτασή της.

Το αρχικό χρονοδιάγραμμα ανέφερε ότι ο διαγωνισμός για το έργο θα έβγαινε στον αέρα μέσα στο φθινόπωρο, όμως αυτό δεν κατέστη δυνατό και, όπως όλα δείχνουν, η προκήρυξη μετατίθεται για τους πρώτους μήνες του 2009.

---Επιδιώκουν συνάντηση με τον πρωθυπουργό

Οι κατασκευαστές, που εδώ και αρκετό καιρό επισημαίνουν τα σοβαρά προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει ο κλάδος τους ζητώντας στήριξη από την Πολιτεία, έθεσαν χθες από το συνέδριο για τα Μεγάλα Τεχνικά Έργα αίτημα συνάντησή τους με τον πρωθυπουργό, θεωρώντας απαραίτητη τη λήψη μέτρων καθώς ο δείκτης παραγωγής του κλάδου είναι στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 10 ετών.

Εξάλλου, είναι γνωστή η κόντρα μεταξύ των υπουργείων Οικονομίας και ΠΕΧΩΔΕ. Ο κ. Γιώργος Σουφλιάς υποστηρίζει το αίτημα του κατασκευαστικού κόσμου για αύξηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, χωρίς όμως προς το παρόν να υπάρχει ουσιαστική ανταπόκριση από την πλευρά του κ. Αλογοσκούφη.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών Ανώτερων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) κ. Γεώργιος Συριανός, τόνισε την ανάγκη για αλλαγή στην οικονομική πολιτική και σήμερα σημείωσε πως προωθεί τη μείωση των ελλειμμάτων μέσω της στέρησης πόρων της εθνικής συμμετοχής και της συγκράτησης των επενδυτικών δαπανών.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ κ. Δημήτρης Κούτρας σημείωσε ότι σοβαρό πρόβλημα είναι ο κατακερματισμός του φυσικού αντικειμένου του έργων, ενώ τόνισε πως η πολιτική που ακολουθείται αποθαρρύνει τις επενδύσεις σε ελληνικές εταιρίες.

Στο συνέδριο μίλησε και ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφερόμενος στη μετά ΚΠΣ εποχή τόνισε ότι αποκλειστικά και μόνο από τα έργα του ΠΕΧΩΔΕ το Δημόσιο τα επόμενα 30 χρόνια αναμένει έσοδα 20 δισ. ευρώ, καθώς, όπως σημείσωε στις συμβάσεις παραχώρησης των έργων υπάρχει προϋπόθεση επιστροφής στο Δημόσιο ποσοστού επί των ακαθάριστων εισπράξεων των διοδίων.

---Καμία απορροφητικότητα στο ΕΣΠΑ δύο χρόνια μετά την έναρξη

Να σημειώσουμε τέλος ότι από όλους τους ομιλητές τονίστηκε η ανάγκη καλύτερης αξιοποίησης των πόρων του ΕΣΠΑ στο πλαίσιο του οποίου συνολικά θα πρέπει έως το 2013 να απορροφηθούν 39,4 δισ. ευρώ ενώ σήμερα, δύο χρόνια, μετά την έναρξη του προγράμματος, η απορροφητικότητά του παραμένει στο μηδέν, όπως αναφέρθηκε και προκειμένου να μη απολεστούν κονδύλια της χώρας θα πρέπει να απορροφά ετησίως για έργα 7,9 δισ. ευρώ τον χρόνο.

Η εμπειρία δείχνει ότι αυτό δεν είναι εύκολο καθώς στο πλαίσιο του Γ΄ ΚΠΣ, ύστερα από 9 χρόνια υλοποίησης, η χώρα μας έχει καταφέρει να απορροφήσει το 87% του συνολικού προϋπολογισμού (29,2 δισ. ευρώ περίπου), δηλαδή 3,24 δισ. τον χρόνο.

Μάλιστα υπολογίζεται ότι μετά το τέλος της παράτασης που δόθηκε θα έχουμε απορροφήσει το 90% του προγράμματος σε περίοδο 10 χρόνων, δηλαδή 2,9 δισ. τον χρόνο, ενώ ποσοστό 10% των διαθέσιμων κονδυλίων δεν θα απορροφηθεί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v