Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αλλαγές στην αγορά της σταθερής τηλεφωνίας

Νέο πεδίο ανάπτυξης αποτελούν οι υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας για τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, σύμφωνα με μελέτη της  ICAP. Οι εναλλακτικοί πάροχοι κερδίζουν έδαφος. H «καρτοκινητή» υπερισχύει των συμβολαίων κινητής.

Αλλαγές στην αγορά της σταθερής τηλεφωνίας
Η αγορά των υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας διευρύνθηκε καθοριστικά τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, κυρίως λόγω της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς των τηλεπικοινωνιών, όπως προκύπτει και από την τελευταία έκδοση της κλαδική μελέτης «Υπηρεσίες Σταθερής και Κινητής Τηλεφωνίας», η οποία εκπονήθηκε πρόσφατα από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.

Οι τηλεπικοινωνίες αποτελούν έναν από τους κλάδους οι οποίοι ενισχύουν σημαντικά την οικονομία και επιδρούν άμεσα στο κοινωνικοπολιτιστικό επίπεδο του πληθυσμού της χώρας.

Mε την ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών δικτύων τόσο της σταθερής, όσο και της κινητής τηλεφωνίας υπάρχει δυνατότητα ακόμα πιο ταχείας και αποτελεσματικότερης μεταφοράς δεδομένων – φωνητικών και ηλεκτρονικών – τα οποία στη σημερινή εποχή αποτελούν σημαντικό κομμάτι τόσο της εμπορικής όσο και της κοινωνικής δραστηριότητας/ανάπτυξης.

Όπως στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έτσι και στην Ελλάδα, οι εναλλακτικοί πάροχοι σταθερής τηλεφωνίας χρησιμοποιούν το δίκτυο του κοινοποιημένου φορέα εκμετάλλευσης (ΚΦΕ), του ΟΤΕ στην προκειμένη περίπτωση, για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.

Με βάση τη σημερινή πραγματικότητα, η δημιουργία και ανάπτυξη ενός ιδιόκτητου ενσύρματου πανελλαδικού δικτύου από κάποιον εναλλακτικό πάροχο είναι οικονομικά δυσβάστακτη.

Όσον αφορά τον τομέα της κινητής τηλεφωνίας, στη χώρα μας δραστηριοποιούνται τρεις κύριοι πάροχοι, οι οποίοι προσφέρουν ομοειδείς υπηρεσίες στο καταναλωτικό κοινό, με αποτέλεσμα την ύπαρξη υψηλού ανταγωνισμού.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της κλαδικής μελέτης, οι συνολικές πωλήσεις των παρόχων υπηρεσιών σταθερής τηλεφωνίας παρουσίασαν μικρές διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια της εξεταζόμενης περιόδου. Σημαντικές διακυμάνσεις παρουσιάστηκαν μεταξύ των μεριδίων των εταιρειών.

Συγκεκριμένα, μετά την απελευθέρωση της αγοράς ο ΟΤΕ φαίνεται να χάνει μερίδιο (βάσει πωλήσεων) και να το απορροφούν οι εναλλακτικοί πάροχοι. Παρ’ όλα αυτά εξακολουθεί να αποσπά το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων.
 
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, ο ΟΤΕ απέσπασε μερίδιο 84,4% και οι εναλλακτικοί πάροχοι το 15,6% για το 2007, στο σύνολο των πωλήσεων.

Η κινητή τηλεφωνία παρουσιάζει ανοδική πορεία τόσο σε επίπεδο κύκλου εργασιών όσο και σε επίπεδο συνδέσεων, με την «καρτοκινητή» τηλεφωνία να υπερισχύει των συμβολαίων.

Ειδικότερα, το 2008 εκτιμάται ότι οι συνδέσεις με κάρτα κατέλαβαν σχεδόν το 70% της συνολικής αγοράς, ενώ τα συμβόλαια απέσπασαν το υπόλοιπο 30% περίπου. Η ποσοστιαία κατανομή μεταξύ των δύο κατηγοριών συνδέσεων δεν διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από εταιρεία σε εταιρεία.

Στα πλαίσια της μελέτης πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση δείγματος επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας αντίστοιχα, βάσει επιλεγμένων δεικτών. Επιπλέον, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει του αντιπροσωπευτικού δείγματος των εταιρειών.

Όπως προέκυψε από την ανάλυση των ομαδοποιημένων ισολογισμών που έγινε στα πλαίσια της παρούσας μελέτης, το καθαρό κέρδος των εταιρειών σταθερής τηλεφωνίας αυξήθηκε κατά 11,09%. Το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε το 2007 στο 25,42% και η αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων σε 17,18%. Το καθαρό κέρδος των επιχειρήσεων κινητής τηλεφωνίας αυξήθηκε κατά 3,7%. Το περιθώριο EBITDA ανήλθε το 2007 σε 37,97% και η αποδοτικότητα ιδίων κεφαλαίων σε 47,36%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v