Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΟΣΕ: Προχωρά σε δραστική μείωση προσωπικού

Τις τελευταίες πινελιές στο σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ βάζει αυτές τις ημέρες το υπουργείο Μεταφορών με στόχο εντός της εβδομάδας ή το αργότερο την επόμενη να δημοσιοποιήσει τον τελικό του σχεδιασμό.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΟΣΕ: Προχωρά σε δραστική μείωση προσωπικού
Τις τελευταίες πινελιές στο σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ βάζει αυτές τις μέρες το υπουργείο Μεταφορών με στόχο εντός της εβδομάδας ή το αργότερο την επόμενη να δημοσιοποιήσει τον τελικό του σχεδιασμό.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης το οποίο έχει ήδη λάβει τη σχετική έγκριση από την κυβερνητική επιτροπή στοχεύει στην εξυγίανση των οικονομικών του Οργανισμού, που έχει συσσωρευμένο χρέος το οποίο υπερβαίνει τα 8 δισ. ευρώ, ενώ σε ετήσια βάση επιβαρύνεται με περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ.

Μάλιστα τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα του ΟΣΕ αποτελούν θέμα όχι μόνο εντός αλλά και εκτός συνόρων αφού ασφυκτικές πιέσεις για τη μείωση των υπέρογκων ελλειμμάτων ασκούνται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Βέβαια, το τελευταίο διάστημα λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας η Ε.Ε. έχει περιορίσει τις πιέσεις της, ωστόσο είναι βέβαιο ότι με την αλλαγή του κλίματος η Επιτροπή θα επανέλθει και η προσπάθεια από την ελληνική πλευρά έχει στόχο να προχωρήσουν οι αλλαγές άμεσα ώστε να αποφευχθεί μια πιθανή ευρωπαϊκή "κατσάδα".

Το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που θα ανακοινώσει το ΥΜΕ τις επόμενες μέρες προβλέπει δραστική μείωση του προσωπικού Οργανισμού, ο οποίος σήμερα απασχολεί περίπου 7.000 άτομα. Με την ολοκλήρωση του σχεδίου εξυγίανσης αλλά και τις αποχωρήσεις σημαντικού αριθμού υπαλλήλων λόγω συμπλήρωσης του ορίου συνταξιοδότησης υπολογίζεται ότι θα μείνουν οι μισοί υπάλληλοι του ΟΣΕ, αφού από το υφιστάμενο προσωπικό θα αποχωρήσουν περίπου 3.000 άτομα. Στη συνέχεια εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν στοχευμένες προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού, που με σαφώς χαμηλότερο κόστος θα καλύψουν τα σοβαρά κενά του ΟΣΕ σε προσωπικό ειδικευμένο σε νέες τεχνολογίες.

Προαιρετική η μισθωτή εφεδρεία

Ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργού Μεταφορών προέβλεπε την εφαρμογή προγράμματος υποχρεωτικής μισθωτής εφεδρείας για το σύνολο του προσωπικού ηλικίας άνω των 50 ετών αλλά και δυνατότητα προαιρετικής συμμετοχής σε αυτό των υπαλλήλων ηλικίας 48 έως 50 ετών.

Η πρόταση αυτή προκάλεσε σοβαρές αντιδράσεις από την πλευρά του προσωπικού του ΟΣΕ αλλά και από την αντιπολίτευση, γεγονός που, σύμφωνα με πληροφορίες, οδήγησε σε μερική τροποποίηση του σχεδίου του σχεδίου μισθωτής εφεδρείας το οποίο θα έχει προαιρετικό χαρακτήρα για όλο το προσωπικό στο οποίο αφορά και κανένας υπάλληλος, εφόσον δεν θα το θέλει, δεν θα οδηγηθεί σε υποχρεωτική έξοδο από την εργασία του.

Οι υπάλληλοι που θα επιλέξουν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας θα συνταξιοδοτηθούν, αλλά σε περίπτωση που ο ΟΣΕ τους χρειαστεί για κάποιο διάστημα στο μέλλον θα ανακαλούνται στην ενεργό δράση, εφόσον βέβαια συναινούν σε αυτό καθώς θα έχουν δικαίωμα να αρνηθούν την ανάκλησή τους στην εργασία.

Όσοι επιλέξουν να κάνουν χρήση του προγράμματος μισθωτής εφεδρείας θα εισπράττουν ως αναπλήρωση το 70% του βασικού μισθού τους αντί του 80% που θα έπαιρναν αν έβγαιναν στη σύνταξη με τη συμπλήρωση του ορίου συνταξιοδότησης, ενώ θα εισπράττουν και το μισό από το εφάπαξ ποσό που δικαιούνται. Το πλήρες ποσό της σύνταξης καθώς και το υπόλοιπο εφάπαξ θα το λαμβάνουν όταν συμπληρώσουν την ηλικία συνταξιοδότησης.

"Μαχαίρι" στις υπερωρίες

Σε περίπτωση που το πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας δεν έχει την ανταπόκριση που επιθυμεί το υπουργείο Μεταφορών ώστε να μειωθεί το προσωπικό και κατ' επέκταση το κόστος, τότε το επόμενο βήμα που θα ακολουθήσει είναι η δραστική περικοπή των υπερωριών που αποτελούν ένα πολύ μεγάλο μέρος του κόστους προσωπικού.

Μάλιστα, πιθανό "μαχαίρι" στις υπερωρίες υπολογίζεται ότι μπορεί να καταστήσει ελκυστικό για τους εργαζομένους το πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας αφού θα λαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος του μισθού τους έχοντας το δικαίωμα να ετεροαπασχολούνται, ενώ σε διαφορετική περίπτωση θα εισπράττουν τον βασικό μισθό παραμένοντας υπάλληλοι του ΟΣΕ.

Το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ που θα ξεκινήσει από τους υπαλλήλους προβλέπει επίσης περιστολή του κόστους και με τον εξορθολογισμό του προγράμματος δρομολογίων (μείωση ζημιογόνων, αύξηση δρομολογίων με μεγάλη ζήτηση), αλλαγή της εμπορικής πολιτικής με αύξηση της τιμής των εισιτηρίων αλλά και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, που παρά την τεράστια αξία της αποφέρει σήμερα πενιχρά έσοδα στα ταμεία του ΟΣΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v