Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Μαχαίρι» στις δαπάνες των ΝΠΔΔ ζητάει το ΓΛΚ

Περιορισμό των δαπανών στα φετινά επίπεδα ή και χαμηλότερα, με έμφαση στις δαπάνες για υπερωρίες, επιτροπές, ομάδες εργασίας και μετακινήσεις, ζητάει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους από τα Νομικά Πρόσωπα.

«Μαχαίρι» στις δαπάνες των ΝΠΔΔ ζητάει το ΓΛΚ
Περιορισμό των δαπανών στα φετινά επίπεδα ή και χαμηλότερα ακόμη όπου είναι εφικτό, με έμφαση στις δαπάνες για υπερωρίες, επιτροπές, ομάδες εργασίας και μετακινήσεις, ζητάει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους από τα Νομικά Πρόσωπα που επιχορηγούνται από τον προϋπολογισμό, εν όψει της κατάρτισης του προϋπολογισμού του 2010.

Στην εγκύκλιο που απέστειλε στους εν λόγω φορείς ο υφυπουργός Οικονομικών Νίκος Λέγκας επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι:

«η συνέχιση της προσπάθειας για δημοσιονομική προσαρμογή θα προωθηθεί κυρίως μέσω της ορθολογικότερης διαχείρισης των δαπανών του προϋπολογισμού, της αξιολόγησης της παραγωγικότητας κάθε δράσης, του περιορισμού της σπατάλης, αλλά και της ενίσχυσης της διαφάνειας. Παράλληλα, ο προγραμματισμός των δαπανών θα πρέπει να αποβλέπει στην ενίσχυση των τομέων εκείνων που συμβάλλουν στην αξιοποίηση του παραγωγικού δυναμικού της χώρας».

Ειδικότερα στην εγκύκλιο αναφέρεται ότι στόχος των επιχορηγούμενων φορέων θα πρέπει να είναι:
-Η μείωση του ελλείμματος κάτω από το 3% του ΑΕΠ,
-Η επίτευξη επαρκών ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης,
-Η ενίσχυση της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής και
-Η αποτελεσματικότερη διαχείριση και αξιοποίηση των περιορισμένων πόρων του Δημοσίου

Προκειμένου να επιτευχθεί ο μεσοπρόθεσμος προγραμματισμός της δημοσιονομικής διαχείρισης, «οι φορείς θα πρέπει να υποβάλουν μαζί με τον προϋπολογισμό του 2010 και τις σχετικές προβλέψεις (εσόδων – εξόδων) για τα οικονομικά έτη 2011 και 2012 αναλυτικά κατά κατηγορία».

Σχετικά με την κατάρτιση του Προϋπολογισμού των Ν.Π.Δ.Δ. (εξαιρούνται ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού), αναφέρεται ότι «όλα τα έσοδα και τα έξοδα των νομικών προσώπων ταξινομούνται στον προϋπολογισμό τους κατ’ είδος, ομάδες και κατηγορίες, ανάλογα με την αιτία και τη φύση τους. Συγκεκριμένα για τα ίδια έσοδα αναφέρεται ότι αυτά θα πρέπει να προβλεφθούν με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, βάσει ορθού προγραμματισμού και προς την κατεύθυνση της αύξησής τους. Προτείνονται δε συγκεκριμένα μέτρα αύξησης.

Σχετικά με τα έξοδα, υπογραμμίζεται η ορθή αξιοποίηση των πόρων, η σωστή κατανομή των κονδυλίων και η αξιολόγηση των αναγκών και των αποτελεσμάτων που επιτυγχάνονται από τη χρησιμοποίηση των κρατικών πόρων. «Δαπάνες που κρίνονται ως χαμηλής προτεραιότητας, θα πρέπει να περικόπτονται και να διατίθενται σε νέες δραστηριότητες που κρίνονται πιο αποδοτικές. Κάθε ενέργεια που προκαλεί δαπάνη θα πρέπει να είναι επαρκώς αιτιολογημένη και να διακρίνεται από αξιοπιστία και διαφάνεια».

Σε ό,τι αφορά στις λειτουργικές και λοιπές δαπάνες, τονίζεται ότι το συνολικό ύψος των κονδυλίων για τις δαπάνες αυτές, θα πρέπει να διαμορφωθεί στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα και πάντως όχι ψηλότερα από το ύψος των αντίστοιχων πιστώσεων του προϋπολογισμού του 2009. Οι δαπάνες για υπερωρίες, επιτροπές, ομάδες εργασίας και μετακινήσεις θα πρέπει να περιοριστούν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα, αφού εξεταστούν με προσοχή.

Όσα Ν.Π.Δ.Δ. επιχορηγούνται από τον κρατικό Προϋπολογισμό, υποχρεούνται να υποβάλουν τον προϋπολογισμό στα αρμόδια όργανα μέχρι 31/10/2009. Για τα Ν.Π.Δ.Δ. που δεν επιχορηγούνται από τον κρατικό Προϋπολογισμό, η προθεσμία λήγει στις 30/10/2009.

Σχετικά με την κατάρτιση του Προϋπολογισμού των Ν.Π.Ι.Δ. (με ετήσια επιχορήγηση άνω των 150.000 ευρώ), αναφέρεται ότι κατά το σχηματισμό των προβλέψεων εσόδων και εξόδων θα πρέπει να ακολουθηθούν οι ίδιες οδηγίες με τα Ν.Π.Δ.Δ.

Ο Προϋπολογισμός των Ν.Π.Ι.Δ. θα πρέπει να συνοδεύεται από:

-αντίγραφο των εγκριτικών πράξεων των αρμοδίων για την έγκριση του προϋπολογισμού οργάνων.
-Εισηγητική έκθεση
-Πίνακα αριθμητικής δύναμης προσωπικού κατά κατηγορίες και καταβαλλόμενα αντίστοιχα ποσά

Όσα Ν.Π.Ι.Δ. έχουν χαρακτηριστεί ως ΔΕΚΟ, θα πρέπει πέρα από τα παραπάνω, να επισυνάπτουν και το σχετικό έγγραφο της Διεύθυνσης Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, με το οποίο προσδιορίζονται οι ποσοτικοί στόχοι του προϋπολογισμού.

Τα επιχορηγούμενα από τον κρατικό Προϋπολογισμό (κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών) Ν.Π.Ι.Δ. υποχρεούνται να υποβάλουν τον προϋπολογισμό μέχρι 31/10/2009.

Σχετικά με την κατάρτιση του Προϋπολογισμού ειδικών λογαριασμών που λειτουργούν σε Ν.Π.Δ.Δ. επισημαίνεται ότι οι δαπάνες που προβλέπονται και οι πληρωμές που πραγματοποιούνται από τους ειδικούς λογαριασμούς πρέπει να γίνονται στα πλαίσια και για τους σκοπούς για τους οποίους συστάθηκαν.

Αναφορικά με τις προβλέψεις των εσόδων, επισημαίνεται ότι θα πρέπει να αιτιολογούνται πλήρως κατά πηγή προέλευσης στην εισηγητική έκθεση και να στηρίζονται σε βάσιμα στοιχεία που μπορούν να επαληθευτούν. Ειδικά για τα συγχρηματοδοτούμενα κοινοτικά προγράμματα, οι προβλέψεις εσόδων πρέπει να στηρίζονται σε εγκρίσεις της ΕΕ. Με βάση τις εγκρίσεις αυτές θα προσδιοριστούν και τα έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό, που αντιστοιχούν στη συμμετοχή του κράτους στην εκτέλεση του προγράμματος.

Συνεπώς, αν δεν είναι εξασφαλισμένη η έγκριση του προγράμματος από την ΕΕ, δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν προβλέψεις εσόδων από τον κρατικό προϋπολογισμό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v