Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αβεβαιότητα και για β΄ εξάμηνο για λιανεμπόριο

Συγκρατημένα αισιόδοξοι για την πορεία των επιχειρήσεων αλλά και συνάμα αβέβαιοι σε ό,τι αφορά τη συνολική κατανάλωση στο β΄ εξάμηνο του 2009 εμφανίζονται οι εγχώριοι παράγοντες του λιανεμπορίου.

  • της Πέννυς Κούτρα
Αβεβαιότητα και για β΄ εξάμηνο για λιανεμπόριο
Συγκρατημένα αισιόδοξοι για την πορεία των επιχειρήσεων αλλά και συνάμα αβέβαιοι σε ό,τι αφορά τη συνολική κατανάλωση στο β΄ εξάμηνο του 2009 εμφανίζονται οι εγχώριοι παράγοντες του λιανεμπορίου.

Οι περισσότερες εταιρείες απέφυγαν να κάνουν προβλέψεις για το σύνολο της χρονιάς, αναμένοντας να δουν την πορεία των πρώτων μηνών του έτους, όμως ακόμη και σήμερα όπου πλέον διανύουμε το β΄ εξάμηνο της χρονιάς δεν σχηματίζονται σαφείς εκτιμήσεις δεδομένης της ρευστότητας.

Οι περισσότερες προβλέψεις συγκλίνουν στο ότι η χρονιά θα κριθεί από την πορεία του τελευταίου τριμήνου του έτους, όπου παραδοσιακά πραγματοποιείται το 40% - 50% του κύκλου εργασιών της χρονιάς.

Σε αυτή τη βάση αρκετοί, όπως ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ και του ομώνυμου δικτύου καταστημάτων ένδυσης, κ. Θ. Βάρδας, εκτιμούν πως φέτος ίσως υπάρξουν θετικές εκπλήξεις, δεδομένου ότι το περυσινό δ΄ τρίμηνο ήταν κατακόρυφα πτωτικό. Γι’ αυτό φέτος ίσως διαπιστωθεί αύξηση, που μάλλον θα σημάνει την ομαλοποίηση της αγοράς και τη σταδιακή εξισορρόπηση μιας πολύμηνης πτωτικής πορείας.

--- Οι απαισιόδοξοι

Στον αντίποδα αυτών των εκτιμήσεων, αρκετοί υποστηρίζουν ότι τον Σεπτέμβριο, μετά τη λήξη της τουριστικής περιόδου που προδιαγράφεται πτωτική, θα υπάρξει μεγαλύτερη υποχώρηση σε ό,τι αφορά την κατανάλωση. Ο κ. Κ. Τσουβελεκάκης, διευθύνων σύμβουλος της Fashion Box, θεωρεί ότι σε αυτή τη χρονική στιγμή δεν έχουμε δει ακόμη τον «πάτο» της κρίσης και στο τελευταίο τρίμηνο θα οξυνθεί η ανακατανομή μεριδίων.

Η διοίκηση του ομίλου Folli Follie, αν και επισήμως δεν έχει δημοσιοποιήσει προβλέψεις, επειδή αναμένει να ολοκληρώσει το α΄ εξάμηνο, εκτιμά ότι οι απώλειες δεν θα είναι σημαντικές. Ήδη, στο παραδοσιακά αδύναμο α΄ τρίμηνο η εταιρεία εμφάνισε αύξηση πωλήσεων σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της.

Ωστόσο συνυπολογίζει την πτώση της τουριστικής κίνησης, την οποία βάσει διεθνών εκτιμήσεων τοποθετεί στο 8% - 10%, ως αρνητικό παράγοντα κυρίως για την ΚΑΕ που δραστηριοποιείται στον ευαίσθητο χώρο του ταξιδιωτικού εμπορίου. Επίσης, πιστεύει ότι η έντονη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων του ομίλου (κοσμήματα και αξεσουάρ, χονδρικό και λιανικό εμπόριο, πολυκαταστήματα) αλλά και η γεωγραφική του επέκταση στη Δύση και στην Ανατολή θα προστατέψουν τις επιδόσεις στο σύνολο της χρονιάς. Ακόμη πιο αισιόδοξη άποψη εκφράζει ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Folli Follie, κ. Δ. Κουτσολιούτσος, o οποίος εκτιμά ότι η κρίση διεθνώς θα υποχωρήσει σταδιακά έπειτα από τρεις - τέσσερις μήνες, γεγονός που αναπόφευκτα θα αποκαταστήσει βαθμηδόν τις ισορροπίες και στην εγχώρια αγορά.

--- «Πατάνε» καλά

Αντίθετες προβλέψεις ωστόσο διατυπώνουν παράγοντες της αγοράς καλλυντικών, καθώς σύμφωνα με διαπιστώσεις τόσο του λιανεμπορίου όσο και των προμηθευτριών εταιρειών η πτώση στο εξάμηνο του 2009 σε αξία στην Ελλάδα αγγίζει το 6% - 8%, τάση η οποία δεν ανακόπτεται εξ ολοκλήρου.

Αν και τον Απρίλιο οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανικής φαρμακευτικών - καλλυντικών αυξήθηκαν σε αξία 2% και σε όγκο 0,4%, σύμφωνα με τα πλέον επίκαιρα στοιχεία της ΕΣΥΕ, εντούτοις το σύνολο της εγχώριας αγοράς καλλυντικών κάνει λόγο για δύσκολη χρονιά, καθώς το ποσοστό της πτώσης έχει διευρυνθεί σημαντικά έναντι του αντίστοιχου 2,2% που κατέγραψε το 2008 η συνολική αγορά.

Η διοίκηση της εισηγμένης Rilken, μεταφέροντας εκτιμήσεις και της μητρικής πολυεθνικής Henkel, αναφέρει ότι από τα μέσα του 2008 κάθε τρίμηνο αποδεικνύεται χειρότερο από το προηγούμενο.

Ανακοπή των πτωτικών τάσεων στις πωλήσεις στην Ελλάδα και στη ΝΑ. Ευρώπη διαπιστώνει ο όμιλος Σαράντη στο α΄ εξάμηνο του 2009, πιστεύοντας ότι ίσως στο τέλος του έτους κλείσει με μικρότερες απώλειες από το -15% που έχει προϋπολογίσει.

Σύμφωνα με τη διοίκησή του, στην Ελλάδα μετά το πτωτικό α΄ τρίμηνο οι πωλήσεις τον Απρίλιο παρέμειναν σταθερές, τον Μάιο αυξήθηκαν σε ποσοστό 4,5% και τον Ιούνιο με βάση τα τελευταία στοιχεία δείχνουν να υποχωρούν κατά 6,5%, ποσοστό που ωστόσο είναι ελαφρώς καλύτερο του μέσου όρου της αγοράς.

Σε ό,τι αφορά τη ΝΑ. Ευρώπη, οι πωλήσεις των θυγατρικών αυξάνονται κατά 5% - 6% σε τοπικό νόμισμα, ενώ παρουσιάζουν πτώση 14% μεταφραζόμενες σε ευρώ, επηρεασμένες από τη διολίσθηση των νομισμάτων.

Ωστόσο, σημαντική ανάκαμψη παρουσίασαν το δίμηνο Μαΐου - Ιουνίου οι πωλήσεις των καλλυντικών επιλεκτικής διανομής της κοινοπραξίας με την Estee Lauder. Η εν λόγω δραστηριότητα ήδη τον Μάιο εμφάνισε αύξηση πωλήσεων κατά 38%, ενώ ο Ιούνιος με βάση τα τελευταία στοιχεία αποτελεί τον καλύτερο αντίστοιχο ιστορικά μήνα από τη δεκαετία του 1970, χρονολογία όπου η Estee Lauder δραστηριοποιείται στην Ελλάδα.

ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΟΙ ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ

Η επίδραση του προγράμματος ανακύκλωσης συσκευών κρίνεται από τους λιανεμπόρους αναμφίβολα θετική, καθώς αναθέρμανε τη ζήτηση σε μια εποχή όπου το σύνολο της αγοράς ηλεκτρικών υποχωρεί κατά 15% - 20%.

Ιδίως για τα κλιματιστικά, κατηγορία αιχμής για το θερινό διάστημα, οι αρχικές προβλέψεις των εμπόρων έκαναν λόγο για έντονη πτώση των πωλήσεων, εάν δεν παρεμβαλλόταν η πρωτοβουλία της ανακύκλωσης, καθώς κατά τις προηγούμενες χρονιές είχε σημειωθεί ρεκόρ πωλήσεων συσκευών.

Παρά τη θετική εξέλιξη στους τζίρους των αλυσίδων, η κερδοφορία δεν είναι ανάλογη λόγω του έντονου ανταγωνισμού και των παρεχόμενων εκπτώσεων. Επιπλέον, η προσδοκία για αύξηση πωλήσεων και σε άλλες κατηγορίες ηλεκτρικών προϊόντων εξαιτίας της αυξημένης κίνησης καταναλωτών στα καταστήματα έχει διαψευστεί. Η ζήτηση για τις λευκές συσκευές είναι πτωτική, όπως και στους προηγούμενους μήνες.
 
Για τις μαύρες συσκευές και ιδιαίτερα για τις τηλεοράσεις η πτώση ζήτησης είναι ακόμη μεγαλύτερη, καθώς πέρυσι λόγω της συγκυρίας του Euro οι πωλήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας είχαν αυξηθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα φέτος οι συγκρίσιμες πωλήσεις να είναι χαμηλές.

Παρά την ικανοποίηση για την άνοδο των τζίρων, το λιανεμπόριο υπογραμμίζει ότι ακόμη δεν έχει κριθεί η αξιοπιστία του όλου εγχειρήματος επιδότησης. Χαρακτηριστικά αναφέρουν πως οι πωλήσεις κλιματιστικών ήδη έχουν γίνει, αλλά δεν έχει αρχίσει η καταβολή των ποσών που αντιστοιχούν στο 35% της επιδότησης από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Τέλος, τονωτική ένεση θεωρούν ανεξαιρέτως όλοι οι παράγοντες του εμπορίου την απελευθέρωση των προσφορών και πέρα από το στενό χρονικό όριο των εκπτώσεων. Οι περισσότεροι ακόμη και οι κραταιοί όμιλοι, όπως π.χ. η Zara, έσπευσαν να εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα αυτή προσφέροντας εκπτώσεις με στόχους την προσέλκυση των καταναλωτών και την τόνωση των πωλήσεων και της ρευστότητας.

* Αναδημοσίευση από το 590ό φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 10 - 14 Ιουλίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v