Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΣΕΑΑ: Μεγάλος αριθμός παλιών αυτοκινήτων στη χώρα

Υιοθέτηση της πρότασης που κατέθεσε πρόσφατα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) για τον κλάδο του αυτοκινήτου είναι τα μέτρα της κυβέρνησης για την απόσυρση οχημάτων που ανακοινώθηκαν χθες.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΣΕΑΑ: Μεγάλος αριθμός παλιών αυτοκινήτων στη χώρα
Υιοθέτηση της πρότασης που κατέθεσε πρόσφατα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) για τον κλάδο του αυτοκινήτου είναι τα μέτρα της κυβέρνησης για την απόσυρση οχημάτων που ανακοινώθηκαν χθες.

Ο ΣΕΑΑ κατέθεσε ολοκληρωμένη πρόταση στην οποία προβλέπονταν η αλλαγή της φορολόγησης των αυτοκινήτων με βάση την περιβαλλοντική επιβάρυνση που αυτά προκαλούν αλλά και η εφαρμογή προγράμματος απόσυρσης με στόχους αφενός την ανανέωση του γερασμένου στόλου οχημάτων και αφετέρου την ενίσχυση του κλάδου εμπορίας οχημάτων. Ο συγκεκριμένος χώρος, χωρίς τη λήψη μέτρων αναμενόταν να αντιμετωπίσει εκ νέου πρόβλημα από τις αρχές Αυγούστου, οπότε και λήγει η εφαρμογή της μείωσης κατά 50% του τέλους ταξινόμησης, η οποία εφαρμόστηκε τον Μάρτιο, σε μια προσπάθεια τόνωσης των πωλήσεων αυτοκινήτων που είχαν υποχωρήσει δραματικά από τις αρχές του έτους.

Σε κάθε περίπτωση η λήψη μέτρων για την ανανέωσή του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους ήταν τουλάχιστον αναγκαία, καθώς εκτός από την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλούν τα παλαιά αυτοκίνητα σοβαρές είναι και οι συνέπειες της κυκλοφορίας τους όσον αφορά στον τομέα της οδικής ασφάλειας.

Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του ΣΕΑΑ, το σύστημα φορολόγησης οχημάτων που εφαρμόζεται μέχρι σήμερα στη χώρα μας και το οποίο φορολογεί με μοναδικό κριτήριο τα κυβικά του Ι.Χ. έχει ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να διαθέτει έναν από τους πλέον γερασμένους στόλους οχημάτων σε σχέση με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, δεν υπήρχε κανένα αντικίνητρο για την κυκλοφορία των παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων τα οποία, με το υφιστάμενο σύστημα, διατηρούνται ενεργά ακόμη και έπειτα από 15 ή 20 χρόνια.

Ενδεικτικό είναι ότι όπως προκύπτει από έρευνα που διεξήγαγε το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) η μέση ηλικία των επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα ανέρχεται σε 11 έτη και είναι κατά 5 χρόνια υψηλότερη από την αντίστοιχη μέση ηλικία των επιβατικών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακόμη χειρότερη είναι η κατάσταση στην κατηγορία των μεσαίων και ελαφρών φορτηγών, όπου η μέση ηλικία των οχημάτων αυτού του τύπου στην Ελλάδα ανέρχεται στα 17 έτη, ενώ την ίδια στιγμή στις χώρες της Ε.Ε. ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι τα 8 έτη.

Ο αριθμός των αυτοκινήτων αυξάνεται συνεχώς

Ο μεγάλος αριθμός παλαιών οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους οφείλεται στον ιδιαίτερα χαμηλό ρυθμό απόσυρσής τους. Συγκεκριμένα, ο στόλος των οχημάτων στην Ελλάδα μεγεθύνεται ταχύτατα (4% - 5% ετησίως, δηλαδή περίπου 200.000 - 250.000 οχήματα επιπλέον κάθε χρόνο), ενώ αντίθετα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες η ετήσια μεγέθυνση δεν ξεπερνά το 1% - 2%. Αιτία για τη διαφορά αυτή δεν είναι η είσοδος πολλών καινούργιων αυτοκινήτων αλλά η μη έξοδος από την κυκλοφορία των παλαιών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, στην Ελλάδα πωλούνται 24 καινούργια αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, ενώ στην Ε.Ε. των "15" κατά μέσο όρο 34 οχήματα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση των "27" πωλούνται 29 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους.

Ταυτόχρονα όμως το ποσοστό των οχημάτων που αποσύρεται από την κυκλοφορία είναι μόλις 1% στην Ελλάδα, όταν στις χώρες της Ε.Ε. η απόσυρση ετησίως φτάνει το 6%.
Σήμερα στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν 1,8 εκατ. αυτοκίνητα. 

Οχήματα (περίπου το 36% του συνολικού στόλου) παλαιάς και ρυπογόνας τεχνολογίας (ευρώ 0) και ευρώ 1 και όπως αναφέρει η μελέτη που έχει εκπονήσει το ΙΟΒΕ, στο πλαίσιο της εφαρμογής ενός προγράμματος με κίνητρα για την απόσυρσή τους, θεωρείται ρεαλιστική υπόθεση η μείωσή τους ακόμη και κατά 737 χιλιάδες οχήματα έως το 2011.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v