Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Μαχαίρι" στις δαπάνες των Νομαρχιών

Άλλη μια εγκύκλιο για την περιστολή των δαπανών, αυτή τη φορά στις Νομαρχιακές Αυτοδιοίκησεις, απηύθυνε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο πλαίσιο της κατάρτισης του νέου προϋπολογισμού.

Μαχαίρι στις δαπάνες των Νομαρχιών
Άλλη μια εγκύκλιο για την περιστολή των δαπανών του Δημοσίου στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα απευθύνει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, χωρίς... κανένα αντίκρισμα αν κρίνουμε από την πορεία των δαπανών του προϋπολογισμού, οι οποίες στο πρώτο εξάμηνο εμφανίζουν υπέρβαση 1,2 δισ.

Αυτήν τη φορά οι οδηγίες των υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών αφορούν στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, εν' όψει της κατάρτισης του νέου προϋπολογισμού.

Σε κοινή υπουργική απόφαση που υπογράφουν οι υφυπουργοί Οικονομικών, Νίκος Λέγκας και Εσωτερικών Θανάσης Νάκος, υπογραμμίζεται η υποχρέωση τήρησης των βασικών στόχων του προϋπολογισμού που είναι:

* η συγκράτηση των δαπανών και η ορθολογικότερη διαχείριση των πόρων, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της δημοσιονομικής διαχείρισης, η περαιτέρω ενίσχυση των παραγωγικών επενδύσεων και η επίτευξη επαρκών ρυθμών ανάπτυξης με στόχο τη μείωση του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης.

Επισημαίνεται, ακόμη, ότι οι δαπάνες που χρηματοδοτούνται από κρατική επιχορήγηση δε θα πρέπει να ξεπεράσουν σε ύψος τα αντίστοιχα προϋπολογισθέντα έσοδα, προσαυξημένα με τα τυχόν υπάρχοντα ταμειακά υπόλοιπα. Επιπλέον, οι πληρωμές για λοιπές υπηρεσίες και για προμήθειες θα πρέπει να περιορισθούν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα και πάντως όχι υψηλότερα από τις αντίστοιχες πιστώσεις του προϋπολογισμού του 2009.

Στις απολύτως αναγκαίες πιστώσεις, πρέπει να περιοριστούν -σύμφωνα με την ΚΥΑ- και οι προβλέψεις δαπανών για μετακινήσεις, πρόσθετες και παρεχόμενες παροχές, καθώς και για επιδόματα δυσμενών ειδικών συνθηκών.

"Τα ποσά αυτά μπορούν να αναμορφώνονται όταν προκύπτουν έκτακτες και επείγουσες ανάγκες, σε κάθε περίπτωση όμως να μην ξεπερνούν την τελική διαμόρφωση των αντίστοιχων εσόδων από κεντρικούς αυτοτελείς πόρους" αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά δε τις δαπάνες για επενδύσεις ορίζεται ότι τα έσοδα και τα έξοδα επενδύσεων θα πρέπει να εμφανίζονται σε ξεχωριστό τμήμα του προϋπολογισμού.

Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι για την ισοσκέλιση εσόδων-εξόδων μπορούν να χρησιμοποιούνται τα προβλεπόμενα, με κάθε δυνατή ακρίβεια, ταμειακά υπόλοιπα των προηγούμενων χρήσεων, χωρίς αυτό να σημαίνει και την υποχρεωτική ανάλωσή τους. Τα εναπομείναντα υπόλοιπα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται, πάντως, κατά προτεραιότητα για την εξόφληση υποχρεώσεων παρελθόντων ετών.

Στην απόφαση τονίζεται ακόμη, η υποχρέωση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων να συντάξουν, μαζί με τον προϋπολογισμό του 2010 και τη σύνοψή του, και σχέδιο προϋπολογισμού με τις σχετικές προβλέψεις δαπανών για τα οικονομικά έτη 2011 και 2012.

Βασική επιδίωξη αυτής της προσπάθειας είναι ο μεσοπρόθεσμος προγραμματισμός της δημοσιονομικής διαχείρισης με κυλιόμενους τριετείς προϋπολογισμούς, προκειμένου να παγιωθεί κλίμα δημοσιονομικής πειθαρχίας.

Ειδικά για τα έσοδα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους επισημαίνεται ότι θα πρέπει να υπολογιστούν στο ύψος των αντίστοιχων διαμορφωθεισών πιστώσεων του οικ. έτους 2009 που έλαβαν οι Ν.Α. ως τακτικό έσοδο και θα διατεθούν για την κάλυψη δαπανών που αφορούν:

* Επενδύσεις χρηματοδοτούμενες αποκλειστικά από εθνικούς πόρους.
* Λειτουργικές και λοιπές γενικές δαπάνες. 
*  Δαπάνες βελτίωσης συντήρησης και αποκατάστασης του οδικού δικτύου των Ν.Α.

Τα έσοδα αυτά θα εγγραφούν στον προϋπολογισμό σε χωριστούς κωδικούς αριθμούς ανάλογα με το σκοπό διάθεσής τους. Σε όσες νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις υπάρχουν πόροι από λοιπά ίδια έσοδα, αυτά θα προβλεφθούν με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, βάσει ορθού υπολογισμού και προγραμματισμού προς την κατεύθυνση αύξησής τους.

Ο προϋπολογισμός εσόδων - εξόδων, ο συνοπτικός προϋπολογισμός και ο συνοπτικός τριετής προϋπολογισμός αποστέλλονται πριν τις 15 Οκτωβρίου στην αρμόδια Διεύθυνση Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Γ.Λ.Κ. μαζί με την εισηγητική έκθεση, την έκθεση της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου και την πράξη έγκρισης του νομαρχιακού συμβουλίου, για αξιολόγηση από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών και την έκδοση του τεύχους συνοπτικών προϋπολογισμών νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v