Συνάντηση ΣΒΒΕ με Κ. Καραμανλή

Πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη συνάντηση της Διοίκησης του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) με τον Πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή, και η κατάθεση σχετικού υπομνήματος «30 Θέσεων και Προτάσεων του ΣΒΒΕ.

Συνάντηση ΣΒΒΕ με Κ. Καραμανλή
Σήμερα Δευτέρα 31 Αυγούστου 2009, πραγματοποιήθηκε η καθιερωμένη συνάντηση της Διοίκησης του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) με τον Πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή, και η κατάθεση σχετικού υπομνήματος «30 Θέσεων και Προτάσεων του ΣΒΒΕ για την περιφερειακή σύγκλιση, την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη του Βορειοελλαδικού Τόξου», στο πλαίσιο των ενημερωτικών επαφών του κ. Καραμανλή με τους κοινωνικούς εταίρους ενόψει των εγκαινίων της 74ης ΔΕΘ.

Βασικό αντικείμενο της συνάντησης ήταν η λήψη μέτρων από την πολιτεία για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, η οποία έχει επιδράσει καταλυτικά στη συρρίκνωση της μεταποίησης στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ η συνέχισή της συντελεί στην περαιτέρω αποδιάρθρωση της μεταποίησης στην περιφέρεια και οξύνει τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα στην Ήπειρο, τη Μακεδονία και τη Θράκη.

Ο Πρόεδρος του ΣΒΒΕ κ. Νικ. Πέντζος, υπογράμμισε στον Πρωθυπουργό ότι ο τομέας της οικονομίας ο οποίος έχει πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση είναι η μεταποίηση και κυρίως η περιφερειακή βιομηχανία.

Μάλιστα, τόνισε ότι οι αρνητικές συνέπειες από την οικονομική κρίση είναι μεγάλες για τη μεταποίηση, διότι τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία η μεταποιητική βιομηχανία δεν έχει αποτελέσει προτεραιότητα στις εκάστοτε εφαρμοζόμενες κυβερνητικές πολιτικές.

Για το λόγο αυτό ο κ. Πέντζος ζήτησε από τον Πρωθυπουργό της χώρας να τεθεί η μεταποίηση και η βιομηχανική δραστηριότητα της Ελληνικής περιφέρειας στις άμεσες προτεραιότητες της κυβερνητικής πολιτικής, τόσο για την υποβοήθησή της, ούτως ώστε οι μεταποιητικές επιχειρήσεις να εξέλθουν από την οικονομική κρίση με τις λιγότερες δυνατές απώλειες, όσο, κυρίως, για τη δημιουργία προοπτικής για την ανάπτυξη της χώρας μέσω της μεταποίησης.

Ακολούθως, ο Πρόεδρος του ΣΒΒΕ ανέλυσε σειρά σημαντικών προβλημάτων των μεταποιητικών επιχειρήσεων και παράλληλα παρουσίασε ρεαλιστικές και άμεσα εφαρμόσιμες προτάσεις επίλυσής τους, τονίζοντας ότι η εφαρμογή των προτάσεων του ΣΒΒΕ θα αποτελέσει μεταρρυθμιστική παρέμβαση που θα υποστηρίζει έμπρακτα το μεταποιητικό τομέα της χώρας.
Συμπληρωματικά με τα παραπάνω, ο κ. Πέντζος μετέφερε στον Πρωθυπουργό τη δυσαρέσκεια της συντριπτικής πλειοψηφίας των επιχειρήσεων με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα, για την αρνητική αντιμετώπισή τους από τη Δημόσια Διοίκηση.

Η τελευταία, κατά τον κ. Πέντζο, λειτουργεί ως τροχοπέδη στην επίλυση των προβλημάτων των Ελληνικών επιχειρήσεων, συντηρεί διαχρονικά τη γραφειοκρατία, στην εποχή μάλιστα του διαδικτύου, και, τελικά, αρνείται την αποκέντρωση, που, σε κάθε περίπτωση, θα συνέβαλλε θετικά στην περιφερειακή ανάπτυξη.

Στη συνέχεια συζητήθηκαν οι προτάσεις του ΣΒΒΕ για το ρόλο και τη θέση της Θεσσαλονίκης, και κατ΄ επέκταση της Βόρειας Ελλάδας, στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Στο πλαίσιο αυτό κύρια πρόταση του ΣΒΒΕ είναι η δημιουργία συγκεκριμένου οράματος για το μέλλον της Θεσσαλονίκης για τα επόμενα 30 χρόνια. Προς τούτο προτάθηκε η προκήρυξη διεθνή διαγωνισμού, μέσω του οποίου θα μελετηθεί η μελλοντική ανάπτυξη της πόλης και θα προδιαγραφεί το πλέγμα υποδομών που είναι απαραίτητο για τη Θεσσαλονίκη για την επόμενη τριακονταετία.

Παράλληλα με την ανωτέρω πρόταση, συζητήθηκαν και τα θέματα: α) της «Ζώνης Καινοτομίας», β) του εκσυγχρονισμού των υποδομών του λιμένα, και, γ) της δημιουργίας νέου εκθεσιακού κέντρου για τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ, τα οποία κατά τον ΣΒΒΕ θα συμβάλλουν θετικά στη μετεξέλιξη της Θεσσαλονίκης σε «Πόλη Καινοτομίας», δεδομένων και των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της πόλης.

Τέλος, αναλύθηκαν ζητήματα που αφορούν την ανάπτυξη των τεσσάρων περιφερειών του Βορειοελλαδικού Τόξου, ενώ έγινε εκτενής αναφορά στη στασιμότητα των έργων στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Οι προτάσεις του ΣΒΒΕ για τη μεταποίηση, την περιφερειακή ανάπτυξη και για την έξοδο των επιχειρήσεων από την οικονομική κρίση, ακολουθούν:

Α] Προτάσεις για την έξοδο των επιχειρήσεων από την οικονομική κρίση και για την επαναφορά της μεταποίησης στο επίκεντρο της κυβερνητικής πολιτικής
1. Ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, μέσω: α) της λήψης άμεσων μέτρων όπως η κατάργηση της εισφοράς 0,6%, το πάγωμα και η κεφαλαιοποίηση των τόκων των δανείων για τα δυο επόμενα εξάμηνα και η μείωση του spread των επιτοκίων δανεισμού με τη δημιουργία ειδικού προγράμματος επιδότησης επιτοκίου, β) της θεσμοθέτησης προγράμματος τύπου ΤΕΜΠΜΕ, που θα ενισχύει αποκλειστικά τη μεταποίηση και θα ισχύει για όλες τις επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, γ) της πληρωμής των οφειλών του κράτους προς τις επιχειρήσεις, όπως οι πληρωμές έργων και προμηθειών, οι επιστροφές ΦΠΑ για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις και η επιδότηση εργασίας για τις επιχειρήσεις της Θράκης, δ) της παροχής ενισχύσεων και κινήτρων προς τις επιχειρήσεις για τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, και, ε) του εξορθολογισμού της διαδικασίας έκδοσης μεταχρονολογημένων επιταγών, αφού σήμερα το βάρος της πίστωσης μετακυλίεται στις παραγωγικές επιχειρήσεις.

2. Άσκηση ουσιαστικής βιομηχανικής πολιτικής, με τη μετεξέλιξη της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας (ΓΓΒ) του Υπουργείου Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ) από φορέα εφαρμογής, υλοποίησης και διαχείρισης προγραμμάτων, σε φορέα σχεδιασμού, παραγωγής και άσκησης βιομηχανικής πολιτικής. Επίσης, άσκηση (έμμεσης) κλαδικής βιομηχανικής πολιτικής, και ενίσχυσης ευπαθών και δυναμικών κλάδων της μεταποίησης (π.χ. αγροτικά προϊόντα), με ταυτόχρονη ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων περιοχών και περιφερειών της χώρας, κατ΄ αντιστοιχία με πολιτικές που ακολούθησαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως π.χ. η Γαλλία, («Πόλοι Βιομηχανικής Ανταγωνιστικότητας») και με τη χρηματοδότηση κατά προτεραιότητα της παραγωγικής βάσης της χώρας.

3. Η έλλειψη στρατηγικής στη γεωργική παραγωγή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) της ΕΕ θα αποβεί καταστροφική για τη βιομηχανία μεταποίησης αγροτικών προϊόντων: παροχή κατευθύνσεων για την παραγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας βάσει ολοκληρωμένων συστημάτων διαχείρισης και πλήρους ιχνηλασιμότητας, για καλλιέργειες που θα εξυπηρετούν εξειδικευμένες χρήσεις, και, κυρίως, παραγωγή αγροτικών προϊόντων που θα καλύπτουν τις βασικές απαιτήσεις των μεταποιητικών επιχειρήσεων και των καταναλωτών.

4. Φορολογία: κατάργηση του «Ειδικού Τέλους Ακίνητης Περιουσίας» (ΕΤΑΚ) για τη βιομηχανία και κυρίως για τις αποθήκες που είναι κενές και λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής.

5. Ακρίβεια: για τη μείωση των τιμών των καταναλωτικών προϊόντων και για την ανάπτυξη της παραγωγικής βάσης της περιφέρειας είναι επιβεβλημένη η θεσμοθέτηση υγιέστερου πλαισίου συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων και αλυσίδων λιανικού εμπορίου.

6. Έλεγχος αγοράς: λειτουργία των μηχανισμών εφαρμογής του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου ελέγχου της αγοράς για την προστασία των εγχώριων επιχειρήσεων.

7. Κατασκευή δημόσιων έργων / προμήθειες του δημοσίου: να υπάρξει ρύθμιση για την υποχρεωτική χρήση προδιαγραφών υλικών και προϊόντων που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή δημόσιων έργων.

8. Προγράμματα χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων στην περιφέρεια: χρονική συντόμευση των αξιολογήσεων, των ελέγχων, της πιστοποίησης των δαπανών και των εκταμιεύσεων – συχνότερη σύγκλιση και αποτελεσματικότερη λειτουργία των γνωμοδοτικών επιτροπών.

9. Θεσμικό πλαίσιο για την έρευνα: ο «Εθνικός Οργανισμός Έρευνας και Τεχνολογίας» (ΕΟΕΤ) να έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη και να εγκατασταθεί μελλοντικά στο κτίριο της «Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης».
10. Επενδύσεις στις παραμεθόριες περιοχές: κατάργηση του σχετικού νόμου που ισχύει από το 1927 και εκσυγχρονισμό της σχετικής νομοθεσίας.

Β] Προτάσεις για την περιφερειακή ανάπτυξη

1. Μετεξέλιξη του Υπουργείου Μακεδονίας – Θράκης σε Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης με αυξημένες αρμοδιότητες.

2. Επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων μεταφορικών υποδομών και της υποστήριξης της επιχειρηματικότητας στην περιφέρεια (ολοκλήρωση των καθέτων αξόνων της Εγνατίας Οδού, εκσυγχρονισμός και επιτάχυνση των έργων στους λιμένες Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας, υλοποίηση της «σιδηροδρομικής Εγνατίας», εκσυγχρονισμός αερολιμένων, έργα βελτίωσης υποδομών στις Βιομηχανικές Περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, κλπ)

3. Για την ανάδειξη και αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης προτείνουμε τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού μέσω του οποίου θα μελετηθεί και θα προδιαγραφεί το πλέγμα υποδομών που είναι απαραίτητο για τη Θεσσαλονίκη για τα επόμενα τριάντα (30) χρόνια. Ο φορέας που θα προκηρύξει τον διαγωνισμό να είναι το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης.

4. Επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης της «Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης» και θεσμοθέτηση ειδικών κινήτρων εγκατάστασης επιχειρήσεων νέας οικονομίας (ελληνικών και ξένων) στα όριά της. Επίσης, θα πρέπει: α) να επιταχυνθούν οι ρυθμοί υλοποίησης του έργου, β) να ορισθούν άμεσα τουλάχιστον δυο θύλακες υποδοχής καινοτόμων δραστηριοτήτων, και, γ) οι πρώτες επιχειρήσεις να εγκατασταθούν στους θύλακες στις αρχές του 2010.

5. Εκσυγχρονισμός του συνόλου των παραγωγικών υποδομών του λιμένα Θεσσαλονίκης, και, κυρίως, την επιτάχυνση της κατασκευής του 6ου προβλήτα.

6. Δημιουργία νέου, σύγχρονων προδιαγραφών, εκθεσιακού κέντρου, έως το 2012, γενέθλιο έτος για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Στο πλαίσιο της ήδη διακηρυγμένης βούλησης της πολιτείας για δημιουργία νέου εκθεσιακού κέντρου, προτείνουμε: α) να δημοσιοποιηθεί ο τρόπος και η διαδικασία υλοποίησης του έργου (π.χ. Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) κλπ), β) να γνωστοποιηθεί ο φορέας που θα υλοποιήσει την κατασκευή του νέου εκθεσιακού κέντρου, και, γ) να δοθούν έγκαιρα ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα για την κατασκευή του.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v