Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Χατζηδάκης: Ο σχεδιασμός της ΝΔ για την ενέργεια

Υπέρ της συνεργασίας της ΔΕΗ και ιδιωτών, χωρίς να προσδιορίζει με ποιον τρόπο θα υλοποιηθεί αυτό, τάσσεται ο υπουργός Ανάπτυξης, Κ. Χατζηδάκης Καμία δέσμευση για ρήτρα καυσίμου. Τι δηλώνει για ΡΑΕ, ΔΕΣΜΗΕ.

  • Συνέντευξη στην Αθηνά Καλαϊτζόγλου
Χατζηδάκης: Ο σχεδιασμός της ΝΔ για την ενέργεια
Υπέρ της συνεργασίας της ΔΕΗ και ιδιωτών επενδυτών, χωρίς να προσδιορίζει με ποιον τρόπο θα υλοποιηθεί αυτό, τάσσεται ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο euro2day.
 
Παράλληλα, ο κ. Χατζηδάκης, με νεώτερη διευκρινιστική του δήλωση (ήτοι μετά τη δημοσίευση της συνέντευξης) τάσσεται υπέρ της διατήρησης από το κράτος ποσοστού 51% στη ΔΕΗ, διαφωνώντας με το συνοδευτικό σχόλιο πως "δεν δεσμεύεται για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ".

Η διευκρινιστική δήλωση του κ. Χατζηδάκη στην ερώτηση "Ποιος πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι ο ρόλος της ΔEH σε μια πλήρως απελευθερωμένη αγορά ενέργειας; Θα πρέπει να διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα της; " είναι η εξής: " Ο σχολιασμός σας σε σχέση με το ποσοστό του κράτους στη ΔΕΗ, παρερμηνεύει την απάντηση που σας έδωσα. Προφανώς, ισχύουν προγενέστερες θέσεις μου όπου κατ’ επανάληψη διατύπωσα ότι το κράτος θα κρατήσει το 51% της ΔΕΗ. Θεώρησα περιττό να το επαναλάβω ακόμα μία φορά γιατί θεωρώ πως δεν είμαι από αυτούς που αλλάζουν κάθε μέρα θέσεις». 

"Αντί να δίνουμε έμφαση στο πώς θα μοιραστεί η πίτα, θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι η πίτα πρέπει να μεγαλώσει, και μάλιστα σημαντικά στα επόμενα χρόνια", λέει ο υπουργός, που απορρίπτει παράλληλα φαινόμενα χειραγώγησης της αγοράς. Αναγνωρίζει μεν στρεβλώσεις, αλλά υποστηρίζει ότι "υπάρχει πεδίο για όλους".

Ο κ. Χατζηδάκης εκτιμά ότι έχει ενισχυθεί η ανεξαρτησία της ΡΑΕ, ενώ για τον ΔΕΣΜΗΕ θεωρεί πως "χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή" στο πλαίσιο των παρεμβάσεων που υποδεικνύει το τρίτο πακέτο απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας της Ε.Ε. Ακόμη, δεν δεσμεύεται για την τύχη της ρήτρας καυσίμου, που συνδέεται άμεσα με τη διαμόρφωση των τιμολογίων ηλεκτρισμού, μην απαντώντας στη σχετική ερώτηση.

Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Χατζηδάκη

-Σε ποιους άξονες θα πρέπει να βασίζεται η μακροχρόνια ενεργειακή στρατηγική της χώρας;

Οι άξονες στους οποίους πρέπει να κινηθούμε στην ενέργεια είναι ασφάλεια - βιωσιμότητα - ανταγωνιστικότητα. Προς αυτήν την κατεύθυνση ήδη εφαρμόζουμε μια περιβαλλοντικά φιλική πολιτική ενέργειας, που ταυτόχρονα ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, γεγονός που γίνεται ακόμα πιο επιτακτικό στις συνθήκες της διεθνούς κρίσης, αλλά και προωθεί την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού.

Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο και των στόχων που έχει θέσει η Ε.Ε. μέχρι το 2020, παίρνουμε μέτρα για την εξοικονόμηση και την ορθολογική χρήση ενέργειας, τη μεγαλύτερη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών στο ενεργειακό ισοζύγιο και παράλληλα προωθούμε τη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων της ενέργειας, ανοίγοντας τον δρόμο για νέες επενδύσεις σε ενεργειακές υποδομές με διεθνή διάσταση.

-Ποιοι όροι απαιτούνται για τη διασφάλιση και την πραγματοποίηση ενεργειακών επενδύσεων;

Πρώτα απ’ όλα, απαιτείται ένα ασφαλές, ξεκάθαρο και πρόσφορο θεσμικό πλαίσιο, για το οποίο πήραμε πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες ήδη από το 2004.

Εκτός από την υιοθέτηση του νέου Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ τον περασμένο χρόνο, ψηφίσαμε τον νέο Επενδυτικό Νόμο το 2004, τον νόμο του 2006 για την Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, αλλά και πιο πρόσφατα τον νόμο του 2009 για την αποσυμφόρηση της ΡΑΕ και του ΔΕΣΜΗΕ από ανεκτέλεστα έργα ΑΠΕ.

Ακούμε τις ανάγκες της αγοράς, και ειδικά στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ήδη είναι σε τελική φάση επεξεργασίας νομοσχέδιο για την απλοποίηση και την επίσπευση των διαδικασιών για τις επενδύσεις στις ΑΠΕ, με έμφαση στην αιολική ενέργεια και τα μικρά υδροηλεκτρικά. Ταυτόχρονα, στο προσεχές διάστημα θα ολοκληρωθεί και το ρυθμιστικό πλαίσιο της απελευθερωμένης πια αγοράς του φυσικού αερίου, που θα δώσει νέα ώθηση στις σχετικές επενδύσεις.

-Θεωρείτε σκόπιμο να επανεξεταστεί η πολιτική μίγματος καυσίμου για την ηλεκτροπαραγωγή; Σε αυτό το πλαίσιο θα είχαν θέση οι νέες τεχνολογίες δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα;

Πρόκειται για ένα ζήτημα εθνικής σημασίας, για το οποίο ήδη υπάρχει σημαντική προεργασία από το Συμβούλιο Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής. Ένα πράγμα είναι βέβαιο: μέχρι το 2020 πρέπει να τριπλασιάσουμε περίπου τη σημερινή διαθέσιμη ισχύ από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να βάλουμε την εξοικονόμηση ενέργειας στον ενεργειακό σχεδιασμό.

Ο τριπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ που επιτεύχθηκε από το 2004 μέχρι σήμερα και οι πρωτοβουλίες μας στην εξοικονόμηση ενέργειας με το νομοσχέδιο για τη Βελτίωση της Ενεργειακής Απόδοσης και τη Χρηματοδότηση από Τρίτους, με το πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ για τους δήμους, και το φιλόδοξο πρόγραμμα για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων είναι σημαντικά βήματα, αλλά χρειάζονται συνέχιση.

Γνώμη μου είναι ότι με την εφαρμογή των πολιτικών για την εξοικονόμηση ενέργειας και την ενίσχυση των ΑΠΕ, σε συνδυασμό με περιβαλλοντικά φιλική διαχείριση των παραδοσιακών πηγών ενέργειας και τη μεγαλύτερη διείσδυση του φυσικού αερίου, στο επόμενο χρονικό διάστημα δεν θα έχουμε ανάγκες τέτοιες ώστε να προστρέξουμε σε άλλες πηγές.

Βέβαια, είμαστε ανοιχτοί στις νέες τεχνολογίες, εφόσον αυτές είναι ώριμες ώστε να αποτελέσουν αξιόπιστη και συμφέρουσα λύση για την ηλεκτροπαραγωγή.

-Υπάρχουν φωνές στην αγορά ενέργειας που υποστηρίζουν ότι δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε ο ανταγωνισμός, μιλούν μάλιστα για χειραγώγηση. Τι πιστεύετε εσείς;

Σε ό,τι αφορά την ηλεκτροπαραγωγή, το σημαντικό είναι να γίνει αντιληπτό από την αγορά ότι υπάρχει και συνεχώς θα αναπτύσσεται πεδίο δραστηριότητας για όλους τους επενδυτές, τη ΔΕΗ και τους ιδιώτες.

Οπωσδήποτε η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας στην Ελλάδα εμφάνισε στρεβλώσεις, αλλά πιστεύω ότι και στις ρυθμίσεις του κοινοτικού δικαίου μπορούμε να είμαστε εντάξει και να αναπτύξουμε τις συνεργασίες σε εγχώριο και βαλκανικό επίπεδο.

Την ίδια στιγμή, δίνουμε έμφαση στην ομαλή λειτουργία της αγοράς των πετρελαιοειδών, ενισχύοντας και τον ρόλο της ΡΑΕ στον τομέα. Πρόσφατα, με νομοθετική ρύθμιση πήραμε μέτρα, όπως είναι η εγκατάσταση ταμειακών μηχανών καθώς και συστήματος εισροών εκροών στα πρατήρια, σε μια προσπάθεια να ελεγχθούν ταυτόχρονα η αισχροκέρδεια και η νοθεία στην αγορά υγρών καυσίμων.
 
Ενισχύσαμε τις αρμοδιότητες των ΚΕΔΑΚ, των Κλιμακίων Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων, ώστε από εδώ και στο εξής να έχουν αρμοδιότητα και για κοστολογικούς ελέγχους, πέραν των ελέγχων για νοθεία που διενεργούσαν μέχρι σήμερα και εισαγάγαμε και στη χώρα μας αυτόματους πωλητές στα πρατήρια καυσίμων, προκειμένου οι πολίτες να μπορούν να προμηθεύονται βενζίνη ολόκληρο το 24ωρο.

-Το τρίτο πακέτο για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας υποδεικνύει μια σειρά παρεμβάσεις που αποσκοπούν τόσο στην ανεξαρτησία του ΔΕΣΜΗΕ όσο και στην ενίσχυση του ρόλου της ΡΑΕ. Εκτιμάτε ότι υφίστανται λόγοι για τέτοιου είδους παρεμβάσεις;

Το 3ο πακέτο είναι μια νέα ευκαιρία για τη λειτουργία μιας υγιούς, σύγχρονης εσωτερικής αγοράς προς όφελος των Ευρωπαίων καταναλωτών. Είναι μια ευκαιρία τόσο για την αναβάθμιση των ενεργειακών δικτύων και υποδομών της χώρας χάρη σε νέες επενδύσεις όσο και για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε διαχρονικά προσιτές τιμές.

Πρέπει να πούμε, όμως, ότι το υγιές ρυθμιστικό πλαίσιο που το 3ο πακέτο προϋποθέτει είναι ήδη κατά ένα μέρος πραγματικότητα στην Ελλάδα, ιδίως σε ό,τι αφορά τον σημαντικό ρόλο της ανεξάρτητης ΡΑΕ, την οποία ενισχύσαμε και με τις τελευταίες μας νομοθετικές παρεμβάσεις. Ειδικά για το θέμα του ΔΕΣΜΗΕ, όπως είπα και προηγουμένως, η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας έγινε στη χώρα μας με τέτοιο τρόπο που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στις επόμενες κινήσεις.

-Ποιος πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι ο ρόλος της ΔEH σε μια πλήρως απελευθερωμένη αγορά ενέργειας; Θα πρέπει να διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα της;

Ας μην κρυβόμαστε, η ΔΕΗ είναι η κολώνα του ενεργειακού μας συστήματος. Σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό περιβάλλον η χώρα έχει ανάγκη από την προσφορά και τις επενδύσεις της ΔΕΗ αλλά και των ιδιωτών επενδυτών.

Όπως είπα και πριν, προσωπικά πιστεύω ότι η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έχει πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης. Αντί λοιπόν να δίνουμε έμφαση στο πώς θα μοιραστεί η πίτα, θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι η πίτα πρέπει να μεγαλώσει, και μάλιστα σημαντικά, στα επόμενα χρόνια.

Μέσα στο τοπίο αυτό προφανώς χωρούν συνεργασίες της ΔΕΗ με ιδιώτες επενδυτές και προσωπικά θεωρώ ότι η ΔΕΗ μπορεί και πρέπει να παίξει για λογαριασμό της Ελλάδας πρωταγωνιστικό ρόλο και στα Βαλκάνια.

-Θα ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και οι διαπραγματεύσεις για την ανάθεση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του ορυχείου της Βεύης;

Η κυβέρνηση επέλεξε να προχωρήσει σε μια σειρά διαρθρωτικές αλλαγές, τις οποίες θεωρούμε μεγάλης σημασίας για την εθνική οικονομία και την ανάπτυξη και εγώ προσωπικά θα στηρίξω από όποια θέση κι αν βρεθώ. Μία από αυτές είναι η εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή στη ΔΕΠΑ.
 
Ήδη προχωρούμε με διαδικασία μόχλευσης του ομίλου ΔΕΠΑ, γεγονός που θα οδηγήσει σε λογιστικό εξορθολογισμό των εταιριών και θα αποδώσει πρόσθετα έσοδα στο Δημόσιο, και με διαχωρισμό της ΔΕΠΑ από τον ΔΕΣΦΑ, τον διαχειριστή των υποδομών, όπως γίνεται σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Στην όλη διαδικασία, προφανώς, λαμβάνουμε υπόψη μας την ομαλή λειτουργία της αγοράς, την εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου και φυσικά το μεγαλύτερο δυνατό όφελος για το Δημόσιο.

Ταυτόχρονα, θα προχωρήσουμε σε διαπραγματεύσεις με τα κοινοπρακτικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για το κοίτασμα της Βεύης μέσω επιτροπής υψηλού κύρους που θα εισηγηθεί την υπογραφή σύμβασης, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας όσο και το περιβάλλον. Η σύμβαση, όμως, θα έρθει προς κύρωση στη Βουλή.

-Ένα κρίσιμο ζήτημα, όπως το θέτει η αγορά, είναι οι επενδύσεις σε ΑΠΕ. Μπορεί να υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον, ωστόσο αποθαρρύνεται από την ύπαρξη πολύ μεγάλης γραφειοκρατίας. Τι μέτρα πρέπει να ληφθούν προς αυτήν την κατεύθυνση;

Πρέπει κατ’ αρχάς να επισημάνουμε ότι μέσα σε μία δεκαετία, από το 1994 έως και το 2004, η εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ στη χώρα ήταν 450 MW. Από το 2004 μέχρι σήμερα τριπλασιάσαμε την εγκατεστημένη ισχύ. Αναγνωρίζουμε ότι οι διαδικασίες δεν είναι ακόμα οι ιδανικές.

Προχωρούμε όμως με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, οι οποίες ήδη έχουν αρχίσει να δείχνουν τα αποτελέσματά τους.

Για τα φωτοβολταϊκά ψηφίσαμε νόμο για την απεμπλοκή των ανενεργών αδειών, γεγονός που χαιρετίστηκε άμεσα από την αγορά. Στη γεωθερμία επεκτείναμε τις εφαρμογές της και διαμορφώσαμε συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο για την ασφάλεια των επενδυτών.
 
Στην αιολική ενέργεια και τα μικρά υδροηλεκτρικά ετοιμάζουμε νομοσχέδιο όπου μειώνουμε στο μισό τον χρόνο για την αδειοδότηση έργων ΑΠΕ, πετυχαίνουμε αποσυμφόρηση του κορεσμένου σήμερα "ηλεκτρικού χώρου" από ανενεργές άδειες που εμποδίζουν τα νέα επενδυτικά σχέδια να προχωρήσουν και δίνουμε κίνητρα στους πολίτες για την εγκατάσταση ανεμογεννητριών στην περιοχή τους, καθώς θα πληρώνουν στη ΔΕΗ χαμηλότερα τιμολόγια ρεύματος.

Στην προσπάθεια αυτή καίριος είναι ο ρόλος της ΡΑΕ, όπου το τελευταίο διάστημα έχουν εντατικοποιηθεί οι ρυθμοί εξέτασης των αιτήσεων για άδειες παραγωγής από ΑΠΕ και εξαιρέσεις, με στόχο την εξέταση 4.000 αιτήσεων μέχρι το τέλος του έτους.

-Ένα ακόμη κρίσιμο θέμα είναι η τροφοδοσία με φυσικό αέριο των νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που κατασκευάζονται αλλά και αυτών που σχεδιάζονται. Η ΡΑΕ μιλά για έλλειμμα 1 δισ. κ.μ. ετησίως. Τι μέτρα σκοπεύετε να πάρετε για τη διασφάλιση του συγκεκριμένου καυσίμου;

Η πολιτική μας για την ενέργεια δίνει έμφαση στο φυσικό αέριο. Βεβαίως, η αγορά του φυσικού αερίου είναι απελευθερωμένη αγορά και οι ηλεκτροπαραγωγοί μπορούν να στραφούν σε αυτήν για την εξασφάλιση του φυσικού αερίου που απαιτείται. Θεωρώ πως υπάρχουν τόσο οι δυνατότητες όσο και ο χρόνος για να γίνουν όλες οι αναγκαίες κινήσεις.

Από τη μεριά μας στο υπουργείο Ανάπτυξης παίρνουμε τα αναγκαία μέτρα τόσο για να διαμορφώσουμε ένα ξεκάθαρο ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο στην αγορά φυσικού αερίου όσο και για να ενισχύσουμε τη θέση της χώρας μας στη διεθνή αγορά και να διασφαλίσουμε απρόσκοπτο ενεργειακό εφοδιασμό.

Έτσι, προχωρήσαμε με τις μεγάλες διακρατικές συμφωνίες, όπως είναι ο αγωγός ITGI, o South Stream, ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου διπλής ροής, και σχεδιάζουμε τον νέο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG στη Βόρεια Ελλάδα. Είναι έργα που καθιστούν τη χώρα μας πρωταγωνιστή των ενεργειακών εξελίξεων στην περιοχή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v