Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μακρύς δρόμος για μείωση του ύψους διοδίων

Αρκετά πιο πολύπλοκη και επίπονη, απ’ όσο τουλάχιστον ανέμενε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, φαίνεται πως θα είναι τελικά η προσπάθεια για τη μείωση του ύψους των διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Μακρύς δρόμος για μείωση του ύψους διοδίων
Αρκετά πιο πολύπλοκη και επίπονη, απ’ όσο τουλάχιστον ανέμενε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, φαίνεται πως θα είναι τελικά η προσπάθεια για τη μείωση του ύψους των διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους, οι οποίοι έχουν παραχωρηθεί προς αναβάθμιση και εκμετάλλευση για τα επόμενα τριάντα χρόνια σε κατασκευαστικούς ομίλους.
 
Πρόθεση της κυβέρνησης, όπως άλλωστε είχε διακηρύξει προεκλογικά το ΠΑΣΟΚ, είναι να επαναδιαπραγματευτεί τους όρους των τεσσάρων συμβάσεων παραχώρησης που έχουν υπογραφεί (Ελευσίνα - Τσακώνα, Κόρινθος - Καλαμάτα, Ιονία Οδός, Ε65 και Μαλιακός - Κλειδί) με στόχο -μέσω της μείωσης των ποσών που καταλήγουν στα κρατικά ταμεία- να περιορίσει το κόστος που καλούνται να πληρώσουν οι οδηγοί για τη χρήση των οδικών αξόνων.

Ήδη, το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει το προσεχές διάστημα να ξεκινήσει τις πρώτες διερευνητικές επαφές με τους εκπροσώπους των παραχωρησιούχων. Ωστόσο, έχει γίνει αντιληπτό πως η διαδικασία που θα οδηγήσει σε συμφωνία τις δύο πλευρές κάθε άλλο παρά εύκολη και γρήγορη θα είναι, αφού οποιαδήποτε αλλαγή στις συμβάσεις παραχώρησης, οι οποίες έχουν υπογραφεί (όπου καθορίζεται με ακρίβεια πώς θα διατίθενται τα χρήματα που εισπράττονται από τους οδηγούς - χρήστες των αυτοκινητοδρόμων), απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη τόσο των μελών της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας όσο και των τραπεζικών ιδρυμάτων που έχουν αναλάβει τη χρηματοδότηση των έργων.

Δηλαδή, ούτε λίγο - ούτε πολύ, θα πρέπει να συμφωνήσουν τουλάχιστον είκοσι διαφορετικοί φορείς (υπουργείο, τεχνικές εταιρίες, τράπεζες) για τυχόν τροποποίηση της σύμβασης. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα χρειαστεί αρκετός χρόνος μέχρις ότου οι συζητήσεις καταλήξουν σε συμφωνία των εμπλεκόμενων φορέων και αυτό το έχει αντιληφθεί η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, που πλέον θεωρεί ότι η μείωση του ύψους των διοδίων ίσως είναι δύσκολο να γίνει εντός του 2009.

Λύση λόγω… ανάγκης

Πάντως, οι αντιδράσεις για τα διόδια από οδηγούς, κατοίκους και φορείς περιοχών από όπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι που παραχωρήθηκαν σε ιδιώτες γίνονται ολοένα και εντονότερες, γεγονός που δεν αποκλείεται να επισπεύσει κατά το δυνατόν την εξεύρεση λύσης, δεδομένου ότι η κυβέρνηση δεν θα ήθελε να ανοίξει νέο μέτωπο κοινωνικής έκρηξης.

Αλλά και οι τεχνικές εταιρίες, από την πλευρά τους, θα ήθελαν να αποφύγουν ευθεία σύγκρουση με το υπουργείο τηρώντας σκληρή στάση στο θέμα των διοδίων, καθώς -εκτός της αρνητικής εικόνας που θα δημιουργήσουν στους πολίτες- προσβλέπουν στα νέα δημόσια έργα που θα δημοπρατηθούν το επόμενο διάστημα.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v