Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ρέππας: Έμφαση σε ΟΣΕ, οπτικές ίνες και άγονες

Ο ΟΣΕ, η ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών και η συνολική αναθεώρηση των επιδοτούμενων άγονων γραμμών τόσο στην αεροπλοΐα όσο και στην ακτοπλοΐα είναι οι κύριοι τομείς δράσης που θα απασχολήσουν το υπουργείου Υποδομών.

Ρέππας: Έμφαση σε ΟΣΕ, οπτικές ίνες και άγονες
Ο ΟΣΕ, η ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών στο σπίτι και η συνολική αναθεώρηση των επιδοτούμενων άγονων γραμμών τόσο στην αεροπλοΐα όσο και στην ακτοπλοΐα είναι οι κύριοι τομείς δράσης που θα απασχολήσουν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων ο κ. Δημήτρης Ρέππας έθεσε τις κύριες κατευθύνσεις της πολιτικής που θα ακολουθήσει σε θέματα μεταφορών, επικοινωνιών και ακτοπλοΐας.

Το ζήτημα που αναμένεται να αντιμετωπίσει άμεσα ο υπουργός κ. Δημήτρης Ρέππας είναι ο ΟΣΕ.

Μετά τη λειτουργική αναδιάρθρωση που σημειώθηκε τα προηγούμενα χρόνια, ακολούθησαν κινήσεις συμμαζέματος του δικτύου, όπου τα δρομολόγια σχεδιάζονται βάσει της επιβατικής τους κίνησης. Ωστόσο, το ζητούμενο σε κάθε αναδιάρθρωση που επιχειρήθηκε στο παρελθόν είναι οι εργαζόμενοι και προς το παρόν λύσεις όπως η εθελούσια έξοδος δεν φαίνεται να ευνοούνται από τη νέα πολιτική ηγεσία.

Με το πρόβλημα να έχει πάρει πλέον μορφή ωρολογιακής βόμβας, καθώς το έλλειμμα έφτασε στα 9 δισ. ευρώ, ο κ. Ρέππας αναγνώρισε χθες την κρισιμότητα της κατάστασης.

Από το βήμα της Βουλής ο υπουργός δεν έδωσε σαφή εικόνα της πολιτικής που θα ακολουθήσει ανέλαβε, ωστόσο, σημαντικές δεσμεύσεις:

- Τη διάσωση από κατάρρευση του ΟΣΕ ώστε στη συνέχεια να επιτευχθεί.

- Την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Το εγχείρημα δεν είναι καθόλου εύκολο και αυτό φαίνεται ότι έχει γίνει αντιληπτό καθώς οι τοποθετήσεις στο μείζον αυτό θέμα είναι εξαιρετικά συγκρατημένες.

Συνολικά, στις μεταφορές ο χαρακτήρας που αποδίδεται είναι αυτός του δημόσιου αγαθού που πρέπει να είναι προσιτό από όλους τους πολίτες στην επικράτεια, σε συνδυασμό με πολιτικές για την οδική ασφάλεια, ο κ. Ρέππας έδωσε δυο κατευθύνσεις:

- Παρεμβάσεις στις υποδομές, στα οχήματα και στα μέσα σταθερής τροχιάς, με στόχους την ανάπτυξη της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, την εκπαίδευση και τον έλεγχο της οδικής συμπεριφοράς για δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

- Ποιοτικές υπηρεσίες στις απομακρυσμένες περιοχές με την ανάθεση έργου εθνικού συμφέροντος -για τις άγονες γραμμές- μέσα από διαφανείς διαδικασίες.

Στις πρώτες σκέψεις της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι η αποθάρρυνση της αλόγιστης χρήσης του Ι.Χ. μέσω της ανάπτυξης των αστικών συγκοινωνιών αλλά και των εναλλακτικών μορφών μετακίνησης όπως τα ποδήλατα. Σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια, εκτός από την ένταξη του μαθήματος στο σχολείο εξετάζεται η δημιουργία αυστηρότερου πλαισίου για την τοποθέτηση διαφημιστικών πινακίδων.

Στα ζητήματα των μετακινήσεων, δεδομένα θα πρέπει να θεωρούνται:

α) Η ανάπτυξη του δικτύου των λεωφορειολωρίδων.

β) Η ενίσχυση του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, ηλεκτρικού σιδηρόδρομου, προαστιακού).

γ) Η διαχείριση της κυκλοφορίας, της στάσης και της στάθμευσης των ειδικών κατηγοριών οχημάτων (ταξί, οχήματα τροφοδοσίας, φορτηγά, οχήματα άμεσης επέμβασης).

Αερομεταφορές

Σε μείζον ζήτημα, όπου άμεσα αναμένονται παρεμβάσεις, εξελίσσεται η πολιτική των επιδοτούμενων "άγονων γραμμών", σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων τόσο σε υποδομές όσο και σε υπηρεσίες, τομείς που θα πρέπει να συνδυάζονται.

Ο υπουργός Υποδομών, κ. Δημήτρης Ρέππας, εξήγγειλλε από το βήμα της Βουλής

- Σαφή προσδιορισμό έπειτα από μελέτη των αναγκαίων αεροπορικών και ακτοπλοϊκών γραμμών δημόσιας υπηρεσίας -άγονων γραμμών- με αντισταθμιστική καταβολή.

- Επιτάχυνση της υλοποίησης νέων σύγχρονων υποδομών στα αεροδρόμια της χώρας και εφαρμογή αποτελεσματικού προγράμματος συντήρησής τους.

Υπενθυμίζεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια υπήρξαν αποφάσεις για την ανάπτυξη των αερολιμένων μέσω ΣΔΙΤ, ωστόσο οι σχετικές πρωτοβουλίες δεν προχώρησαν.

Ο κ. Ρέππας επανέλαβε και την απόφαση για ενίσχυση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε δυνατή και ανεξάρτητη αρχή. Η ηγεσία του υπουργείου θεωρεί ότι μια τέτοια αλλαγή είναι απαραίτητη και αναμένεται να δρομολογηθούν εξελίξεις αμέσως μετά την προκήρυξη εκκρεμών διαγωνισμών όπως αυτού για τα διακρατικά δρομολόγια εκτός της Ε.Ε. και την απελευθέρωση της επίγειας εξυπηρέτησης στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Επικοινωνίες

Κορυφαία πρόκληση για το υπουργείο Υποδομών είναι η ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών στο σπίτι. Το πρόγραμμα έχει ξεκινήσει από την προηγούμενη κυβέρνηση και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαβούλευση των ενδιαφερόμενων πλευρών, εταιριών, τοπικών φορέων και κάθε εμπλεκομένου.

Η ηγεσία του υπουργείου υποστηρίζει την προεργασία που έχει γίνει για τη δημιουργία του θεσμικού πλαισίου και έδωσε παράταση στη διαβούλευση προκειμένου να κατατεθούν επιπλέον προτάσεις και να γίνουν οι παρεμβάσεις στο σχέδιο νόμου που υπάρχει.

Θέτοντας το χρονοδιάγραμμα, ο κ. Δημήτρης Ρέππας, στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων ξεκαθάρισε τα εξής:

- Η μετεξέλιξη της χώρας σε σύγχρονο κόμβο υπηρεσιών στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ. Ευρώπης και της Μεσογείου αποτελεί εθνικό αναπτυξιακό στόχο και συγκριτικό πλεονέκτημα.

- Έως το 2015 η χώρα θα έχει καλύψει το χαμένο έδαφος και να καταταγεί μεταξύ των πρώτων χωρών στη χρήση προηγμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

- Εξασφαλισμένη πρόσβαση για τον καθένα, παντού και κάθε στιγμή.

Το φιλόδοξο σχέδιο του υπουργείου, προϋπολογισμού 2,1 δισ. ευρώ, προβλέπει κάλυψη όλης της επικράτειας με πρόσβαση σε ευρυζωνικά δίκτυα υψηλών ταχυτήτων, ανάπτυξη νέων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας και περιεχομένου στην ελληνική γλώσσα, καθώς και ευρυζωνική πρόσβαση στις ενοποιημένες υπηρεσίες επικοινωνίας, πληροφόρησης και τηλεόρασης κάθε στιγμή, παντού, με μία και μόνο σύνδεση για όλους τους κατοίκους της χώρας.

Ακτοπλοΐα

Σε τρεις άξονες θα κινηθούν οι αποφάσεις του κ. Δημήτρη Ρέππα στον τομέα της ακτοπλοΐας:

- Η επανασύσταση της Ρυθμιστικής Αρχής Θαλάσσιων Ενδομεταφορών αποτελεί άμεση προτεραιότητα. Στόχοι με αυτό είναι η εποπτεία και ρύθμιση της αγοράς καθώς και η λειτουργία του ανταγωνισμού.

- Εφαρμογή ειδικών νησιωτικών πολιτικών, σχεδιασμός που θα εξασφαλίζει αξιοπρεπή μετακίνηση με συχνότητα, σταθερότητα και ποιοτική παροχή υπηρεσιών, ισοδύναμο δικαίωμα μετακίνησης, από και προς τα νησιά - μεταφορικό ισοδύναμο.

- Νέο πλαίσιο για τις άγονες γραμμές.

Σημειώνεται ότι ο επανασχεδιασμός του δικτύου θα γίνει με τη συμμετοχή και των τοπικών φορέων στη συζήτηση, ενώ σε ό,τι αφορά τα ναύλα θα ληφθεί ειδική μέριμνα για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών.

Ταχυδρομική αγορά

Στον κομμάτι αυτό των μεταφορών αναμένονται εξελίξεις το 2013, οπότε και έρχεται η απευλευθέρωση της αγοράς. Στη διαδικασία της προετοιμασίας για το επόμενο βήμα σχεδιάζονται:

- Η αναμόρφωση των ΕΛΤΑ στη βάση ενός σύγχρονου επιχειρησιακού προγράμματος.

- Η διασφάλιση της καθολικής υπηρεσίας.

Πάντως, σε εκκρεμότητα από την προηγούμενη κυβέρνηση παραμένει η εύρεση στρατηγικού επενδυτή για τις ταχυμεταφορές. Υπενθυμίζεται ότι ο τελευταίος διαγωνισμός δεν ευοδώθηκε και αναμένεται τώρα η νέα πολιτική ηγεσία να αποφασίσει σε ποια κατεύθυνση θα κινηθεί.


* Το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Δ. Ρέππα δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v