Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατσέλη: Τα 5+2 εργαλεία για την αναθέρμανση

Τα πέντε νομοσχέδια που θα κατατεθούν στη Βουλή, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ, την αναμόρφωση του επενδυτικού νόμου και τη δημιουργία ταμείου αναχρηματοδότησης της οικονομίας, παρουσίασε η κ. Κατσέλη.

  • του Αρη Δαμουλάκη
Κατσέλη: Τα 5+2 εργαλεία για την αναθέρμανση
Τα πέντε νομοσχέδια που θα κατατεθούν στη Βουλή εντός των πρώτων 100 ημερών στο πλαίσιο της άμεσης αναθέρμανσης της οικονομίας, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ, την αναμόρφωση του επενδυτικού νόμου και τη δημιουργία ταμείου αναχρηματοδότησης της οικονομίας, παρουσίασε η κ. Λούκα Κατσέλη στη Βουλή

Παράλληλα, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, στην τοποθετήσή της στη Βουλή αναφέρθηκε στη θετική κατάληξη που είχαν οι διαπραγματεύσεις με τους λιμενεργάτες και η έναρξη ουσιαστικού διαλόγου μεταξύ του ΟΛΠ και της ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρικής της COSCO, για όλα τα ζητήματα που αφορούν στην υπάρχουσα σύμβαση παραχώρησης σε πνεύμα συνεργασίας και προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος.

Δίνοντας το στίγμα της οικονομικής πολιτικής η κ. Κατσέλη είπε: "Είναι πλέον καιρός να αλλάξουμε πορεία. Να εφαρμόσουμε ένα ολοκληρωμένο και αξιόπιστο σχέδιο:

(α). Βραχυπρόθεσμα για την αναθέρμανση της οικονομίας και την έξοδο από την κρίση.

(β). Μεσοπρόθεσμα για την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας, που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και θα βελτιώσει το βιοτικό επίπεδο του πολίτη.

Για τον πρώτο στόχο, την άμεση δηλαδή αναθέρμανση της οικονομίας, προωθούμε πέντε σχέδια νόμου που θα καταθέσουμε στη Βουλή μέσα στις επόμενες 100 ημέρες.

• Νομοσχέδιο πρώτο για την άμεση αποκατάσταση της ρευστότητας στην αγορά. Με "πάγωμα" δανειακών υποχρεώσεων για έναν χρόνο και δυνατότητα αναχρηματοδότησης ληξιπρόθεσμων οφειλών για όσες επιχειρήσεις, λόγω της σημερινής συγκυρίας, πλήττονται ιδιαίτερα και έχουν πρόβλημα αποπληρωμής οφειλών.

Με αναστολή καταβολής, για έναν χρόνο, της εισφοράς 0,6% του Ν. 128/75. Με ρυθμίσεις για αλλαγές στους όρους και στις προϋποθέσεις λειτουργίας του ΤΕΜΠΜΕ και τη χορήγηση εγγυήσεων του Δημοσίου. Με αλλαγές στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ, ώστε να πάψει να είναι θηλιά στον λαιμό χιλιάδων επαγγελματιών.

• Νομοσχέδιο δεύτερο για την προστασία των δανειοληπτών από την υπερχρέωση, με το οποίο εισάγουμε και στη χώρα μας έναν θεσμό που ισχύει σε όλες σχεδόν τις ανεπτυγμένες χώρες. Δίνουμε διέξοδο σε χιλιάδες συμπολίτες μας να ρυθμίσουν και να αποπληρώσουν τα χρέη τους με βάση το εισόδημα και τα περιουσιακά τους στοιχεία, ακόμα και να απαλλαγούν από αυτά, με όρους που καθορίζονται χωρίς κόστος από το Δικαστήριο. Απαραίτητη προϋπόθεση για να συμβεί κάτι τέτοιο είναι να μην υφίστανται περιουσιακά στοιχεία και να μην επαρκούν τα τρέχοντα εισοδήματα του καταναλωτή για την ικανοποίηση των δανειακών του υποχρεώσεων. Από τη διαδικασία αυτή προστατεύεται η κύρια κατοικία του δανειολήπτη.

• Νομοσχέδιο τρίτο για την προστασία των καταναλωτών. Σχετικά με τις παράνομες και καταχρηστικές πρακτικές των πιστωτικών ιδρυμάτων, αποκαθιστούμε πρόχειρες και ανεφάρμοστες ρυθμίσεις του νόμου που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση και καθιερώνουμε την αρχή του υπεύθυνου δανεισμού. Απαγορεύουμε τον ανατοκισμό στην καταναλωτική πίστη και βάζουμε τέρμα σε διάφορα τεχνάσματα που οδηγούν στη διόγκωση της οφειλής καθώς και σε κρυφές και αδιαφανείς χρεώσεις που αυξάνουν ακόμη περισσότερο το κόστος της πίστωσης.

Σχετικά με τον κανονισμό προμηθειών, προχωρούμε στη δημιουργία ενός συστήματος προμηθειών με ενιαίες προδιαγραφές, με ενιαία κωδικοποίηση ειδών, με δημοσιοποίηση εύρους τιμών και καθιέρωση ανοιχτών ηλεκτρονικών διαγωνισμών. Στόχος μας είναι να μπει φρένο στο όργιο των υπερτιμολογήσεων και της σπατάλης.

Σχετικά με την πάταξη της κερδοσκοπίας, αναβαθμίζουμε και ενισχύουμε την Επιτροπή Ανταγωνισμού και θεσμοθετούμε ειδική αντιμονοπωλιακή αρχή για την πρόληψη εναρμονισμένων πρακτικών.

• Νομοσχέδιο τέταρτο για την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης, αδειοδότησης και λειτουργίας νέων επιχειρήσεων. Οι διαδικασίες ίδρυσης ανωνύμων εραιριών, ομόρρυθμων εταιριών και ΕΠΕ περιορίζονται σε μόλις 4, από 14 έως 18 που κυμαίνονται σήμερα. Το διοικητικό και γραφειοκρατικό κόστος που διέπει σήμερα την άσκηση της επιχειρηματικότητας μειώνεται δραστικά σε συνεργασία με τα επιμελητήρια και με χρήση του Γενικού Μητρώου Επιχειρήσεων.

Προχωράμε με πρότυπο τα ΚΕΠ στη δημιουργία Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων (ΚΕΕΠ) για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών σε νέες και υφιστάμενες επιχειρήσεις.

Θεσπίζουμε, τέλος, ειδικό διαμεσολαβητή του επιχειρηματία για μια ταχύτερη, ευέλικτη και αποτελεσματική επίλυση προβλημάτων στις συναλλαγές των επιχειρήσεων με τη δημόσια διοίκηση.

• Νομοσχέδιο πέμπτο για τη ρύθμιση σε νέα βάση ζητημάτων σχετικών με την ίδρυση και λειτουργία των βιομηχανικών και επιχειρηματικών περιοχών (ΒΕΠΕ). Εναρμονίζουμε με τον τρόπο αυτό την ίδρυση και λειτουργία των ΒΕΠΕ τόσο με το υφιστάμενο κοινοτικό δίκαιο όσο και με το ειδικό χωροταξικό για τις βιομηχανικές μονάδες.

Παράλληλα με τις νομοθετικές αυτές πρωτοβουλίες, προχωράμε χωρίς καθυστέρηση σε πολιτικές ενεργοποίησης των αναπτυξιακών εργαλείων που διαθέτουμε με προτεραιότητα στην αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων, δηλαδή του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς 2007 - 2013. 

Η κ. Κατσέλη πρόσθεσε επίσης: "Αξιοποιούμε το ΕΣΠΑ με τέσσερα (4) συγκεκριμένα μέτρα και πρωτοβουλίες:

1. Προωθούμε τα αναγκαία μέτρα για την ομαλή ολοκλήρωση του Γ΄ ΚΠΣ ώστε να ικανοποιηθούν οι υποχρεώσεις της χώρας χωρίς καμία απώλεια πόρων.

2. Σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προωθούμε τις απαραίτητες αναθεωρήσεις των επιχειρησιακών προγραμμάτων ώστε να εναρμονιστούν με τις προτεραιότητες του αναπτυξιακού μας προτύπου για την πράσινη ανάπτυξη, την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

Ενδεικτικά αναφέρω την ενίσχυση των δράσεων για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων, για την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών, για τη δημιουργία σύγχρονων λιμενικών υποδομών, την εφαρμογή της αρχής του μεταφορικού ισοδύναμου στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, την επιπλέον ανάπτυξη του μετρό και του σιδηροδρόμου, τη στήριξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, ιδιαίτερα του θαλάσσιου και συνεδριακού τουρισμού, και την ανάδειξη του πολιτιστικού κεφαλαίου της χώρας μας.

Η αναθεώρηση του ΕΣΠΑ θα γίνει μέσα στο προσεχές 6μηνο. Η εφαρμογή του θα παρουσιάσει ουσιαστική πρόοδο ώστε στο τέλος του 2010 να έχει καλύψει ένα σημαντικό μέρος από το χαμένο έδαφος της πρώτης τριετίας 2007 - 2009.

3. Προωθούμε την περιφερειακή διάσταση του ΕΣΠΑ με ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των Περιφερειακών Διαχειριστικών Αρχών. Περιορίζονται σημαντικά τα πολλαπλά επίπεδα διαχείρισης τα οποία δημιουργούν εμπλοκές.

Καθιερώνουμε τον στρατηγικό προγραμματισμό των δημόσιων έργων κατά περιόδους, με προγραμματισμό στη ροή των πόρων, έλεγχο και τακτική παρουσίαση της εξέλιξής τους, για να μπορεί ο πολίτης να κρίνει την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία των εξαγγελιών.

4. Καταργούνται οι συγκεντρωτικές και γραφειοκρατικές διατάξεις εφαρμογής των προγραμμάτων. Ακυρώνονται συστάσεις φορέων, οι 13 Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Περιφέρειας και η Νομός Α.Ε., των οποίων η αναγκαιότητα δεν τεκμηριώνεται. Τροποποιούμε τον Νόμο 3614/2007 ώστε να απλοποιηθούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησης του ΕΣΠΑ, με ταυτόχρονη βελτίωση του συστήματος αξιολόγησης και ελέγχου των έργων.

*** Παραγωγική αναδιάρθρωση

Η παραγωγική αναδιάρθρωση του τόπου θα προωθηθεί ταυτόχρονα με την αναμόρφωση του επενδυτικού νόμου.

Η διαφοροποίηση των παρεχόμενων κινήτρων θα βασιστεί σε σαφή αναπτυξιακά κριτήρια και στην περιφερειακή εξειδίκευση, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής με στόχους:

• Την προαγωγή της καινοτομίας, της εξαγωγικής δραστηριότητας και της πράσινης οικονομίας και επιχειρηματικότητας.
• Τη σύνδεση της χορηγούμενης ενίσχυσης με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, εκτός των επενδύσεων εξοικονόμησης ενέργειας, ΑΠΕ, επενδύσεων εξαιρετικά προηγμένης τεχνολογίας και καινοτομίας.
• Τον ορθολογικό σχεδιασμό του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων με εξάλειψη των παράδοξων καταστάσεων όπου επενδύσεις σε οικονομικά εύρωστους νομούς ενισχύονται με ίδια ποσοστά ή και με μεγαλύτερα σε σχέση με αδύναμους οικονομικά νομούς.
• Την επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης των αιτημάτων ένταξης στον αναπτυξιακό νόμο και καταβολής της ενίσχυσης. Σήμερα η αναμονή για εξέταση των επενδυτικών σχεδίων ανέρχεται σε 15 μήνες περίπου -παρά την πρόβλεψη του νόμου για εξέταση εντός διμήνου- και 1.100 επενδυτικά σχέδια εκκρεμούν προς αξιολόγηση στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου.

Ταυτόχρονα, μέσω των ΣΔΙΤ θα ενισχυθεί ο ουσιαστικός επιμερισμός του ρίσκου με τον ιδιωτικό τομέα για την προώθηση έργων και επενδύσεων υψηλής οικονομικής απόδοσης.

*** Ταμείο Αναχρηματοδότησης της Οικονομίας

Προχωράμε στη δημιουργία Ταμείου Αναχρηματοδότησης της Οικονομίας. Το ταμείο, που θα λειτουργεί με σύγχρονους κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης και σε στενή συνεργασία με παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς θα μπορεί να αντλεί κεφάλαια από τις αγορές μέσω έκδοσης ομολόγων, π.χ. πράσινων ομολόγων, και να προωθεί συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα για τη χρηματοδότηση παραγωγικών αναδιαρθρώσεων.

Σε συνεργασία με το Ταμείο Αναχρηματοδότησης της οικονομίας ενεργοποιούμε και αξιοποιούμε όλους τους διαθέσιμους φορείς, που σήμερα είτε έχουν απαξιωθεί είτε υπολειτουργούν, όπως το ΚΕΠΕ και το Ταμείο Ανάπτυξης Νέας Οικονομίας.

*** Εξωστρέφεια - εξαγωγική πολιτική

Προχωράμε ταυτόχρονα στην αναβάθμιση των υπηρεσιών του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών και του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων και στη διασύνδεσή τους με τις πολιτικές του Invest in Greece, του πρώην ΕΛΚΕ, για την ενίσχυση πολιτικών προσέλκυσης ξένων άμεσων επενδύσεων και προώθησης των ελληνικών εξαγωγών.


* Το κείμενο της ομιλίας της κ. Λ. Κατσέλη στη Βουλή δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v